Aktualności

Metoda Dobrego Startu w pracy z klasa I-II b

W pracy dydaktycznej wykorzystuję m.in. założenia Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz. Przygotowując dzieci do nauki czytania i pisania, warto stosować MDS ze względu na jej wszechstronne oddziaływanie (profilaktyczno -terapeutyczne, edukacyjne, diagnostyczne). Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowo-językowych, dotykowo -kinestetycznych i motorycznych oraz ich koordynacja tj. integracja percepcyjno -motoryczna. Uczestniczą one w złożonych czynnościach czytania i pisania. Celem tej metody jest też kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni.
Dzieci bardzo lubią ćwiczenia ruchowe, które usprawniają motorykę małą i motorykę dużą. Są prowadzone w formie zabawy ruchowej i nawiązują do treści piosenki. W ćwiczeniach ruchowo-słuchowych dzieci słuchają lub śpiewają piosenki i wystukują jej rytm otwartymi dłońmi, palcami z wykorzystaniem np. woreczków z ryżem. W ćwiczeniach ruchowo- €“ słuchowo-wzrokowych dzieci uczą się kreślić dany wzór w rytm jednocześnie słuchanej lub śpiewanej piosenki. Uczniowie bardzo lubią uczenie się polisensoryczne z wykorzystaniem kart z wzorami. Karty te w celu wzmocnienia efektu wielozmysłowego uczenia się dzieci wyklejają materiałami o różnej fakturze i barwie np.: koralikami, guzikami, sznurowadłem, plasteliną. Potem odtwarzają powstałe wzory wodząc palcem po wzorze z udziałem lub bez kontroli wzroku z pamięci w rytm piosenki. Uczą się kierunkowości pisania wzorów literopodobnych, liter i cyfr. Podczas wielokrotnego kreślenia wzoru po tym samym śladzie uczą się precyzyjnego jego odtworzenia, przyswajają odpowiednie nawyki ruchowe. W praktyce szkolnej wykorzystuję różne techniki odtwarzania wzoru. Uczniowie chętnie rysują w szablonie, potem na tacce z kaszą manną , uczą się polisensorycznie.
Ważnym momentem wzmacniającym motywację dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach jest wyeksponowanie prac - wystawa to pochwała dzieci za ich wysiłek i pracę.                                                            

                                                                                             Ewa Szymańska

                                                                                    wychowawca klasy I-II b

Zdjęcia

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 listopada 2016 12:40
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 1444
01 grudnia 2016 10:33 (Gabriela Strąk) - Usunięcie zdjęcia [p1070419.jpg] z dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 grudnia 2016 10:33 (Gabriela Strąk) - Dodanie zdjęcia [p1070434.jpg] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
29 listopada 2016 12:45 (Gabriela Strąk) - Dodanie zdjęcia [p1070444.jpg] do dokumentu. (Dokument opublikowany)