Przyczyną wadliwej wymowy wielu dźwięków naszej mowy jest niska sprawność ruchowa narządów mowy: języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy.
Rozwój mowy dziecka jest uzależniony od dojrzewania narządów artykulacyjnych i rozwoju ich motoryki. Dziecko od urodzenia ćwiczy narządy mowne podczas ssania, połykania i żucia. To umożliwia wymowę pierwszych głosek. Do prawidłowej wymowy potrzebne są precyzyjne ruchy wszystkich narządów mownych. Dziecko musi posiadać umiejętność wykonywania świadomych ruchów języka warg i żuchwy oraz czuć ich ułożenie. Często bywa jednak, że z różnych przyczyn poziom motoryki narządów mowy jest znacznie obniżony, np.:
-niska sprawność mięśni tych narządów (język wiotki, wargi mało elastyczne)
-skrócone wędzidełko języka,
-język zbyt gruby, masywny,
-wady zgryzu
Systematycznie prowadzone kilkuminutowe ćwiczenia mogą wspomóc oczekiwane efekty logopedyczne.
Przykłady ćwiczeń języka:
1. Wysuwanie języka – język wąski lub szeroki.
2. Kierowanie języka w kierunku brody, w kierunku nosa (przy szeroko otwartych ustach).
3. Kierowanie języka do kącików ust.
4. „Przeliczanie” językiem zębów dolnych, górnych.
5. Dotykanie językiem zębów trzonowych dolnych, górnych.
6. Oblizywanie językiem zębów.
7. Oblizywanie językiem warg.
8. Unoszenie języka za górne zęby i „zaglądanie”: do gardła.
9. „Ssanie” cukierka językiem, kląskanie językiem.
10. Masaż języka przez wsuwanie go i wysuwanie przez lekko zbliżone zęby.
Przykłady ćwiczeń warg:
1. Naprzemienny uśmiech i „ryjek”.
2. Mocne zaciskanie warg.
3. Nakładanie dolnej wargi na górną (chowanie górnej wargi), górnej na dolną.
4. Naśladowanie warkotu motoru.
5. Napełnianie policzków powietrzem (balonik).
6. Cmokanie.
Przykłady ćwiczeń żuchwy:
1. Otwieranie i zamykanie zębów.
2. Wysuwanie i cofanie żuchwy.
Przykłady ćwiczeń podniebienia miękkiego:
1. Kaszel z wysuniętym językiem.
2. Wdech i wydech z wysuniętym językiem.
Wyżej wymienione przykłady ćwiczeń można prowadzić w formie zabawowej chętnie akceptowanej przez młodsze dzieci, np.:
-uśmiechamy się do mamy,
-oblizujemy się jak kotek po wypiciu mleka,
-otwieramy usta szeroko jak pisklątko, które czeka na jedzenie,
-zaciskamy buzię tak mocno jakbyśmy zamykali na kłódkę,
-wyciągam buzię jak dziób bociana i chwytamy żabki.
Przykłady ćwiczeń oddechowych.
Wykonywanie ćwiczeń oddechowych prowadzi do zwiększenia pojemności płuc oraz do wzmocnienia mięśni oddechowych. Ćwiczenia te mają na celu pogłębienie oddechu oraz wydłużenie fazy wydechowej niezbędnych do prawidłowej mowy.
1. Dmuchanie na zabawki powieszone na nitce.
2. Puszczanie mydlanych baniek.
3. Zdmuchiwanie płomienia świecy.
4. Dmuchanie papierowych kwiatów na zielone tło lub śnieżynek na tło niebieskie.
5. Dmuchanie przez rurkę.
6. Dmuchanie na papierki, piórka itp.
7. Dmuchanie na piłeczkę np. strzelanie bramek, prowadzenie po torze.
8. Dmuchanie na łódeczki na wodzie.
Przykłady ćwiczeń słuchowych.
Ćwiczenia słuchowe mają na celu dostrzeganie i różnicowanie dźwięków z otoczenia oraz rozwój słuchu fonematycznego umożliwiającego słyszenie i różnicowanie dźwięków mowy.
1. Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty np. odbijanie piłki, stukanie do drzwi, tykanie zegara.
2. Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty.
3. Rozpoznawanie źródeł dźwięków, głośności, wysokości.
4. Nazywanie i naśladowanie głosów zwierząt.
5. Powtarzanie rytmu.
6. Różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np.:
bułka - |
półka |
kury - |
góry |
Tomek - |
domek |
nosze - |
noże |
kasza - |
kasa |
biurko - |
piórko |
8. Różnicowanie wyrazów różniących się głoską w nagłosie, np.:·szafa - sanki – wyrazy rozpoczynające się od „sz” wkładamy do jednego pudełka a od „s” do drugiego.
9. Różnicowanie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np.: szkoła – skoła, itp
Dokończ:
Lata osa koło ............................................ nosa.
Leci muszka koło ..................................... uszka.
Ciele, co językiem .....................................miele.
Owoce spadają, dzieci je ..........................zbierają.
Andrzej maluje, mama .............................np. rysuje.
Sowa to mądra ..........................................głowa.
Przyszła koza do ........................................woza.
Ten kwiatek nazywa się ............................bratek.
Wskocz do wody dla .................................ochłody.
Mała Ania nie zjadła dzisiaj .....................śniadania.
Agata podłogę miotłą ................................zamiata.
Wlazł kotek na ...........................................płotek.
Zróbmy koło, będzie ..................................wesoło.
Ryby pływają –ptaki ..................................latają.
Abecadło z pieca .........................................spadło.
Koło choinki stoją trzy ..............................dziewczynki.
Poszła Ola do ..............................................przedszkola.
Na wysoki płot wskoczył bury ..................kot.
Hej, mój Tomku, wróć do .........................domku.
Tutaj jest dziura, w którą weszła...............kura.
1, 2, 3, teraz liczysz ......................................ty.
4, 5, 6, chciałbym już coś ............................zjeść.
A kysz! Mała ...............................................mysz.
Kiedy słońce praży, leżymy na ..................plaży.
Ćwiczenie pamięci słuchowej i selekcji słów
Wymienię dużo słów, a ty zapamiętaj, jakie pojazdy wymieniłam:
jabłko
banan
samochód
autobus
pomarańcz
żółty
ciężarówka
pociąg
słoń
żyrafa
łódka
poduszkowiec
cztery
pięć
rower
samolot
Ćwiczenia słuchania i przetwarzania fonologicznego
To jest wyraz rymujący się z „kłódka”
Pływa po morzu, to jest ........................ (łódka)
To jest coś, co rymuje się z „miasto”
Jest słodkie, jem je na deser. Już wiem, to ................(ciasto)
To, o czym mówimy, rymuje się z „duża”
Na chodniku, gdy deszcz pada, robi się ...................(kałuża)
To jest małe zwierze, rymuje się z „płotek”
Ma wąsy i miauczy, to właśnie jest .....................(kotek)
To przydatny mebel, brzmi trochę jak „kołek”
Można na nim siedzieć, jest z drewna, to ................(stołek)
Myślę o czymś, co ma dwie nogawki.
Rymuje się z „wygodnie”...........................................(spodnie)
Myślę o czymś, przy czym siedzimy w klasie.
Rymuje się z „kawka” ..............................................(ławka)
Myślę o ubraniu bez rękawów.
Rymuje się z „belka”...............................................(kamizelka)
Myślę o zwierzęciu, które nie śpi nocą.
Rymuje się z „głowa”.................................................. (sowa)
Myślę o czymś, czym możemy pisać.
Rymuje się z „biuro”................................................... (pióro)
Myślę o czymś, na czym śpimy.
Rymuje się z „gruszka”............................................ (poduszka)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie