Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

 

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

 w roku szkolny 2018 /2019

 

Szkoły Podstawowej przy SOSW  w Węgrowie

 

 Opracowanie: Mariola Jarmulińska

 

 

 

I. Podstawy prawne

 

1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

 

2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

 

3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).

 

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych.

 

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703).

 

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz. U. z 2017 r. poz. 356).

 

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015r. poz. 1113).

 

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532).

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643 z póż.zmianami).

 

II. Wstęp

Rehabilitacja osób niepełnosprawnych jest wszechstronnym i złożonym procesem obejmującym oddziaływania lecznicze, społeczne i zawodowe – a w przypadku dziecka także pedagogiczne – zmierzające do przywrócenia sprawności i umożliwienia samodzielnego życia w społeczeństwie człowiekowi, który takich możliwości nie miał lub z powodu przebytego urazu czy choroby utracił je. Rehabilitacja zawodowa jest częścią ogólnego procesu rehabilitacji i polega na udzielaniu osobie niepełnosprawnej takich usług, jak: poradnictwo zawodowe, szkolenie zawodowe i zatrudnienie, aby umożliwić jej uzyskanie, utrzymanie i awans w odpowiedniej pracy, a przez to umożliwić jej integrację lub reintegrację w normalne życie.

U podstaw rehabilitacji zawodowej leżą następujące przesłanki:

  • bazowanie na zachowanych sprawnościach – każdy pomimo swojego upośledzenia zachowuje określone sprawności
    i dyspozycje, które, po ich zidentyfikowaniu, ukierunkowaniu i usprawnieniu, stają się podstawą umożliwiającą podjęcie szkolenia zawodowego, a później pracy zarobkowej;
  • żadna praca nie może powodować pogorszenia stanu zdrowia i wyczerpywać istniejących rezerw, nie powinno się wymagać od osoby niepełnosprawnej, która podejmuje zatrudnienie, zaangażowania wszystkich jej sprawności zarówno fizycznych, psychicznych, jak i społecznych (Zabłocki 1995). W przypadku osób z niepełnosprawnością umysłową trudno mówić o kwestii wykonywania konkretnych zawodów, w rozumieniu Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Osoby takie są raczej zdolne do wykonywania określonych czynności zawodowych, które wchodzą w zakres konkretnych zawodów. Toteż istotny element diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na rozpoznaniu preferencji do określonych typów czynności zawodowych.

 

Planowanie nie jest jednak jednorazową decyzją, ale procesem występującym w okresie całego życia. Profesjonalne poradnictwo zawodowe, działania z zakresu orientacji zawodowej pomagają w kształtowaniu tej kariery. Skuteczne poradnictwo zawodowe wzmacnia poczucie wartości młodych ludzi, co pozwala im trafniej określać swoje umiejętności, kompetencje, zainteresowania. Rozwój doradztwa zawodowego to zgodnie z podstawą programową istotny element procesu wychowawczego i edukacji całożyciowej.

 

III. Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego

3.1 Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego ukierunkowane są na:

  • samopoznanie
  • przyszłość
  • rynek pracy
  • realizację celów związanych z karierę zawodową.

Cel główny:

Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia oraz wyboru zawodu.

Cele szczegółowe:

 1) Zdobycie wiedzy w zakresie możliwości dalszego kształcenia zawodowego, w tym z zakresu funkcjonowania rynku pracy.

2) Zdobycie wiedzy na temat predyspozycji zawodowych.

3) Uświadomienie konieczności racjonalnego planowania przyszłości.

4) Rozwijanie umiejętności społecznych przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we  współżyciu i współdziałaniu w grupie.

5) Rozwijanie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł dotyczących kształcenia oraz pracy.

6) Kształtowanie postawy gotowości do podejmowania i realizowania działań samodzielnych.

7) Kształtowanie postawy odpowiedzialności, przedsiębiorczości, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

8) Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,

9) Gromadzenie informacji dotyczących trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,

10) Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 stycznia 2019 07:42
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 626
30 stycznia 2019 07:51 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści zakładki.
30 stycznia 2019 07:49 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści zakładki.
30 stycznia 2019 07:49 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści zakładki.