Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
w roku szkolny 2018 /2019
Szkoły Podstawowej przy SOSW w Węgrowie
Opracowanie: Mariola Jarmulińska
I. Podstawy prawne
1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015r. poz. 1113).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532).
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643 z póż.zmianami).
II. Wstęp
Rehabilitacja osób niepełnosprawnych jest wszechstronnym i złożonym procesem obejmującym oddziaływania lecznicze, społeczne i zawodowe – a w przypadku dziecka także pedagogiczne – zmierzające do przywrócenia sprawności i umożliwienia samodzielnego życia w społeczeństwie człowiekowi, który takich możliwości nie miał lub z powodu przebytego urazu czy choroby utracił je. Rehabilitacja zawodowa jest częścią ogólnego procesu rehabilitacji i polega na udzielaniu osobie niepełnosprawnej takich usług, jak: poradnictwo zawodowe, szkolenie zawodowe i zatrudnienie, aby umożliwić jej uzyskanie, utrzymanie i awans w odpowiedniej pracy, a przez to umożliwić jej integrację lub reintegrację w normalne życie.
U podstaw rehabilitacji zawodowej leżą następujące przesłanki:
Planowanie nie jest jednak jednorazową decyzją, ale procesem występującym w okresie całego życia. Profesjonalne poradnictwo zawodowe, działania z zakresu orientacji zawodowej pomagają w kształtowaniu tej kariery. Skuteczne poradnictwo zawodowe wzmacnia poczucie wartości młodych ludzi, co pozwala im trafniej określać swoje umiejętności, kompetencje, zainteresowania. Rozwój doradztwa zawodowego to zgodnie z podstawą programową istotny element procesu wychowawczego i edukacji całożyciowej.
III. Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
3.1 Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego ukierunkowane są na:
Cel główny:
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia oraz wyboru zawodu.
Cele szczegółowe:
1) Zdobycie wiedzy w zakresie możliwości dalszego kształcenia zawodowego, w tym z zakresu funkcjonowania rynku pracy.
2) Zdobycie wiedzy na temat predyspozycji zawodowych.
3) Uświadomienie konieczności racjonalnego planowania przyszłości.
4) Rozwijanie umiejętności społecznych przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie.
5) Rozwijanie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł dotyczących kształcenia oraz pracy.
6) Kształtowanie postawy gotowości do podejmowania i realizowania działań samodzielnych.
7) Kształtowanie postawy odpowiedzialności, przedsiębiorczości, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.
8) Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,
9) Gromadzenie informacji dotyczących trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
10) Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie