Aktualności

Innowacja jakiej jeszcze nie było

    Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Węgrowie jest placówką z wieloletnią tradycją, dbającą o wszechstronny rozwój i dobre przygotowanie naszych wychowanków do podjęcia dorosłego życia. Szczególny nacisk kładziemy na indywidualną pracę dostosowaną do potrzeb, możliwości i zainteresowań każdego dziecka. Uczymy tolerancji, wrażliwości, odpowiedzialności, kształtujemy poczucie własnej wartości. A nad rozwojem dzieci czuwa wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna doskonaląca swoją wiedzę i umiejętności. Zespół tworzą nauczyciele nastawieni na nowatorskie działania edukacyjne.
SOSW  znalazło się w gronie szkół, które swoimi nowatorskimi działaniami starają się stworzyć model kształcenia młodzieży przystający do naszych czasów. Stało się tak dzięki innowacji – terapia taktylna,  która jest realizowana w Ośrodku przez cztery kolejne lata począwszy od września 2011. Nasza innowacja zebrała już na etapie planowania wiele pozytywnych recenzji ze strony rodziców dzieci uczęszczających do Ośrodka.  
    Autorem i realizującym innowację jest niżej podpisana, a adresatami uczniowie oddziałów zerowych, szkoły podstawowej oraz gimnazjum.
      Warto wspomnieć, że jednym z założeń innowacji jest aktywizowanie oraz podjęcie ścisłej współpracy z rodzicami uczniów, których zadaniem będzie wspieranie swoich dzieci i stały kontakt ze szkołą oraz terapeutą.
    Nowatorstwo programowe jakim jest terapia taktylna, polega na podawaniu dotyku i wyciszaniu, proponuje techniki masażu i stymulacji skóry, które aktywizują rozwój funkcji mózgowych i układu nerwowego.
    Tego rodzaju terapia może być stosowana przy wielu wyzwaniach rozwojowych ( nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia zachowania, upośledzenie umysłowe, autyzm, epilepsja, mózgowe  porażenie dziecięce, zaburzenia okołoporodowe)
     Przewidywane efekty : Prowadzenie terapii taktylnej wpływa dodatnio na stymulację zmysłu dotykowego  i hormonalnego, optymalizację funkcjonowania układu nerwowego , poprawę rozwoju ruchowego, reguluje poziom napięcia mięśniowego.
      Tworząc innowację pedagogiczną w dobie reformy oświatowej, wyszłam naprzeciw potrzebom ucznia, dbając o jego wszechstronny rozwój. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek podejmowania wciąż nowych przedsięwzięć, mogących sprostać nie tylko aktualnym społecznym oczekiwaniom, ale i zainteresowaniom dziecka. Oferta ta powstała w wyniku zdiagnozowanych potrzeb uczniów .     Wprowadzenie niekonwencjonalnych form i metod pracy, pozwala dzieciom na pewną swobodę działania, przyczynia się do wzrostu atrakcyjności szkoły oraz jej  wszechstronnego rozwoju.
W pierwszym roku prowadzenia terapii taktylnej  poddano 16 uczniów . W wyniku analizy ankiet ewaluacyjnych, które wypełniali rodzice oraz wychowawcy, można stwierdzić, że sposób prowadzenia innowacji oraz forma pracy terapeuty spotkały się z dużą akceptacją. Uczniowie, rodzice oraz wychowawcy wypowiadali się również jednogłośnie, że podczas realizacji innowacji było wiele okazji na poznanie możliwości własnego ciała, kontroli nad nim oraz różnorodnymi defektami. Udział w innowacji pomógł im uświadomić sobie, jak należy dbać o emocje i panować nad słabościami.
    W wyniku badania rodziców można stwierdzić, iż są również zadowoleni z udziału swoich dzieci w tej innowacji. Jednogłośnie wypowiedzieli się, że realizacja innowacji była zgodna z założeniami i celami. Program był bardzo interesujący, a ich dzieci chętnie uczestniczyli w zajęciach, dzieci chętnie chodziły na zajęcia, a uczęszczanie na zajęcia było potrzebne. Rodzice oraz wychowawcy uczniów biorących udział w innowacji jednogłośnie stwierdzili, że terapia taktylna wywołała pozytywne zmiany w sferze fizycznej,  psychicznej oraz edukacyjnej.
     Zapotrzebowanie na terapię taktylną spotkało się z aprobatą organu prowadzącego, który w bieżącym roku szkolnym zwiększył liczbę godzin terapeutycznych, co umożliwiło większej liczbie dzieci korzystania z terapii.
Nieśmiałe kroki we wprowadzaniu innowacji w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym stały się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Rezultaty, jakie obserwują rodzice oraz wychowawcy, dają nadzieję na lepsze jutro dla naszych wychowanków.
     Każdy sukces jest sumą małych wysiłków powtarzanych dzień po dniu przez dzieci, terapeutę oraz rodziców i dyrekcję, którzy wspierają  realizację innowacji.

 

Osoba wdrażająca innowację:

                                                                                                     Małgorzata Mieszało

 

      

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 czerwca 2013 20:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 905
19 czerwca 2013 21:09 (Gabriela Strąk) - Zmiana danych dokumentu.
19 czerwca 2013 20:53 (Gabriela Strąk) - Zmiana danych dokumentu.
19 czerwca 2013 20:52 (Gabriela Strąk) - Dodanie dokumentu.