Pisaliśmy już we wcześniejszym artykule, że „ … każdy dzień w naszej pracy to nowe wyzwania”. Coraz częściej spotykamy uczniów z nietypowymi potrzebami edukacyjnymi i terapeutycznymi. Chcemy im pomóc, dlatego poszukujemy niekonwencjonalnych rozwiązań i nowych kierunków pracy. Wystąpiliśmy z inicjatywą wdrożenia kolejnej już w naszym Ośrodku innowacji pedagogicznej - „System wymiennej komunikacji obrazkowej – PECS (The Picture Exchange Communication System)”.
Po uzyskaniu zgody Powiatu Węgrowskiego i Kuratorium Oświaty w Warszawie od października 2013r. włączamy system PECS do pracy z wybranymi wychowankami naszego Ośrodka. Do innowacji zakwalifikowaliśmy uczniów o bardzo zróżnicowanym poziomie komunikacji. W grupie pilotażowej znalazło się 13 dzieci ze szkoły podstawowej, w tym 9 osób z autyzm, 2 z chorobami genetycznymi, 2 z zespołem Downa oraz 2 uczestników zajęć rewalidacyjno - wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Podczas zajęć z osobami niepełnosprawnymi, a zwłaszcza w prowadzonej terapii dzieci z autyzmem, zwracamy szczególną uwagę na usprawnianie komunikacji. Opieramy swoją pracę o metodę PECS, którą już po kliku miesiącach wdrażania, możemy ocenić jako efektywną. System komunikacji PECS polega na wymianie obrazków – symboli, w celu porozumiewania się. Metoda wyróżnia się tym, że może pełnić zarówno funkcję komunikacji wspierającej jak i alternatywnej stosowanej w sytuacji, gdy mowa nie została rozwinięta. PECS stymuluje również rozwój mowy werbalnej i wpływa znacząco na jakość i strukturę wypowiedzi.
Zgodnie z założeniami innowacji wytyczyliśmy sobie następujące cele ogólne:
- nauka potrzeby komunikacji,
- nauka komunikacji niewerbalnej prowadząca do komunikacji werbalnej,
- wzbogacanie zasobu językowego,
- rozbudowanie słownika biernego i czynnego.
Cele szczegółowe to:
- nauka różnicowania obrazków,
- generalizacji,
- eliminowanie zachowań niepożądanych,
- nauka czekania na swoją kolej,
- trening cierpliwości,
- koncentracji uwagi,
- wdrażanie do budowania poprawnej struktury zdania,
- rozwijanie sfery emocjonalno-społecznej uczniów (dzieci uczą się mówić o swoich emocjach czy nastrojach, opisywać emocje innych osób).
Nowatorskie działania są przez nas dokładnie dokumentowane. Zebrane materiały będą podstawą do podsumowania wdrażanej metody oraz sformułowania wniosków dotyczących zakresu realizacji założonych celów.
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na podstawie:
- bezpośredniej obserwacji dzieci,
- analizy wypowiedzi dzieci,
- rozmów z dziećmi,
- rozmów z rodzicami,
- oceny i opinii dyrektora Ośrodka.
Proces włączania innowacji pedagogicznej - PECS do pracy z wychowankani naszego Ośrodka będzie trwał 3 lata. Mamy nadzieję, że ta metoda pozwoli naszym uczniom wyrażać własne potrzeby, myśli i emocje. Zakładamy, że system efektywnej komunikacji wpłynie na poprawę ich zachowania, jakości życia i poprawę funkcjonowania.
Katarzyna Petruk
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie