Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych. Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi. Występują w niej trzy elementy:
Zastosowanie Metody Dobrego Startu
MDS ma zastosowanie w profilaktyce niepowodzeń szkolnych, diagnozowaniu ich przyczyn, korekcji zaburzeń i w edukacji. Metoda służy przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania. Służy także uczeniu liter i cyfr w pierwszej klasie. Dotyczy to zarówno dzieci o prawidłowym rozwoju, jak i dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Powstały trzy warianty Metody Dobrego Startu:
I. Łatwe wzory i piosenki lub wierszyki
Służą one do wspomagania rozwoju, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i edukacji. Są przeznaczone dla:
- dzieci najmłodszych (od 2 roku życia), rozwijających się prawidłowo,
- dzieci starszych, których rozwój przebiega z opóźnieniem lub nieharmonijnie.
II. Wzory literopodobne i piosenki lub wierszyki
Służą do wspomagania rozwoju, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i edukacji. Są przeznaczone dla:- starszych przedszkolaków przygotowujących się do nauki czytania i pisania,
- dzieci z ryzykiem dysleksji lub mało sprawnych ruchowo (z dyspraksją),
- starszych dzieci, których rozwój jest opóźniony.
III. Litery, znaki matematyczne i piosenki lub wierszyki
Służą do uczenia liter, znaków matematycznych oraz do terapii w przypadku niepowodzeń szkolnych. Przeznaczone są dla:
- uczniów klasy pierwszej,
- uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania (w tym uczniów z ryzykiem dysleksji),- uczniów starszych z dysleksją rozwojową.
Na zajęciach z zakresu funkcjonowania społecznego uczennice zapoznały się ze znakiem graficznym litery z. Uczyły się pisać znak graficzny litery z w czasie ćwiczeń ruchowych w formie zabawowej nawiązując do treści piosenki „Zadanie litery z”.Podczas zabawy wykonując ćwiczenia doskonaliły ruchy rąk, umiejętność utrzymywania równowagi i rozwijały też sprawność oraz koordynację ruchów całego ciała.
W kolejnym etapie podczas wykonywania ćwiczeń ruchowo – słuchowych uczennice angażowały dwa analizatory: kinestetyczno – ruchowy i słuchowy. Dzieci wystukiwały rytm piosenki otwartymi dłońmi, pięściami lub palcami w rytm piosenki.
Następnie podczas ćwiczeń ruchowo – słuchowo – wzrokowych, które angażują trzy analizatory: kinestetyczno – ruchowy, słuchowy i wzrokowy, dzieci uczyły się kreślić wzór litery etapowo: prezentacja i omówienie wzoru; uczenie się polisensoryczne i odtwarzanie wzoru.
Ważnym momentem wzmacniającym motywację uczennic do aktywnego uczestnictwa w zajęciach było wyeksponowanie prac.
Wychowawca klasy V f
Ewa Szymańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie