STATUT
SPECJALNEGO OŚRODKA
SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO
Tekst jednolity Statutu Ośrodka przyjęty uchwałą Nr II /2012
Rady Pedagogicznej SOSz- W w Węgrowie w dniu 13.09.2012 r.
1
Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Węgrowie, zwanego dalej „Ośrodkiem” określa:
2
Statut został opracowany w oparciu o następujące akty prawne:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.
(Dz. U. 1997, Nr 78 poz. 483)
2. Ustawa z dnia 7 września 1991r. – o systemie oświaty
( tekst jednolity: Dz.U.2004r Nr 256, poz. 2572 ze zmianami- z dnia
19 sierpnia 2011 r.)
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
(Dz. U. 2006 Nr 97 poz. 674 ze zmianami)
4. Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kulturze fizycznej
(Dz. U. 2009 r. Nr 97, poz. 801)
5. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
(Dz. U. 1997 r. Nr 133, poz. 883 ze zmianami)
6. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. –Kodeks rodzinny i opiekuńczy
(Dz. U. 1964 Nr 9, poz.59 ze zmianami)
7. Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(Dz. U. 2004r. Nr 64, poz. 593 ze zmianami)
8. Ustawa z dnia 26 października 1982 o postępowaniu w sprawach nieletnich
(tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 11, poz. 109 ze zmianami)
9. Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych
oraz o języku regionalnym (Dz. U. 2005 r. Nr 17, poz. 141 ze zmianami)
10. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie
zawodowym psychologów (Dz. U. 2001 r. Nr 73, poz.763 ze zmianami)
11. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ustanowieniu programu
wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. Nr 225, poz.
1487)
12. Ustawa z dnia 8 stycznia 1999r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju
szkolnego (Dz. U. z 1999r. Nr 12, poz. 96)
13. Ustawa z dnia 25 lipca 2008r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 145, poz. 917)
14. Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego (Dz. U. 2009 r. Nr 168, poz. 1324)
15. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października
2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo –wychowawczych
(Dz. U. 2007 r. Nr 201, poz.1455)
16. Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu
przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych
typów szkół do innych (Dz. U. 2004 r. Nr 26, poz. 232 ze zmianami)
17. Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad
kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w
młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku
socjoterapii (Dz. U. 2004 r. Nr 178, poz. 1833 z późn. zm.)
18. Rozporządzenie MENiS z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie zasad wydawania
oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych, innych druków szkolnych,
sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad
legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz
zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności
(Dz. U. 2005 r. Nr 58, poz. 504 ze zmianami)
19. Rozporządzenie MEN z dnia 16 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
oraz rodzajów tej dokumentacji ( Dz. U. 2009 Nr 116, poz. 977 ze zmianami)
20. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2010 Nr 156, poz. 1047)
21. Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w
których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub
ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli
(Dz. U. 2009 r. Nr 50, poz. 400 z późn. zm. z dn. 17.04.2012r.)
22. Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. 2004 r. Nr 260, poz. 2593 ze zmianami)
23. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie
przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w sprawie
udzielania pierwszej pomocy (Dz. U. 2009 r. Nr 139, poz. 1132)
24. Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz. U. Nr 161, poz. 968)
25. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. 2003r. Nr 11, poz. 114 z późn. zm.)
26. Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu
organizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i
indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. 2008 Nr 175, poz. 1086)
27. Rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania
wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2009r. Nr 23, poz. 133)
28. Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 1997r. w sprawie zasad organizowania
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych
umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. 1997 Nr 14, poz.76)
29. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach
i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)
30. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
(Dz. U. Nr 228, poz.1489)
31. Rozporządzenie MEN z dnia 28 czerwca 2011r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków
tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania
( Dz. U. 2011 r. Nr 143, poz.839)
32. Rozporządzenie MENiS z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu
udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji
indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. 2002 r. Nr 3, poz. 28)
33. Rozporządzenie MEN z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i
szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci
i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej
przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach
(Dz. U. 2011r. Nr 109, poz. 631)
34. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów
placówek publicznych (Dz. U. 2005r. Nr 52, poz. 466)
35. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz. U. 2001r. Nr 61, poz. 624
ze zmianami, z dnia 9 lutego 2007r.)
36. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(Dz. U. Nr 228, poz. 1491 z późn. zm. 24.02.2012)
37. Rozporządzenie MEN z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie organizacji roku szkolnego
(Dz. U. 2010 r. Nr 186, poz. 1245 z późn. zm. z dn. 27.12.2011 r.)
38. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie
szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej dzieciom i uczniom na
zakup podręczników i zakup jednolitego stroju
(Dz. U.2007r. Nr 120, poz. 819 ze zmianami )
39. Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do
użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i nauczania oraz
dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników
(Dz. U. 2009r. Nr 89, poz. 730 z późn, zm. z dn. 21.06.2012 r.)
40. Rozporządzeniem MEN z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (rozporządzenie zostało opublikowane w
(Dz.U.2009r. Nr 4, poz. 17)
41. Rozporządzenie MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu
organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
(Dz. U.1992r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami)
42. Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania
szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka,
o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny,
życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji
zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
(Dz. U. 1999r. Nr 67, poz. 756 z późn, zm. z dn. 17.02.2012 r.)
43. Rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki
zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626)
44. Rozporządzenie MEN z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie standardów wymagań
będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
zawodowe ( Dz. U. Nr 103, poz. 652)
45. Rozporządzenie MEN z dn. 9 grudnia 2009 r. zmieniające w sprawie warunków,
jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci młodzieży szkolnej,
a także zasad jego organizowania i nadzorowania (rozporządzenie stanowi
wykonanie upoważnienia zawartego w art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
46. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form
realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego
( Dz. U. Nr 175, poz.1042)
( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. z dn. 07.02.2012)
( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
( Dz. U.2012 r. Nr 34 )
( Dz. U. Nr 139, poz. 804 i Nr 205, poz. 1206)
( Dz. U. Nr 139, poz. 814 i Nr 205 poz. 1206 oraz z 2012r. poz. 941)
ROZDZIAŁ II
NAZWA I TYP OŚRODKA
3
ust.1. Placówka nosi nazwę: Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
w Węgrowie.
ust.2. Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie, zwany dalej
„Ośrodkiem”, przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym, niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i
słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją),
z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z autyzmem ( w tym z zespołem
Aspergera).
ROZDZIAŁ III
PODSTAWOWE INFORMACJE O OŚRODKU
4
ust.1 Ośrodek został utworzony na podstawie Uchwały Nr VI/43/03 Rady Powiatu
Węgrowskiego z dnia 28 marca 2003r. w sprawie utworzenia Specjalnego
Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Węgrowie, stanowiącej akt
założycielski Ośrodka.
ust.2 Organem prowadzącym Ośrodek jest Powiat Węgrowski, a organem nadzoru
pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatura w Siedlcach
ust.3 Siedziba Ośrodka mieści się w Węgrowie przy ul. Adama Mickiewicza 23.
5
ust.1 W skład Ośrodka wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa Specjalna im. Kornela Makuszyńskiego z Oddziałami Przedszkolnymi, Oddziałami dla dzieci z autyzmem oraz Zespołami Rewalidacyjno – Wychowawczymi
2) Gimnazjum Specjalne
3) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna im. Kornela Makuszyńskiego
4) Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
5) Internat
ust.2 Nazwy szkół wchodzących w skład Ośrodka składają się odpowiednio
z nazwy Ośrodka i nazw tych szkół.
ust.3 W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej pozostawia się
określenie „specjalna”.
ust.4 W nazwach szkół wchodzących w skład Ośrodka umieszczonych na tablicy
urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi
opatruje się świadectwo, pomija się określenie „specjalna”.
ust.5 Pieczęć urzędowa Szkoły Podstawowej Specjalnej im. Kornela
Makuszyńskiego w Węgrowie wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka
Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie nie zawiera nazwy tego Ośrodka.
ust.6 Pieczęć urzędowa Gimnazjum Specjalnego wchodzącego w skład
Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie nie zawiera
nazwy tego Ośrodka.
ust.7 Pieczęć urzędowa Szkoły Zawodowej Specjalnej im. Kornela
Makuszyńskiego w Węgrowie wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka
Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie nie zawiera nazwy tego Ośrodka.
ust.8 Pieczęć urzędowa Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wchodzącej
w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie nie
zawiera nazwy tego Ośrodka.
ust.9 Ośrodkowi nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub
wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu
Uczniowskiego.
6
ust.1 Ośrodek prowadzi:
1) bibliotekę szkolną
2) świetlicę szkolną
3) zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze indywidualne i zespołowe
4) indywidualne nauczanie
5) wczesną interwencję
6) terapie pedagogiczne
7) specjalistyczne terapie rehabilitacyjne
8) oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego
9) zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
ust.2 Ośrodek może organizować i prowadzić:
1) oddział szpitalny
ust.3 Pracownicy jednostek wymienionych w ust. 1 i 2 są pracownikami Ośrodka.
ROZDZIAŁ IV
7
Cele i zadania Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego, zwanego dalej „Ośrodkiem”, wynikają z przepisów oświatowych oraz uwzględniają założenia Programu Wychowawczego Ośrodka i Programu Profilaktyki i Resocjalizacji.
8
Program Wychowawczy oraz Program Profilaktyki i Resocjalizacji, o których mowa w 7 uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców
i Samorządu Uczniowskiego.
9
ust.1 Cele Ośrodka obejmują w szczególności:
1) przygotowanie uczniów niepełnosprawnych do życia w integracji ze społeczeństwem
2) osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów w dostępnym im zakresie za pomocą specjalnych metod
3) kształtowanie postaw dobrego wychowania
4) wspieranie twórczego zaangażowania uczniów w życie szkoły
5) rozwijanie samodzielności, systematyczności i obowiązkowości
6) wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez prowadzenie ćwiczeń
usprawniających zaburzone funkcje
7) kształtowanie poczucia więzi z własnym regionem
8) angażowanie rodziców uczniów do aktywnej współpracy ze szkołą
9) hamowanie rozwoju zjawisk patologicznych poprzez podejmowanie działań
o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym
10) uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
ust.2 Dodatkowo cele szkoły podstawowej obejmują:
1) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
2) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i troska o zapewnienie mu równych szans
3) umacnianie wiary dziecka we własne siły.
ust.3 Dodatkowo cele gimnazjum obejmują:
1) wprowadzanie w świat kultury i sztuki
2) dostrzeganie wpływu środków masowego przekazu na życie współczesnego człowieka
3) rozwijanie umiejętności społecznych oraz zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej
4) wdrażanie młodzieży do dokonywania wyboru i podejmowania ważnych dla ich przyszłości decyzji
5) zachęcanie do poznawania własnych preferencji zawodowych
6) wprowadzanie w tradycję kultury Narodowej i europejskiej.
ust.4 Dodatkowo cele szkoły zawodowej obejmują:
1) przygotowanie młodzieży do w miarę samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie
2) wdrażanie do pełnienia określonych ról w życiu rodzinnym, zawodowym i społecznym
3) przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie
4) przygotowanie do wykonywania wyuczonego zawodu.
ust.5 Dodatkowe cele szkoły przysposabiającej do pracy obejmują:
1) osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów
2) przygotowanie do wykonywania różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia
3) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy
4) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań
5) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach.
ust.6 Dodatkowe cele internatu obejmują:
1) kształtowanie osobowości uczniów przez rozwijanie ich zainteresowań oraz wdrażanie zachowań akceptowanych społecznie
2) podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia uczniów na miarę ich możliwości oraz przygotowania do dorosłego życia.
10
ust.1 Ośrodek realizuje następujące zadania:
1) zapewnienie uczniom kształcenia na poziomie: oddziałów przedszkolnych, szkoły podstawowej specjalnej, gimnazjum specjalnego, szkoły zawodowej specjalnej i szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
2) organizowanie uczniom zajęć rewalidacyjno - wychowawczych
3) rozwijanie zaradności i umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie
4) dostosowanie działań edukacyjnych i terapeutycznych do aktualnych diagnoz psychologiczno- pedagogicznych dzieci
5) rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową, rehabilitacyjną
i korekcyjno- kompensacyjną
6) wyrabianie poprawnych nawyków higienicznych i żywieniowych
7) uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń
8) zapewnienie opieki w trakcie zajęć edukacyjnych oraz w czasie przerw międzylekcyjnych zapewnienie opieki w trakcie organizowania imprez
i wycieczek poza teren szkoły
9) umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej
i religijnej poprzez aktywny udział w uroczystościach szkolnych i religijnych,
10) udział w wycieczkach do miejsc pamięci narodowej i kultu religijnego
11) zapewnienie opieki psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w tym również organizowanie turnusów rehabilitacyjno- terapeutycznych
12) umożliwienie rozwoju zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach
o charakterze przedmiotowym, artystycznym, sprawnościowo-sportowym
i turystycznym
13) udzielanie w miarę możliwości pomocy materialnej uczniom żyjącym
w najtrudniejszych warunkach
14) otoczenie szczególną opieką uczniów zagrożonych patologią społeczną (alkoholizm, narkomania, demoralizacja)
15) udzielanie uczniom pomocy pedagogicznej, psychologicznej, rewalidacyjnej
i resocjalizacyjnej
16) realizowanie indywidualnych programów nauczania i wychowania
17) organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
18) organizowanie wczesnej interwencji
19) kształtowanie szacunku dla środowiska i otwartości na jego problemy
20) wyrabianie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska
21) kształtowanie umiejętności uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym za pośrednictwem czasopism, filmu, radia i telewizji
22) realizowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
ust.2 Dodatkowe zadania realizowane przez szkołę podstawową wraz z oddziałami
przedszkolnymi, oddziałami dla dzieci z autyzmem oraz zespołami
rewalidacyjno – wychowawczymi:
1) rozbudzanie poczucia bezpieczeństwa i umiejętności radzenia sobie w nowych sytuacjach
2) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej oraz indywidualnych uzdolnień
3) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie
i sprawność fizyczną
4) poznawanie elementów kultury i historii narodów europejskich
ust. 3 Dodatkowe zadania realizowane przez gimnazjum :
1) kształtowanie umiejętności uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym za pośrednictwem czasopism, kina, teatru, radia, telewizji i Internetu
2) poznawanie specyfiki różnych zawodów oraz wyrabianie umiejętności samodzielnego korzystania z informacji o tych zawodach
3) poznawanie elementów kultury i historii narodów europejskich
4) zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii informacyjnej
i komunikacyjnej na lekcjach z różnych przedmiotów i zajęciach pozalekcyjnych.
ust. 4 Dodatkowe zadania realizowane przez szkołę zawodową :
1) zapewnienie uczniom kształcenia na poziomie szkoły zawodowej
2) organizowanie zajęć edukacyjnych teoretycznych i praktycznych w ramach kształcenia zawodowego
3) dostarczenie uczniom w dostępnym im zakresie wiadomości i umiejętności przydatnych do pracy
4) kształtowanie właściwej postawy zawodowej poprzez rozwijanie takich cech osobowości jak: odpowiedzialność, systematyczność, rzetelność
5) wyposażenie uczniów w wiadomości o przyrodzie, społeczeństwie i kulturze potrzebne do właściwego organizowania życia oraz przestrzegania społecznie akceptowanych norm
ust. 5 Dodatkowe zadania realizowane przez szkołę przysposabiającą do pracy:
1) tworzenie warunków umożliwiających uczniom dokonywanie właściwego wyboru kierunków przyszłej pracy przez przygotowanie bazy umożliwiającej uczniom zapoznanie się z różnymi czynnościami pracy, wytworami pracy oraz dokonywanie samooceny własnych umiejętności i możliwości
2) organizowanie w szkole pracowni umożliwiających realizację nauki przysposobienia do pracy oraz wykorzystanie opanowanych umiejętności praktycznych w typowych i nowych sytuacjach
3) nawiązywanie kontaktów z pracodawcami, w tym pracodawcami będącymi osobami fizycznymi, u których uczniowie mogliby realizować zajęcia praktyczne lub po zakończeniu edukacji uzyskać zatrudnienie
4) nawiązywanie kontaktów z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami promującymi rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych
5) zapewnianie uczniom udziału w różnych zajęciach rewalidacyjnych, sportowych oraz kształtujących kreatywność uczniów.
ust. 6 Dodatkowe zadania realizowane przez internat :
1) wdrażanie wychowanków do samoobsługi w celu jak najlepszego przygotowania ich do życia w społeczeństwie
2) zaspokajanie potrzeb życiowych wychowanków odpowiednio do ich wieku i możliwości rozwojowych, szczególnie wtedy jeżeli te potrzeby nie mogą być trwale lub okresowo zaspokajane przez rodzinę
3) świadczenie pomocy w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków objętych opieką całkowitą.
ROZDZIAŁ V
11
ust.1 Do najważniejszych organów Ośrodka należą:
1) Dyrektor Ośrodka
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski
5) Tworzone w miarę potrzeb zespoły nauczycieli i wychowawców.
12
ust.1 Dyrektor Ośrodka w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością Ośrodka i reprezentuje ją na zewnątrz
2) sprawuje nadzór pedagogiczny
3) jest przełożonym wszystkich pracowników
4) określa zakres czynności dla wszystkich pracowników Ośrodka
5) odpowiada za wykonanie planu pracy Ośrodka
6) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących
7) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Ośrodka
8) ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
9) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego
10) upoważniony jest do publikowania tekstu jednolitego statutu ( np. w drodze własnego obwieszczenia)
ust.2 Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników szkoły
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom pedagogicznym, administracyjnym i obsługowym
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Szkoły.
ust.3 Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,
chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej.
ust.4 W przypadku powołania w Ośrodka stanowiska wicedyrektora, zadania
i kompetencje w zakresie kierowania szkołą w sytuacjach wymienionych
w § 13 ust. 4 wykonuje wicedyrektor.
ust.5 Funkcję dyrektora Ośrodka może sprawować nauczyciel mianowany, który
posiada wyższe wykształcenie ze specjalistycznymi kwalifikacjami do pracy
w tego typu placówce oraz co najmniej pięcioletni staż pracy.
ust.6 Funkcję dyrektora powierza lub z tej funkcji odwołuje Zarząd Powiatu
Węgrowskiego.
ust.7 Dyrektor powołuje i kieruje zespołem kierowniczym Ośrodka, w skład
którego wchodzą: wicedyrektor, kierownik internatu, nauczyciele –
administratorzy sieci, nauczyciele – poloniści, nauczyciele – instruktorzy
praktycznej nauki zawodu, pedagog szkolny.
ust.8 Zadaniem administratora sieci jest dbałość w stałym utrzymaniu sieci w celu
zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego uczniów i pracowników
szkoły do Internetu, w związku z potrzebą zapewnienia edukacji w zakresie
rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz wyrównywania szans
edukacyjnych.
ust.9 Zadaniem polonisty jest dbałość o ochronę języka polskiego polegająca na:
1) dbaniu o poprawne używanie w mowie i piśmie języka i doskonalenie sprawności językowej uczniów oraz stwarzaniu warunków do właściwego rozwoju języka jako narzędzia międzyludzkiej komunikacji
2) przeciwdziałaniu jego wulgaryzacji.
ust.10 Zadaniem instruktora praktycznej nauki zawodu jest szczególna dbałość o
jakość warsztatu pracy ucznia (młodocianego) realizującego praktyczną
naukę zawodu w celu zdobycia tytułu zawodowego.
ust.11 Zadaniem pedagoga szkolnego jest rozwiązywanie bieżących problemów
uczniów oraz ich rodzin w sytuacjach konfliktu z prawem, poradnictwem,
pedagogizacją rodziców.
ust.12 Zadaniem psychologa szkolnego jest wsparcie uczniów i ich rodzin w
sytuacjach wymagających decyzji natury emocjonalnej, problemach wieku
młodzieńczego, niezaradności rodzin.
13
ust.1 Wicedyrektor wykonuje wyznaczone przez dyrektora zadania i kompetencje
oraz kieruje działalnością dydaktyczno – wychowawczą Ośrodka zgodnie
z przydzielonym zakresem czynności.
ust. 2 Funkcję wicedyrektora powierza i odwołuje z pełnienia tej funkcji dyrektor
Ośrodka.
ust. 3 Funkcję wicedyrektora może pełnić nauczyciel mianowany posiadający
wyższe wykształcenie ze specjalistycznymi kwalifikacjami w tego typu
placówce oraz co najmniej czteroletni staż pracy.
ust. 4 W razie nieobecności dyrektora lub niemożności wykonywania swej funkcji
zadania i kompetencje w zakresie kierowania Ośrodkiem wykonuje
wicedyrektor.
14
ust.1 Kierownik internatu odpowiada za całokształt pracy opiekuńczej,
wychowawczej i rewalidacyjnej w internacie zgodnie z przydzielonym
zakresem czynności.
ust. 2 Funkcję kierownika powierza i odwołuje z pełnienia funkcji dyrektor
Ośrodka.
ust. 3 Funkcję kierownika może pełnić nauczyciel mianowany posiadający wyższe
wykształcenie ze specjalistycznymi kwalifikacjami do pracy w tego typu
placówce oraz co najmniej czteroletni staż pracy.
15
ust.1 W Ośrodku działa Rada Pedagogiczna będąca kolegialnym organem Ośrodka
realizującym zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
ust.2 W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor, wszyscy pracownicy
pedagogiczni Ośrodka oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący
funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu.
ust.3 Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Ośrodka.
ust.4 W zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej.
ust.5 Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem
roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze), a także po zakończeniu
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w związku odpowiednio
z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, analizą i oceną realizacji zadań
dydaktyczno –wychowawczo - opiekuńczych Ośrodka oraz w miarę bieżących
potrzeb.
ust.6 Posiedzenia Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora Ośrodka, organu
prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
ust.7 Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz
jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie
i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
ust.8 Dyrektor Ośrodka przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa
razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o realizacji planu pracy Ośrodka.
16
ust.1 Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planu pracy Ośrodka
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych
6) zatwierdzanie statutu Ośrodka w przypadku, gdy nie została powołana Rada Szkoły
7) zatwierdzanie wniosków komisji lub zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną
ust.2 Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy Ośrodka, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
2) projekt planu finansowego placówki
3) wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom pedagogicznym odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
4) propozycje dyrektora Ośrodka w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz płatnych dodatkowo zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
17
ust.1 Rada Pedagogiczna wykonuje określone w ustawie i systemie oświaty zadania
Rady Szkoły, a w szczególności:
1) zmiany w Statucie Ośrodka po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców
i przedstawicieli uczniów
2) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Ośrodka, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku
3) ocenia sytuację oraz stan Ośrodka i występuje z wnioskiem do dyrektora
i organu prowadzącego, w szczególności w sprawach organizacji zajęć
pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
ust.2 Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 50% składu Rady.
ust.3 Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są
protokołowane.
ust.4 Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie
ujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra
osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników
Ośrodka. Szczegółowe zasady działania Rady Pedagogicznej oraz jej zadania
określa Regulamin działalności Rady Pedagogicznej
18
ust.1 W Ośrodku działa Rada Rodziców, która pomaga w rozwiązywaniu
problemów opiekuńczo-wychowawczych i gospodarczych placówki.
ust.2 Skład Rady jest uaktualniany w każdym roku szkolnym.
1) W skład Rady Rodziców wchodzą w szkołach, po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez rodziców danego oddziału.
2) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym
3) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad.
ust.3 Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów Ośrodka,
organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny
z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Ośrodka.
ust.4 Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może brać udział w
uchwalaniu i opiniowaniu :
1) programu wychowawczego Ośrodka obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,
realizowanego przez nauczycieli
2) programu profilaktyki Ośrodka dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców
3) innych programów wdrażanych w Ośrodku.
ust.5 Rada Rodziców może uczestniczyć w planowaniu wydatków szkoły
i podejmować działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych dla Ośrodka.
ust.6 Gromadzenie własnych funduszy pochodzących z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł i ich wydatkowanie określa regulamin Rady
Rodziców.
19
ust.1 W Ośrodku działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej Samorządem, który
jest powszechną organizacją uczniów.
ust.2 Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie Ośrodka.
ust.3 Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin
uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu powszechnym. Organy
Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
ust.4 Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Ośrodka.
ust.5 Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka, a w szczególności dotyczących
spraw wychowanków takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3) prawo do organizacji życia szkolnego
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
oraz rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami i możliwościami
organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
20
ust.1 Dyrektor Ośrodka może tworzyć zespoły przedmiotowe, wychowawcze
lub inne Zespoły problemowo-zadaniowe.
ust.2 Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora Ośrodka na
wniosek zespołu. Szczegółowe zadania i zasady działania zespołów określa
Regulamin działalności zespołów nauczycieli i wychowawców.
ust.3 Skład zespołów:
1) Zespoły przedmiotowe- wchodzą nauczyciele danej grupy przedmiotów.
2) Zespoły klasowe i Zespoły programowe- wchodzą nauczyciele uczący w danej klasie.
3) Zespół Wychowawczy- wchodzą wychowawcy klas, pedagog szkolny
4) Zespół Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania- wchodzą liderzy wszystkich zespołów przedmiotowych.
5) Zespół Terapeutyczny - wchodzą nauczyciele prowadzący zajęcia terapeutyczne, pielęgniarka szkolna.
6) Zespół wczesnego wspomagania rozwoju – wchodzą pedagog posiadający
kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
psycholog, logopeda oraz inni specjaliści
7) Zespół Rewalidacyjno- Wychowawczy- wchodzą nauczyciele prowadzący zajęcia w oddziałach rewalidacyjnych, rehabilitant, pielęgniarka szkolna
ust.4 Zadania zespołów:
1) Zadaniem zespołów przedmiotowych jest ustalanie zestawu programów nauczania z poszczególnych przedmiotów oraz modyfikowanie ich i ewaluacja
2) Zadaniem Zespołu Wychowawczego jest opracowanie Programu Wychowawczego Ośrodka, programów dla poszczególnych etapów edukacyjnych oraz prowadzenie jednolitych działań o charakterze wychowawczo-opiekuńczym.
3) Zadaniem Zespołu WSO jest opracowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania zawierającego szczegółowe kryteria oceniania uczniów.
4) Zadaniem Zespołu Terapeutycznego jest kwalifikowanie uczniów na zajęcia terapeutyczne.
5) Zadaniem zespołów klasowych i zespołów programowych jest analizowanie przebiegu procesu dydaktyczno – wychowawczego w poszczególnych oddziałach.
6) Zespoły problemowo-zadaniowe wykonują zadania powierzone przez dyrektora, wynikające z aktualnych potrzeb Ośrodka.
7) Zadaniem zespołu wczesnego wspomagania rozwoju jest ustalenie,
Na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
kierunków i harmonogramu działań, nawiązanie współpracy z zakładem opieki
zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku
rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, opracowanie i realizowanie z
dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia, analizowanie
skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie
8) Zadaniem Zespołu Rewalidacyjno- Wychowawczego jest stymulowanie rozwoju samodzielności dziecka w danej sferze zgodnie z jego możliwościami psychomotorycznymi
21
ust.1 W Ośrodku działa Komisja Stypendialna dla uczniów.
ust.2 Komisję powołuje Rada Pedagogiczna.
ust.3 Komisja zajmuje się, w porozumieniu z dyrektorem i wychowawcami klas,
przyznawaniem stypendiów za bardzo dobre wyniki w nauce i osiągnięcia
sportowe.
ust.4 Szczegółowe kryteria przyznawania stypendiów uczniom określa regulamin
działalności komisji stypendialnej Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowawczego w Węgrowie.
22
ust.1 Organy Ośrodka współdziałają ze sobą w realizowaniu zadań Ośrodka.
ust.2 Ośrodek zapewnia poszczególnym organom swobodę działania
i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
ust.3 Współpraca opiera się na wzajemnej wymianie informacji pomiędzy
poszczególnymi organami.
ust.4 Sytuacje konfliktowe rozwiązywane są w porozumieniu z dyrektorem
Ośrodka.
ust.5 W przypadku braku porozumienia, każda ze stron konfliktu może odwoływać
się za pośrednictwem dyrektora do właściwego organu nadzorującego
Ośrodek.
23
Ośrodek współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, Powiatową
Komisją ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności i innymi instytucjami
świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
ROZDZIAŁ VI
24
ust.1 Ośrodek zapewnia:
1) całodobową opiekę dla wychowanków
2) opiekę całkowitą wychowankom pozbawionym opieki rodzicielskiej
3) możliwość realizacji zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych
4) możliwość prowadzenia wczesnej interwencji
5) zajęcia specjalistyczne grupowe i indywidualne
6) wypoczynek wychowanków, ich rekreację i rozrywkę
7) zajęcia przygotowujące wychowanków do samodzielnego życia
8) udział wychowanków w życiu społecznym i kulturalnym środowiska
9) bezpłatny dowóz dzieci do placówki
10) pomoc materialną –artykuły spożywcze, odzież, pomoce dydaktyczne, pozyskiwanie sponsorów
25
Ośrodek działa w ciągu całego roku z przerwami ustalonymi w przepisach
dotyczących organizacji roku szkolnego.
26
ust.1 Podstawową jednostką organizacyjną szkół wchodzących w skład Ośrodka
jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego
roku szkolnego realizuje zajęcia edukacyjne i edukacyjno- terapeutyczne oraz
rewalidacyjne określone ramowym planem nauczania na podstawie programu
nauczania.
ust.2 Podstawową jednostką organizacyjną internatu działającego w ramach
Ośrodka oraz świetlicy jest grupa wychowawcza.
ust.3 Działalność edukacyjna Ośrodka określona jest przez szkolny zestaw
programów nauczania.
ust.4 Działalność wychowawczo – opiekuńcza Ośrodka określona jest przez
Program Wychowawczy Ośrodka, Program Profilaktyki i Resocjalizacji oraz
Program Wychowawczy Internatu.
ust.5 Nauczyciele mogą opracowywać programy własne.
27
ust.1 Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej powinna wynosić:
1) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim od 10 do 16 osób
2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
i znacznym od 6 do 8 osób
3) dla uczniów z upośledzeniem w stopniu głębokim w zespołach rewalidacyjnych od 2 do 4 uczniów
4) dla uczniów z autyzmem do 4 osób
5) dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną od 2 do 4 osób
ust.2 W przypadku, gdy przynajmniej u jednego ucznia w oddziale występują
niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 1 liczbę uczniów w oddziale
można obniżyć o 2.
ust.3 Liczba wychowanków w grupie wychowawczej obejmującej uczniów
niepełnosprawnych powinna odpowiadać liczbie uczniów w oddziale szkoły
specjalnej, o której mowa w ust. 1.
ust.4 W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Ośrodek,
liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby ustalonej w ust. 1 i 2.
ust.5 Zajęcia rewalidacyjne mogą być organizowane indywidualnie lub w
kilkuosobowych grupach.
ust.6 W Ośrodku mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program
wychowania przedszkolnego.
ust.7 W Ośrodku mogą być organizowane zajęcia socjoterapii oraz inne zajęcia
o charakterze terapeutycznym dla uczniów, którym zaburzenia zachowania
utrudniają kontakty społeczne i wiążą się z trudnościami szkolnymi.
ust.8 W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się organizowanie nauczania
w klasach łączonych.
ust.9 Szkoła zawodowa wchodząca w skład Ośrodka może tworzyć oddziały
wielozawodowe. Po otrzymaniu pozytywnej opinii Powiatowej Rady
Zatrudnienia w sprawie nowego kierunku kształcenia z dniem 01 września
2012 roku wprowadza się kierunek KUCHARZ – 512001 zgodnie z
Rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2011 roku w sprawie klasyfikacji
zawodów szkolnictwa specjalnego. Do uczniów, którzy przed dniem wejścia
w życie rozporządzenia rozpoczęli naukę w szkołach prowadzących kształcenie
zawodowe, stosuje się przepisy rozporządzenia MEN z dnia 26 czerwca 2007 r.
w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ( Dz. U. Nr 124,
poz. 860, z 2008 r, nr 903 oraz z 2010 r. Nr 60, poz. 374) do zakończenia cyklu
kształcenia.
ust.10 Szkoła przysposabiająca do pracy organizuje klasy dla uczniów
upośledzonych w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
ust.11 W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach
kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek
organizacyjnych, w szczególności u pracodawców, w gospodarstwach
rolnych oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy
zawartej pomiędzy szkołą zawodową a daną jednostką.
28
ust.1 Podstawową formą pracy szkół wchodzących w skład Ośrodka są zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
ust.2 Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 8.00.
ust.3 Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
ust.4 Godzina zajęć terapeutycznych, wychowawczych w oddziałach rewalidacyjno
- wychowawczych , przedszkolnych, praktycznej nauki zawodu, świetlicy
szkolnej lub internacie trwa 60 minut.
ust.5 Przerwy między zajęciami dydaktycznymi trwają 5 minut. Przerwy między
zajęciami terapeutycznymi trwają 5 minut, długa przerwa po trzeciej godzinie
terapeutycznej trwa 15 minut i po szóstej godzinie terapeutycznej trwa 10
minut.
ust.6 Zajęcia odbywają się w klaso-pracowniach.
ust.7 Zajęcia praktycznej nauki zawodu odbywają się w pracowni przystosowanej
do nauczania danego zawodu.
ust.8 Zajęcia praktyczne prowadzone są w grupach.
ust.9 Lekcje wychowania fizycznego odbywają się w sali gimnastycznej bądź na
boisku szkolnym.
ust.10 Czas trwania zajęć w klasach I – III szkoły podstawowej ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia, z zachowaniem ogólnego tygodniowego czasu zajęć.
ust.11 W celu wyrównywania deficytów umiejętności i wiadomości uczniów,
korekty wad postawy oraz innych zaburzeń uczniów organizuje się zajęcia
integracji sensorycznej, reedukacyjne, biofeedback, zajęcia logopedyczne,
alternatywne metody komunikacji, wczesne wspomaganie rozwoju,
gimnastykę korekcyjną, dogoterapię, terapię taktylną oraz rehabilitację
ruchową oraz Metodę Kinestezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
ust.12 W miarę posiadania środków finansowych Ośrodek może organizować
zajęcia nadobowiązkowe o charakterze przedmiotowym, artystycznym oraz
sportowym, w formie kół i zespołów, w których liczba uczestników nie może
być niższa niż 5 uczniów.
ust.13 Zajęcia takie jak: logopedia, alternatywne metody komunikacji, reedukacja,
integracja sensoryczna, dogoterapia, gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna
specjalistyczne terapie rehabilitacyjne oraz zajęcia nadobowiązkowe mogą
być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym.
ust.14 Zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualne
nauczanie i wychowanie określają odrębne przepisy.
29
ust.1 Szkoły wchodzące w skład Ośrodka zapewniają:
1) Realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
2) Odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne.
3) Realizację programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki w odpowiednich dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego, z wykorzystaniem odpowiednich metod pracy dydaktycznej i wychowawczej.
4) Wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi możliwościami psychofizycznymi.
5) Udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
6) Integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
30
ust.1 Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści
prowadzący zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia terapeutyczne, we współpracy
z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia:
1) Rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie.
2) Organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, a w szczególności:
a) wybierają lub opracowują program nauczania
b) opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
c) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny.
31
ust.1 Nauczyciel wybiera program nauczania oraz podręcznik spośród programów
i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
1) Wybrany program oraz podręcznik nauczyciel przedstawia Radzie Pedagogicznej.
2) Rada Pedagogiczna spośród wybranych przez nauczycieli programów nauczania oraz podręczników, ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
3) Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które będą obowiązywać od następnego roku szkolnego.
4) W uzasadnionych przypadkach, Rada Pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców, może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
32
ust.1 Podstawową formą pracy internatu wchodzącego w skład Ośrodka są zajęcia
opiekuńczo- wychowawcze.
ust.2 Godzina zajęć opiekuńczo- wychowawczych trwa 60 minut.
ust.3 Szczegółowe zasady funkcjonowania internatu zawarte są w regulaminie
internatu.
33
ust.1 Dla uczniów, którzy pozostają w szkole ze względu na czas pracy rodziców
lub dojazd do szkoły, organizuje się świetlicę.
ust.2 Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych.
ust.3 Godzina zajęć opiekuńczo- wychowawczych świetlicy trwa 60 minut.
ust.4 Liczba uczniów w grupie wychowawczej powinna odpowiadać liczbie
określonej w 27 ust. 1.
ust.5 Szczegółowe zasady organizacji zajęć w świetlicy określa regulamin świetlicy
stanowiący załącznik do Statutu.
ust.6 Opieka, wychowanie i rewalidacja regulowana jest przepisami określającymi
zasady funkcjonowania specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.
34
ust.1 W Ośrodku istnieje biblioteka.
ust.2 Biblioteka jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy
nauczyciela popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz
w miarę możliwości wiedzy o regionie.
ust.3 Z biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie
2) nauczyciele i inni pracownicy Ośrodka
3) rodzice.
ust. 4 Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują w szczególności:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz
wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się
4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową
i społeczną.
35
ust.1 W ramach współpracy z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami bibliotekarz:
1) przekazuje informacje na temat stanu czytelnictwa
2) przeprowadza konkursy czytelnicze
3) organizuje lekcje biblioteczne
4) przekazuje nauczycielom informacje na temat szkoleń i nowości
wydawniczych.
ust. 2 W ramach współpracy z innymi bibliotekami nauczyciel bibliotekarz:
1) utrzymuje stały kontakt z pracownikami bibliotek w celu rozwijania
zainteresowań czytelnictwem oraz poznania organizacji pracy
innych bibliotek
2) organizuje wycieczki tematyczne.
36
ust.1 Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania Ośrodek
prowadzi internat.
ust.2 Internat prowadzi działalność wychowawczo-opiekuńczą w trakcie roku
szkolnego
ust.3 Zakwaterowanie w internacie Ośrodka jest nieodpłatne.
ust.4 Wyżywienie w internacie Ośrodka może być całkowicie lub częściowo
odpłatne w zależności od sytuacji materialnej ucznia.
ust.5 Wysokość odpłatności za wyżywienie w internacie ustala organ prowadzący.
ust.6 Za niepełny miesiąc pobytu w internacie z uzasadnionych powodów, po
wcześniejszym poinformowaniu o planowanej nieobecności, odpłatność ulega
zmniejszeniu proporcjonalnie do czasu faktycznego pobytu.
ust.7 Tygodniowy wymiar zajęć w internacie z jedną grupą wychowawczą
powinien wynosić do 70 godzin zegarowych .
ust.8 Liczba wychowanków w grupie wychowawczej obejmującej uczniów
niepełnosprawnych powinna odpowiadać liczbie uczniów w oddziale szkoły
specjalnej, o której mowa w 27 ust. 1.
ust.9 W internacie zatrudnia się wychowawcę i opiekuna nocnego.
37
ust.1 W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych,
w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może
zorganizować stołówkę.
ust.2 Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
ust.3 Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki,
ustala dyrektor Ośrodka w porozumieniu z organem prowadzącym.
ust.4 Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłków w stołówce
szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od
tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
ust.5 Organ prowadzący Ośrodek może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub
części opłat, o których mowa w ust. 2:
a) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny
b) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
ust. 6 Organ prowadzący może upoważnić do udzielania zwolnień, o których
mowa w ust. 5, dyrektora Ośrodka.
38
ust.1 Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, uwzględniający szkolny plan
nauczania, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego
roku.
ust.2 Arkusz organizacji Ośrodka zatwierdza Zarząd Powiatu Węgrowskiego do
dnia 30 maja każdego roku.
ust.3 W arkuszu organizacji Ośrodka zamieszcza się w szczególności: liczbę i dane
osobowe oraz płacowe pracowników Ośrodka, w tym pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący, ramowe
plany nauczania i przydziały nauczycieli i wychowawców.
ust.4 Arkusz organizacyjny stanowi podstawę do sporządzenia planu finansowego
Ośrodka.
ust.5 Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji pracy Ośrodka dyrektor,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy
rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
39
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz
ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku
szkolnego.
40
ust.1 Na zajęciach, na których z treści programu nauczania wynika konieczność
prowadzenia ćwiczeń np.: praktyczna nauka zawodu, podział oddziału na
grupy jest obowiązkowy.
ust.2 Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
ust.3 Zajęcia terapeutyczne począwszy od oddziału przedszkolnego prowadzone są
w grupach, w których podział dokonywany jest na podstawie indywidualnych
potrzeb uczniów.
ust.4 Zajęcia wychowania fizycznego, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej
prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie
uczniów w oddziale, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
ust.5 Jeżeli liczba dziewcząt czy chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia
prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.
41
ust.1 Opiekę lekarską nad uczniami sprawują lekarze ubezpieczenia zdrowotnego,
a pielęgniarską- pielęgniarki świadczące pracę w ramach usług
gwarantowanych przez NFZ
ust.2 Zasady opieki określają odrębne przepisy.
42
ust.1 Szczegółowe zasady oceniania w szkołach wchodzących w skład Ośrodka
określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
ust.2 WSO zawiera informacje na temat celów i kryteriów oceniania oraz zasad
klasyfikowania i promowania uczniów, a także informowania uczniów
i rodziców o wymaganiach programowych i wynikach nauczania.
ust.3 W oddziałach przedszkolnych obowiązuje ocena opisowa.
ust.4 W klasach I – III szkoły podstawowej oraz w klasach realizujących programy
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
i znacznym w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole przysposabiającej do
pracy obowiązuje ocena opisowa.
ust.5 W klasach IV – VI szkoły podstawowej, kl. I-III gimnazjum i zasadniczej
szkoły zawodowej realizujących programy dla uczniów upośledzonych
umysłowo w stopniu lekkim obowiązuje skala ocen od 1 do 6.
ust.6 W oddziałach rewalidacyjno- wychowawczych obowiązuje ocena opisowa.
ust.7 Podstawą promowania uczniów do klasy programowo wyższej oraz
ukończenia szkoły jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich
przedmiotów nauczania, a także uzyskanie oceny z zachowania wyższej
od nagannej.
ust.8 Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
ust.9 Uczeń, który nie opanował niezbędnego minimum wiadomości i umiejętności
określonych przez program nauczania, może otrzymać ocenę niedostateczną.
ust.10 Uczniowie wymienieni w ust. 5 i 7 mogą zdawać odpowiednio egzamin
klasyfikacyjny lub poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
ust.11 Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminu
klasyfikacyjnego przez ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności
nieusprawiedliwionych.
ust.12 Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny.
ust.13 Uczeń ma prawo do zdawania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona
ocena okresowa z danego przedmiotu nauczania jest jego zdaniem lub
zdaniem jego rodziców zaniżona.
ust.14 W klasie VI szkoły podstawowej każdy uczeń ma obowiązek przystąpienia
do sprawdzianu wiadomości i umiejętności.
ust.15 Sprawdzian ma na celu określenie poziomu wiadomości i umiejętności ucznia
przed rozpoczęciem nauki w gimnazjum.
ust.16Uczniowie tych klas gimnazjum, w których obowiązuje nowa podstawa
programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek realizacji- w trakcie
kształcenia w gimnazjum – projektu edukacyjnego.
ust. 17 W klasie III gimnazjum każdy uczeń ma obowiązek przystąpienia do
egzaminu gimnazjalnego.
ust.18 Egzamin gimnazjalny, zgodnie z nową podstawą programową, składa się
z trzech części i obejmuje:
1) w części pierwszej – humanistycznej - wiadomości i umiejętności z
zakresu języka polskiego oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
2) w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – wiadomości i
umiejętności z zakresu matematyki oraz z zakresu przedmiotów
przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki i chemii;
3) w części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego
nowożytnego.
ust.19 Uczniowie kończący szkołę zawodową mogą przystąpić do egzamin
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe organizowanego przez Okręgową
Komisję Egzaminacyjną. Chęć przystąpienia do egzaminu wyrażają składając
pisemną deklarację na ręce dyrektora Ośrodka.
ust.20 Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe stanowi formę oceny
opanowania poziomu wiadomości i umiejętności zawartych w standardach
wymagań egzaminacyjnych.
ust.21 Egzamin składa się z dwóch etapów: pisemnego i praktycznego. Etap
pisemny odbywa się w szkole macierzystej ucznia, a etap praktyczny w
ośrodku egzaminacyjnym wskazanym przez OKE.
ust.22 Absolwent, który zdał egzamin, otrzymuje dyplom potwierdzający
kwalifikacje zawodowe.
ust.23 Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianu w klasie VI oraz
egzaminu w klasie III gimnazjum i klasie III szkoły zawodowej określają
odrębne przepisy.
ust.24 Dyrektor Ośrodka podejmuje decyzje o przedłużeniu okresu nauki nie później
niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, w
uzgodnieniu z rodzicami ucznia, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć
edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną.
ROZDZIAŁ VII
43
ust.1 Ośrodkiem kieruje dyrektor, będący jednocześnie dyrektorem Ośrodka.
ust.2 Ośrodek zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych
i obsługi.
ust.3 Pracownikami pedagogicznymi są: nauczyciele, logopedzi, reedukatorzy,
terapeuci, dogoterapeuta, nauczyciele gimnastyki korekcyjnej,
pedagog, psycholog.
44
ust.1 W Ośrodku, który liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko
wicedyrektora.
ust.2 Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego Ośrodek, może tworzyć dodatkowe
stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
45
ust.1 W oddziałach dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym, znacznym, głębokim, z autyzmem oraz
niepełnosprawnościami sprzężonymi zatrudnia się asystenta osoby
niepełnosprawnej lub pomoc nauczyciela .
ust.2 W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, dopuszcza
się zatrudnianie asystenta osoby niepełnosprawnej lub pomocy nauczyciela
w klasach IV – VI szkoły podstawowej, klasach I – III gimnazjum i szkoły
przysposabiającej do pracy oraz w grupach wychowawczych w internacie dla
uczniów, o których mowa w ust.1.
46
ust.1 Podstawowe zadania pracowników pedagogicznych określa ustawa z dnia
7 września 1991r. o systemie oświaty oraz Karta Nauczyciela.
ust.2 Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
a) rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami Ośrodka – dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą
b) rzetelne realizowanie zadań związanych z zapewnieniem uczniom
bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Ośrodek
c) wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju
d) dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego
e) wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu
Konstytucji RP, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego
człowieka
f) kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów
g) nauczanie i wychowanie powierzonych mu uczniów w oparciu o znajomość
rodzaju i stopnia upośledzenia i stanu zdrowia każdego z nich
h) uwzględnienie w działalności dydaktyczno-wychowawczej ustaleń
wynikających z badań medycznych, psychologicznych, pedagogicznych oraz
własnych obserwacji
i) dobieranie i stosowanie właściwych metod postępowania z uczniami, zgodnie
z zasadami pedagogiki specjalnej.
ust.3 Każdy nauczyciel realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze w
powierzonym mu zakresie z uczniami jednej lub więcej klas.
ust.4 Do kierowania pracą wychowawczą w poszczególnych klasach dyrektor
wyznacza spośród nauczycieli wychowawców klas.
ust.5 Wychowawca organizuje współpracę z rodzicami i zespołem uczniowskim.
ust.6 Ośrodek przyjmuje zasadę, że wychowawca sprawuje opiekę nad daną klasą
przez cały etap kształcenia w danej szkole.
ust.7 Wychowawcę danego oddziału dyrektor może odwołać na wniosek
zainteresowanego, 1/2 członków Rady Pedagogicznej lub Zespołu Klasowego
Rodziców.
ust.8 Do podstawowych zadań wychowawcy klasy należy:
1) poznanie warunków życia uczniów i ich stanu zdrowotnego
2) kontakty z domem rodzinnym
3) systematyczna konsultacja z lekarzem, psychologiem i pedagogiem na temat
psychofizycznego rozwoju uczniów.
4) współdziałanie z rodzicami w zakresie pełniejszego oddziaływania
wychowawczego na uczniów.
5) koordynowanie zamierzeń i zabiegów dydaktyczno-wychowawczych
podejmowanych przez nauczycieli uczących w klasie powierzonej
jego opiece.
ust.9 Opiekę nad wychowankami zakwaterowanymi w internacie sprawują
wychowawcy internatu.
ust.10 Do podstawowych zadań wychowawcy internatu należy:
1) prowadzenie pracy opiekuńczej i wychowawczej
2) zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa
3) dbanie o stan zdrowia wychowanków
4) organizowanie zajęć zapewniających wszechstronny rozwój wychowanków
5) wdrażanie do respektowania powszechnie obowiązujących norm
6) kształtowanie umiejętności współżycia społecznego, gospodarności i oszczędności, szacunku do pracy, poszanowania mienia społecznego i prywatnego.
ust.11 Pedagog szkolny :
1) rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych
2) organizuje i prowadzi różne formy pomocy pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
3) podejmuje i wspiera działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze nauczycieli wynikające z Programu Wychowawczego Ośrodka oraz Programu Profilaktyki i Resocjalizacji
4) planuje i koordynuje zadania realizowane przez Ośrodek na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu
5) inspiruje i organizuje środowisko do działań na rzecz Ośrodka, wzbogaca formy działalności rewalidacyjnej, socjalizacyjnej oraz dąży do możliwie najpełniejszej integracji Ośrodka ze środowiskiem
6) podejmuje działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
ust.12 Psycholog szkolny:
1) ustala przyczyny i źródła występujących u wychowanków zaburzeń lub
odchyleń rozwojowych, niepowodzeń szkolnych, trudności
wychowawczych
2) prowadzi badania i działania diagnostyczne, w tym diagnozuje potencjalne
możliwości uczniów oraz wspiera ich mocne strony
3) diagnozuje sytuacje wychowawcze w celu wspierania rozwoju wychowanków, określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli
4) określa kierunek i program oddziaływań kompensacyjnych, wyrównawczych, reedukacyjnych i resocjalizacyjnych
5) zapewnia wychowankom doradztwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu
6) podejmuje działania zmierzające do zapobiegania zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy wychowawczej środowisku szkolnym wychowanka
7) wspiera wychowawców klas oraz zespoły wychowawcze i inne zespoły problemowo- zadaniowe w działaniach wynikających z Programu Wychowawczego Ośrodka oraz Programu Profilaktyki i Resocjalizacji
ust. 13 Do podstawowych zadań logopedy należy:
1) prowadzenie badań logopedycznych wśród wychowanków ustalających poziom rozwoju mowy dziecka, kwalifikowanie dzieci z wadami mowy i wymowy do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych i terapii logopedycznej
2) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma
3) prowadzenie poradnictwa logopedycznego dla nauczycieli celem kontynuowania ćwiczeń nad korektą wad wymowy u dzieci uczestniczących w zajęciach logopedycznych
4) ścisła współpraca z lekarzem, psychologiem i pedagogiem prowadzącym dziecko
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia
ust. 14 Do podstawowych zadań reedukatora należy:
1) kwalifikowanie wychowanków na zajęcia terapeutyczne
2) prowadzenie zajęć z wychowankami mających specyficzne trudności w nauce czytania, pisania i liczenia
3) instruowanie nauczycieli i wychowawców o możliwościach wyrównywania deficytów parcjalnych
4) organizowanie szkoleń dla pracowników pedagogicznych z zakresu zaburzeń rozwojowych i możliwości usuwania ich.
ust. 15 Do podstawowych zadań nauczyciela gimnastyki korekcyjnej należy:
1) odpowiedni dobór wychowanków i utworzenie grup do ćwiczeń mających na celu poprawę wad postawy
2) prowadzenie zajęć korekcyjnych zgodnych z potrzebą danego schorzenia
3) ścisły kontakt z lekarzem prowadzącym dziecko, który stwierdzi rodzaj wady postawy, którą należy korygować na zajęciach gimnastyki korekcyjnej.
ust. 16 Do podstawowych zadań terapeuty należy:
1) kwalifikowanie wychowanków na zajęcia terapeutyczne
2) prowadzenie terapii z dziećmi z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz deficytami w zakresie sprawności ruchowej
ust. 17 Do podstawowych zadań dogoterapeuty należy:
1) prowadzenie zajęć z wychowankami sprzyjających relaksacji, przełamywaniu lęku, stymulacji rozwoju funkcji poznawczych z wykorzystaniem psa terapeuty.
47
ust.1 Na terenie Ośrodka działa koordynator ds. bezpieczeństwa.
ust.2 Koordynatora, o którym mowa w ust. 1, powołuje dyrektor Ośrodka spośród
członków Rady Pedagogicznej.
1) Do podstawowych zadań koordynatora ds. bezpieczeństwa należy:
a) analizowanie potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa
b) ocenianie bezpieczeństwa w szkole i przedstawianie wniosków na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
c) opracowanie i monitorowanie przestrzegania szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych
d) udział w przeglądach dotyczących przygotowania placówki do zajęć dydaktyczno- wychowawczych dokonywanych po każdej przerwie w zajęciach trwającej co najmniej 2 tygodnie podejmowanie działań związanych z realizacją programów i projektów edukacyjnych promujących bezpieczeństwo
e) współpraca z nauczycielami, pedagogiem szkolnym, rodzicami, uczniami i środowiskiem lokalnych w zakresie podejmowania działań związanych z bezpieczeństwem uczniów współpraca ze służbami oraz instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży (np. policją, sądem, strażą miejską)
f) inicjowanie działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa wszystkich podmiotów szkolnych
g) prowadzenie rejestru sytuacji kryzysowych zaistniałych na terenie
h) placówki dokumentowanie podejmowanych działań.
48
ust.1 Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na
zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny
(Dz. U.Nr 88, poz. 553, ze zmianami).
ust.2 Organ prowadzący Ośrodek i dyrektor Ośrodka są obowiązani z urzędu
występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia
zostaną naruszone.
49
ust.1 W Ośrodku zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi, w zależności
od bieżących potrzeb Ośrodka.
ust.2 Szczegółowy zakres obowiązków:
1) wicedyrektora
2) kierownika internatu
3) pracowników pedagogicznych
4) pracowników administracyjnych, ekonomicznych i obsługowych ustala Dyrektor Ośrodka
ust. 3 Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników
Ośrodka regulują odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VIII
50
ust.1 Do Ośrodka przyjmowane są dzieci i młodzież:
1) niesłysząca
2) słabosłysząca
3) niewidoma
4) słabowidząca
5) z niepełnosprawnością ruchową
6) upośledzona umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim
7) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
8) z niepełnosprawnościami sprzężonymi
zakwalifikowana do kształcenia specjalnego na podstawie skierowania organu
prowadzącego Ośrodek.
ust.2 Podstawą skierowania jest orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, z zastrzeżeniem ust. 3.
ust.3 W przypadku kandydatów do zasadniczej szkoły zawodowej wymagana
jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzająca, że kandydat
może zdobywać wykształcenie w danym zawodzie.
ust.4 Kandydaci do zasadniczej szkoły zawodowej mają także obowiązek
przedłożyć dyrektorowi Ośrodka zaświadczenie o zdolności do
wykonywania zawodu wydane przez lekarza medycyny pracy.
51
Za zgodą organu prowadzącego Ośrodek i na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną mogą być dzieci przyjęte do Ośrodka i nauczane indywidualnie w domach, w tym także w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjno- wychowawczych.
52
ust.1 Do oddziału przedszkolnego wchodzącego w skład Ośrodka mogą uczęszczać
dzieci od 3 do 10 roku życia.
ust.2 Do szkoły podstawowej specjalnej wchodzącej w skład Ośrodka mogą
uczęszczać uczniowie w wieku od 6 roku życia do jej ukończenia, nie dłużej
jednak niż do ukończenia przez nich 18 roku życia.
ust.3 Do gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład Ośrodka mogą uczęszczać
absolwenci szkoły podstawowej do jego ukończenia, nie dłużej jednak, niż
do ukończenia przez nich 21 roku życia.
ust.4 Do szkoły zawodowej specjalnej wchodzącej w skład Ośrodka mogą
uczęszczać absolwenci gimnazjum do jej ukończenia, nie dłużej jednak, niż
do ukończenia przez nich 23 roku życia.
ust.5 Do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy wchodzącej w skład Ośrodka
mogą uczęszczać absolwenci gimnazjum do jej ukończenia, nie dłużej jednak,
niż do ukończenia przez nich 24 roku życia.
ust.6 Na zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze mogą uczęszczać uczniowie
od 3 roku życia do ukończenia przez nich 25 roku życia.
53
ust.1 Uczeń zamieszkały poza miejscowością będącą siedzibą Ośrodka może
dojeżdżać samodzielnie do niej za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów,
o ile stan zdrowia daje gwarancję bezpieczeństwa i samodzielności
w poruszaniu się.
ust.2 Rodzice/prawni opiekunowie dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu
są zobowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkole
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się
do zajęć.
4) dbałości o czystość i higienę osobistą dziecka
ust.3 Niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
ust.4 Przez niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 3, rozumie się
nieusprawiedliwioną nieobecność ucznia w okresie jednego miesiąca na
co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
ust.5 W przypadku stwierdzenia nieobecności ucznia w szkole przez kolejnych
7 dni lekcyjnych i braku informacji o przyczynie jego nieobecności,
wychowawca klasy zobowiązany jest do skontaktowania się rodzicami/
prawnymi opiekunami dziecka, w celu wyjaśnienia powodów jego absencji.
54
ust.1 Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki oraz rewalidacji i resocjalizacji, procesu kształcenia zgodnego z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej
2) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób
3) rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień
4) opieki wychowawczej ze strony wszystkich nauczycieli
5) warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej
6) poszanowania jego godności osobistej
7) korzystania z pomocy materialnej, zgodnie z odrębnymi przepisami
8) szczególnie życzliwego i troskliwego traktowania w procesie dydaktyczno –wychowawczo - opiekuńczym oraz rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym
9) sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej oceny, a także ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce i zachowaniu
10)korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
11)wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie
się w organizacjach dziecięcych i młodzieżowych działających na terenie
placówki.
ust. 2 Podstawowe obowiązki ucznia obejmują:
1) przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Ośrodka
2) systematyczne uczestniczenie w procesie dydaktyczno-wychowawczym
i opiekuńczym oraz zajęciach rewalidacyjnych i resocjalizacyjnych
3) dbanie o wspólne dobro, ład i porządek w szkole
4) aktywne uczestniczenie w życiu szkoły.
ust. 3 Statut Ośrodka określa obowiązki ucznia dotyczące zasad korzystania
z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
na terenie Ośrodka:
1) Na terenie Ośrodka wprowadza się całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć lekcyjnych
2) W przypadku złamania zakazu nauczyciel ma prawo zatrzymać uczniowi telefon lub inne urządzenie elektroniczne i przekazać je Dyrektorowi Ośrodka lub pedagogowi szkolnemu
3) Telefon zostaje zwrócony uczniowi po zakończeniu zajęć lekcyjnych
ust. 4 W przypadku powtarzania się łamania zakazu korzystania z telefonów
komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych na terenie Ośrodka będą
wyciągane następujące konsekwencje:
1) obniżenie oceny z zachowania
2) zakaz udziału w wycieczkach , zawodach i dyskotekach szkolnych.
ust. 5 Prawa i obowiązki wychowanka internatu określa regulamin internatu.
55
ust.1 Dyrektor Ośrodka może z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Rodziców,
Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego za zgodą wymienionych
wyżej organów, a w przypadku, gdy z inicjatywą wystąpił dyrektor lub
wniosek został złożony przez inny organ niż Samorząd Uczniowski – także
po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego, wprowadzić obowiązek
noszenia przez uczniów na terenie Ośrodka jednolitego stroju.
ust.2 Wniosek, o którym mowa w ust. 1, dyrektor Ośrodka rozpatruje w terminie
nie dłuższym niż 3 miesiące.
ust.3 W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku wzór jednolitego stroju
ustala dyrektor Ośrodka w uzgodnieniu z Radą Rodziców i po zasięgnięciu
opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.
ust.4 W przypadku nie wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów
jednolitego stroju, na terenie Ośrodka obowiązuje ubiór skromny, w
stonowanych kolorach.
56
ust.1 Uczniowie za rzetelną naukę, pracę społeczną, wzorowe zachowanie oraz
wybitne osiągnięcia mogą być nagradzani w postaci:
1) pochwały wychowawcy klasy
2) pochwały dyrektora Ośrodka wobec społeczności szkolnej
3) listu pochwalnego dla rodziców
4) nagród rzeczowych, książek, dyplomów.
ust.2 Za nieprzestrzeganie obowiązków wobec uczniów stosuje się kary:
1) upomnienie wychowawcy klasy
2) interwencyjna rozmowa wychowawcy z rodzicami
3) interwencyjna rozmowa dyrektora i wychowawcy z rodzicami
4) zawieszenie ucznia w prawie reprezentowania szkoły na zewnątrz (np. w zawodach sportowych, konkursach)
5) nagana dyrektora wobec społeczności szkolnej.
57
ust.1 Uczeń otrzymujący promocję ze średnią ocen minimum 4,5 oraz co najmniej
dobrym zachowaniem może otrzymać w nagrodę:
a) dyplom wzorowego ucznia
b) list pochwalny dla rodziców
c) nagrodę książkową lub rzeczową.
ust. 2 Uczeń może otrzymać nagrodę także za wzorową frekwencję, osiągnięcia
sportowe lub aktywny udział w życiu Ośrodka.
ust. 3 Do nagród wymienionych w ust. 1 i 2 typuje wychowawca klasy, a zatwierdza
Rada Pedagogiczna.
ust. 4 Uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz ocenę co najmniej
dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
58
ust.1 Rodzice ucznia powinni otrzymać informację o przyznanej mu nagrodzie lub
karze w formie ustnej lub pisemnej.
ust.2 Uczeń może odwołać się od kary do wychowawcy klasy, a w dalszej
kolejności do Dyrektora Ośrodka.
59
ust.1 Uczeń może być przeniesiony do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
ust.2 Dyrektor na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej może wystąpić
do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły
z powodu:
1) drastycznego łamania dyscypliny szkolnej
2) zachowania stanowiącego zagrożenie dla uczniów lub innych osób.
3) Przeniesienie może nastąpić po wcześniejszym wyczerpaniu przez Ośrodek innych możliwości oddziaływania wychowawczego.
60
ust.1 W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa podczas pobytu na terenie
Ośrodka pracownicy podejmują następujące działania:
1) uczestniczą w szkoleniach BHP
2) opracowują regulaminy pracowni przedmiotowych i wdrażają uczniów do przestrzegania zawartych w nich zasad
3) organizują dyżury nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych
4) reagują na wszelkie przejawy przemocy i innych zachowań społecznie nieakceptowanych
5) omawiają zasady bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych
6) ujmują w programach nauczania treści z zakresu wychowania komunikacyjnego
7) zapewniają uczniom opiekę podczas imprez szkolnych i pozaszkolnych
ust.1 Zasady bezpieczeństwa związanego z organizacją wycieczek szkolnych
regulują odrębne przepisy.
ust.2 Ośrodek zapewnia bezpieczne warunki nauki, wychowania i opieki realizując
Rządowy program „Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach”:
ust.3 Ośrodek zgłasza szkolny system monitoringu CCTV do najbliższej komendy
policji,
ust.4 Placówka oznacza budynki Ośrodka tabliczkami informacyjnymi z napisem
„Obiekt monitorowany”
ROZDZIAŁ IX
DOKUMENTACJA OŚRODKA
61
ust.1 Ośrodek prowadzi dokumentację dotyczącą:
1) przebiegu nauczania:
a) dzienniki lekcyjne
b) dzienniki zajęć terapeutycznych
c) dzienniki nauczania indywidualnego
d) dzienniki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
e) dzienniki zajęć wychowawczych świetlicy
f) dzienniki biblioteki
g) dzienniki zajęć wychowawczych w internacie
h) arkusze ocen ucznia
i) tygodniowy rozkład zajęć nauczycieli
j) roczny plan pracy szkoły
k) protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej
l) księgę ewidencji uczniów
m) programy nauczania uchwały Rady Pedagogicznej dotyczące klasyfikowania i promowania uczniów oraz ukończenia przez nich szkoły
n) dzienniki godzin wynikających z Karty Nauczyciela
2) pobytu ucznia w szkole:
a) teczki z dokumentami uczniów
b) opinie o uczniach i wynikach ich rewalidacji.
ust. 2 Ośrodek prowadzi inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami:
1) ekonomiczną
2) kadrową i kancelaryjną
ROZDZIAŁ X
62
ust.1 Ośrodek jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na
zasadach o określonych w odrębnych przepisach.
ust.2 Majątek Ośrodka jest własnością Powiatu Węgrowskiego. Jego likwidacja
i przekazanie może odbywać się na zasadach i w trybie określonym
odrębnymi przepisami.
63
ust.1 Ośrodek posiada prostokątną pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół
wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Ośrodka:
SPECJALNY OŚRODEK
SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
w Węgrowie
07-100 Węgrów, ul. Mickiewicza 23
tel. 792-01-61 fax. 792-01-62
REGON 711647228 NIP 824-15-72-423
ust.2 Pieczęcie szkół wchodzących w skład Ośrodka zawierają nazwę Ośrodka
i nazwę szkoły:
1)
SPECJALNY OŚRODEK
SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
Szkoła Podstawowa Specjalna
im. Kornela Makuszyńskiego
w Węgrowie
07-100 Węgrów ul. Mickiewicza 23,
tel. 792-01-61 REGON 712542402
2)
SPECJALNY OŚRODEK
SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
Gimnazjum Specjalne
w Węgrowie
07-100 Węgrów, ul. Mickiewicza 23
tel. 792-01-61 REGON 712542419
3)
SPECJALNY OŚRODEK
SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
im. Kornela Makuszyńskiego
w Węgrowie
07-100 Węgrów ul. Mickiewicza 23
tel. 792-01-61 REGON 712542425
4)
SPECJALNY OŚRODEK
SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
w Węgrowie
07-100 Węgrów ul. Mickiewicza 23
tel. 0-25 792-01-61
REGON 140952717
ust.3 Na tablicy informacyjnej Ośrodka umieszcza się nazwę Ośrodka i nazwy szkół
wchodzących w jego skład.
ust. 4 Ośrodek używa pieczęci urzędowych okrągłych z orłem w środku i napisem w
otoku:
1) SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY W WĘGROWIE
2) SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO
W WĘGROWIE
3) GIMNAZJUM W WĘGROWIE
4) ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W WĘGROWIE
5) SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY W WĘGROWIE
ust. 5 Ośrodek posiada także małe pieczęcie urzędowe, okrągłe, z orłem w środku
i napisem w otoku:
1) SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
W WĘGROWIE
2) SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO
W WĘGROWIE
3) GIMNAZJUM W WĘGROWIE
4) ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W WĘGROWIE
5) SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY W WĘGROWIE
64
Dyrektor Ośrodka zapewnia możliwość zapoznania się z niniejszym Statutem
I jego ewentualnymi zmianami wszystkim rodzicom, uczniom, nauczycielom
i pracownikom Ośrodka.
65
ust.1 Do składania wniosków o zmiany w przepisach Statutu są uprawnione
organy Ośrodka.
ust.2 Zmiany w Statucie wprowadzane są aneksem, uchwalanym przez Radę
Pedagogiczną .
66
Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załącznik nr 2
do Uchwały Nr VI/43/03
Rady Powiatu Węgrowskiego
z dnia 28 marca 2003 roku
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie