Programy

PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ

 

 

 

 

 

 

PROGRAM WŁASNY  EDUKACJI ZDROWOTNEJ

 

REALIZOWANY  W  INTERNACIE

 

SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO

 

WYCHOWAWCZEGO  W  WĘGROWIE

 

W  ROKU SZKOLNYM  2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA

 AGNIESZKA ŻURAWICKA

                                                                                     

 

 

 

 

 

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

 

  W procesie wychowania zdrowotnego doniosłą rolę odgrywa środowisko domu rodzinnego dziecka i szkoła. Składają się na nie  warunki sanitarno -higieniczne, wzory osobowe rodziców, nauczycieli, grup rówieśniczych oraz właściwa organizacja życia. Zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka ma istotny wpływ na powodzenie w nauce szkolnej i determinuje jego dalszy rozwój. Celem nadrzędnym nauczyciela podejmującego działanie w zakresie realizacji tego programu jest wychowanie dziecka jako świadomego współtwórcy swojego zdrowia, aktywnie dbającego o nie.  

 

 

ODBIORCY PROGRAMU

 

  Program adresowany jest do wychowanków grupy IV przebywających w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie.

Grupa liczy sześciu chłopców w wieku od siedmiu do jedenastu lat. Są to dzieci z niepełnosprawnością umysłową, w tym czworo z autyzmem.

 

 

SPOSÓB, CZAS I MIEJSCE REALIZACJI

 

  Realizacja programu odbywać się będzie w internacie SOSz – W w Węgrowie oraz najbliższej okolicy  Ośrodka.

Treści programu realizowane będą podczas zajęć wychowawczych przez okres całego roku szkolnego 2009/2010.  

Treści nauczania będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków, a ich realizacja odbywać się będzie w taki sposób, aby osoby biorące udział w programie potrafiły zastosować w codziennym życiu to czego się nauczyły.

 

 

 

 

 

 

 

CELE EDUKACYJNE

 

Cel ogólny:

- przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia;

- kształtowanie postaw prozdrowotnych ;

- nauka zachowań społecznych;

- zapobieganie chorobom;

- ochrona zdrowia psychicznego.

 

Cele szczegółowe:  

- rozwijanie nawyków higieniczno – zdrowotnych;  

- wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego;

- nauka zasad zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu;                                                                                      - wdrażanie do estetycznego i zdrowego sposobu spożywania posiłków;                                                                                 - nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych;                                                                              - poznanie zasad korzystania z usług służby zdrowia;                     - wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;                     - rozwijanie umiejętności respektowania norm społecznych dotyczących higieny i zdrowego trybu życia.                                         

 

 

                                        TREŚCI  NAUCZANIA                         

 

A.  Bezpieczeństwo

1. Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne   i innych:                                           

- ostrożne poruszanie się po terenie Ośrodka;                               - przestrzeganie ustalonych zasad korzystania z toalety;                 - bezpieczne korzystanie ze sprzętu i pomocy szkolnych;                 - właściwe zachowanie się podczas spacerów;                               - zachowanie środków ostrożności w pobliżu tras komunikacyjnych;  - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych          zabaw na śniegu lodzie;                                                         - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących wypoczynku letniego;                                                                                   - poznanie zasad korzystania z numerów telefonów alarmowych.

 

2.  Uczenie przestrzegania zakazów dotyczących: 

- samowolnego opuszczania terenu Ośrodka;                                 - zabawy zapałkami;                                                                   - zabawy w miejscach niedozwolonych;                                         - zimowych zabaw na zamarzniętych zbiornikach wodnych;             - zrywania nieznanych roślin, owoców i grzybów;                           - wykorzystania do zabawy lekarstw lub środków chemicznych;       - samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do prądu.       

 

B. Higiena i zdrowie

1. Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą:                       - nabywanie umiejętności prawidłowego mycia rąk;                         - rozumienie potrzeby mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami;                                                                                - dbanie o czystość ciała, włosów i paznokci;                                - prawidłowa higiena jamy ustnej;                                              - posługiwanie się chusteczką do nosa, grzebieniem, szczoteczką do zębów;                                                                                     - nie korzystanie z przyborów osobistych należących do drugiej osoby;                                                                                     - codzienna zmiana bielizny osobistej;                                           - zwracanie uwagi na estetykę stroju. 

 

2. Zwracanie uwagi na prawidłowe i kulturalne zachowanie się podczas posiłków oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się:                                                                                                 - gryzienie i dokładne przeżuwanie pokarmów;                               - nie mówienie z „pełną buzią”;                                                   - dbanie o estetykę stołu podczas jedzenia;                                   -spożywanie zdrowych pokarmów (mleka, serów, pieczywa               wieloziarnistego,  warzyw i owoców);                                         - rozumienie znaczenia umiaru w jedzeniu słodyczy.

 

3. Podkreślanie roli przebywania na świeżym powietrzu dla prawidłowego  rozwoju:                                                             - przebywanie na świeżym powietrzu w każdej porze roku;             - ubieranie się odpowiednie do pogody, temperatury i pory  roku;     - organizowanie spacerów i pieszych wycieczek;                            - organizowanie gier i zabaw na świeżym powietrzu;                       - przeciwdziałanie marznięciu lub przegrzaniu (zabawy w cieniu drzew, zaspokajanie pragnienia) .                                                    

4. Przeciwdziałanie chorobom:                                                     - zwracanie uwagi na możliwość zarażania się chorobami;               - poznawanie sposobów przeciw działania zarażeniu chorobą (np. nie korzystanie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu lub kichania…);                                                               - podkreślanie znaczenia pracy lekarza dla zdrowia człowieka;         - rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza;                        - zwrócenie uwagi na potrzebę wykonywania zaleceń lekarskich;    - wyjaśnienie potrzeby stosowania szczepień ochronnych;              - zainteresowanie pracą aptekarza;                                              - rozumienie potrzeby kontrolowania i leczenia zębów;

 

5. Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów zmysłów:

- określenie funkcji poszczególnych narządów zmysłu;

- przestrzeganie przed nadmierną eksploatacją głosu;

- zwrócenie uwagi na niekorzystny wpływ hałasu na słuch;

- przyzwyczajanie do przebywania w wietrzonych pomieszczeniach;

- przestrzeganie przed dotykaniem oczu brudnymi rękami;

- zapewnienie właściwego oświetlenia w czasie zabaw, czytania i wykonywania innych czynności;

- rozumienie potrzeby odpoczynku;

- łagodzenie zbyt gwałtownych zachowań;

 

C.  Sprawność ruchowa

1. Zachęcanie dzieci do zabaw ruchowych:

- indywidualnych;

- zbiorowych;

- samorzutnych;

- zorganizowanych;

 

2. Organizowanie zajęć z wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:

- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę;

- zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe;

- zabawy i ćwiczenia bieżne;

- zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi;

- zabawy i ćwiczenia na czworaka;

- zabawy i ćwiczenia z elementem rzutu, celowania, toczenia i noszenia;

- zabawy i ćwiczenia z elementem wspinania;

- zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i podskoku;

- zabawy i ćwiczenia na śniegu.

 

3. Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach:

- inicjowanie ruchów umożliwiających poznanie własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni;

- inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie;

- inicjowanie ruchów kreatywnych;

- „opowieść ruchowa”

 

 

METODY I FORMY REALIZACJI:

 

- pogadanka;

- metoda praktycznego działania:

·       korzystanie z urządzeń sanitarnych;

·       spożywanie posiłków;

- metody aktywizujące:

·       spotkanie z pielęgniarką, lekarzem, aptekarzem, stomatologiem;

·       organizowanie spacerów i wycieczek;

-  relaksacja;

- metody audiowizualne:

·       wykorzystanie do zajęć środków audiowizualnych i różnorodnej literatury o tematyce zdrowotnej;

- wykonywanie gazetek na temat zdrowego trybu życia;

- organizowanie konkursów dotyczących zdrowia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA PODOPIECZNYCH:

 

- zna zasady bezpiecznego poruszania się po terenie Ośrodka;  

- stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i w ich pobliżu;                                                                               - dba o higienę osobistą  i zdrowie;                                             - potrafi kulturalnie zachować się podczas posiłku;                         - zna zasady zdrowego                                                               - rozumie potrzebę aktywnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu;                                                                                - potrafi posługiwać się telefonami alarmowymi – 112 ( pogotowie ratunkowe – 999, policja – 997, straż pożarna – 998 ).

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Agnieszka Żurawicka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agnieszka Żurawicka
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 czerwca 2010 08:23
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 2160
20 czerwca 2010 18:10 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści dokumnetu.
20 czerwca 2010 08:51 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści dokumnetu.
20 czerwca 2010 08:45 (Gabriela Strąk) - Zmiana treści dokumnetu.