PROGRAM WŁASNY EDUKACJI ZDROWOTNEJ
REALIZOWANY W INTERNACIE
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO
WYCHOWAWCZEGO W WĘGROWIE
W ROKU SZKOLNYM 2009/2010
OPRACOWAŁA
AGNIESZKA ŻURAWICKA
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
W procesie wychowania zdrowotnego doniosłą rolę odgrywa środowisko domu rodzinnego dziecka i szkoła. Składają się na nie warunki sanitarno -higieniczne, wzory osobowe rodziców, nauczycieli, grup rówieśniczych oraz właściwa organizacja życia. Zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka ma istotny wpływ na powodzenie w nauce szkolnej i determinuje jego dalszy rozwój. Celem nadrzędnym nauczyciela podejmującego działanie w zakresie realizacji tego programu jest wychowanie dziecka jako świadomego współtwórcy swojego zdrowia, aktywnie dbającego o nie.
ODBIORCY PROGRAMU
Program adresowany jest do wychowanków grupy IV przebywających w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Węgrowie.
Grupa liczy sześciu chłopców w wieku od siedmiu do jedenastu lat. Są to dzieci z niepełnosprawnością umysłową, w tym czworo z autyzmem.
SPOSÓB, CZAS I MIEJSCE REALIZACJI
Realizacja programu odbywać się będzie w internacie SOSz – W w Węgrowie oraz najbliższej okolicy Ośrodka.
Treści programu realizowane będą podczas zajęć wychowawczych przez okres całego roku szkolnego 2009/2010.
Treści nauczania będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków, a ich realizacja odbywać się będzie w taki sposób, aby osoby biorące udział w programie potrafiły zastosować w codziennym życiu to czego się nauczyły.
CELE EDUKACYJNE
Cel ogólny:
- przekazywanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych ;
- nauka zachowań społecznych;
- zapobieganie chorobom;
- ochrona zdrowia psychicznego.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie nawyków higieniczno – zdrowotnych;
- wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego;
- nauka zasad zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu; - wdrażanie do estetycznego i zdrowego sposobu spożywania posiłków; - nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych; - poznanie zasad korzystania z usług służby zdrowia; - wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa; - rozwijanie umiejętności respektowania norm społecznych dotyczących higieny i zdrowego trybu życia.
TREŚCI NAUCZANIA
A. Bezpieczeństwo
1. Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i innych:
- ostrożne poruszanie się po terenie Ośrodka; - przestrzeganie ustalonych zasad korzystania z toalety; - bezpieczne korzystanie ze sprzętu i pomocy szkolnych; - właściwe zachowanie się podczas spacerów; - zachowanie środków ostrożności w pobliżu tras komunikacyjnych; - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie; - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących wypoczynku letniego; - poznanie zasad korzystania z numerów telefonów alarmowych.
2. Uczenie przestrzegania zakazów dotyczących:
- samowolnego opuszczania terenu Ośrodka; - zabawy zapałkami; - zabawy w miejscach niedozwolonych; - zimowych zabaw na zamarzniętych zbiornikach wodnych; - zrywania nieznanych roślin, owoców i grzybów; - wykorzystania do zabawy lekarstw lub środków chemicznych; - samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do prądu.
B. Higiena i zdrowie
1. Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą: - nabywanie umiejętności prawidłowego mycia rąk; - rozumienie potrzeby mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami; - dbanie o czystość ciała, włosów i paznokci; - prawidłowa higiena jamy ustnej; - posługiwanie się chusteczką do nosa, grzebieniem, szczoteczką do zębów; - nie korzystanie z przyborów osobistych należących do drugiej osoby; - codzienna zmiana bielizny osobistej; - zwracanie uwagi na estetykę stroju.
2. Zwracanie uwagi na prawidłowe i kulturalne zachowanie się podczas posiłków oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się: - gryzienie i dokładne przeżuwanie pokarmów; - nie mówienie z „pełną buzią”; - dbanie o estetykę stołu podczas jedzenia; -spożywanie zdrowych pokarmów (mleka, serów, pieczywa wieloziarnistego, warzyw i owoców); - rozumienie znaczenia umiaru w jedzeniu słodyczy.
3. Podkreślanie roli przebywania na świeżym powietrzu dla prawidłowego rozwoju: - przebywanie na świeżym powietrzu w każdej porze roku; - ubieranie się odpowiednie do pogody, temperatury i pory roku; - organizowanie spacerów i pieszych wycieczek; - organizowanie gier i zabaw na świeżym powietrzu; - przeciwdziałanie marznięciu lub przegrzaniu (zabawy w cieniu drzew, zaspokajanie pragnienia) .
4. Przeciwdziałanie chorobom: - zwracanie uwagi na możliwość zarażania się chorobami; - poznawanie sposobów przeciw działania zarażeniu chorobą (np. nie korzystanie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu lub kichania…); - podkreślanie znaczenia pracy lekarza dla zdrowia człowieka; - rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza; - zwrócenie uwagi na potrzebę wykonywania zaleceń lekarskich; - wyjaśnienie potrzeby stosowania szczepień ochronnych; - zainteresowanie pracą aptekarza; - rozumienie potrzeby kontrolowania i leczenia zębów;
5. Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów zmysłów:
- określenie funkcji poszczególnych narządów zmysłu;
- przestrzeganie przed nadmierną eksploatacją głosu;
- zwrócenie uwagi na niekorzystny wpływ hałasu na słuch;
- przyzwyczajanie do przebywania w wietrzonych pomieszczeniach;
- przestrzeganie przed dotykaniem oczu brudnymi rękami;
- zapewnienie właściwego oświetlenia w czasie zabaw, czytania i wykonywania innych czynności;
- rozumienie potrzeby odpoczynku;
- łagodzenie zbyt gwałtownych zachowań;
C. Sprawność ruchowa
1. Zachęcanie dzieci do zabaw ruchowych:
- indywidualnych;
- zbiorowych;
- samorzutnych;
- zorganizowanych;
2. Organizowanie zajęć z wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:
- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę;
- zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe;
- zabawy i ćwiczenia bieżne;
- zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi;
- zabawy i ćwiczenia na czworaka;
- zabawy i ćwiczenia z elementem rzutu, celowania, toczenia i noszenia;
- zabawy i ćwiczenia z elementem wspinania;
- zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i podskoku;
- zabawy i ćwiczenia na śniegu.
3. Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach:
- inicjowanie ruchów umożliwiających poznanie własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni;
- inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie;
- inicjowanie ruchów kreatywnych;
- „opowieść ruchowa”
METODY I FORMY REALIZACJI:
- pogadanka;
- metoda praktycznego działania:
· korzystanie z urządzeń sanitarnych;
· spożywanie posiłków;
- metody aktywizujące:
· spotkanie z pielęgniarką, lekarzem, aptekarzem, stomatologiem;
· organizowanie spacerów i wycieczek;
- relaksacja;
- metody audiowizualne:
· wykorzystanie do zajęć środków audiowizualnych i różnorodnej literatury o tematyce zdrowotnej;
- wykonywanie gazetek na temat zdrowego trybu życia;
- organizowanie konkursów dotyczących zdrowia.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA PODOPIECZNYCH:
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po terenie Ośrodka;
- stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i w ich pobliżu; - dba o higienę osobistą i zdrowie; - potrafi kulturalnie zachować się podczas posiłku; - zna zasady zdrowego - rozumie potrzebę aktywnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu; - potrafi posługiwać się telefonami alarmowymi – 112 ( pogotowie ratunkowe – 999, policja – 997, straż pożarna – 998 ).
Opracowała:
Agnieszka Żurawicka
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie