Programy

Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny

INDYWIDUALNY  PROGRAM  EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY  DLA UCZNIA

UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO  W STOPNIU ZNACZNYM

 dostosowany do możliwości ucznia XXXYZ , urodzonego ………….r w Węgrowie, opracowany w oparciu o podstawę programową dla szkolnictwa specjalnego , na podstawie orzeczenia nr …………… wydanego przez …………………………………..w ………….. w dniu ………………………r

i diagnozę funkcjonalną: PAC – 1, Test rozwoju motorycznego N. Oziereckiego, Monachijską Funkcjonalną Diagnostykę Rozwojową i obserwację.

Wyrażam zgodę na realizację programu w roku               Opracował zespół:

Szkolnym 2009 / 2010

Podpis rodzica:

 

Program zatwierdzony:

………………………………

 

Charakterystyka dziecka:

 

 

MOCNE  STRONY DZIECKA

 

SŁABE STRONY DZIECKA

 

 

A. Diagnoza funkcjonalna PAC – 1

- udział w zabawie

-sprawność motoryczna

-ubieranie się

- zręczność motoryczna

 

B. Test rozwoju motorycznego

     ( N. Ozierecki )

    - koordynacja dynamiczna całości

      na poziomie 4 roku życia

   -  precyzje ruchów na poziomie 4

      roku życia

   - szybkość ruchów na granicy 4 roku

     życia

 

C. Monachijska Funkcjonalna

     Diagnostyka Rozwojowa

  - lokomocja na poziomie 31 miesiąca

    życia

  - motoryka rąk na poziomie 20

    miesiąca życia

  - dojrzałość społeczna na poziomie

    20 miesiąca życia

 

 

D. Obserwacja dziecka

- pozytywne nastawienie do

  nauczycieli i innych pracowników

- chęć wykonywania zadań

  muzyczno – ruchowych

- potrzeba komunikowania się

- miłe usposobienie

- radość z przebywania w grupie

       rówieśniczej

 

 

 

A. Diagnoza funkcjonalna PAC – 1

     - zachowanie się przy stole

     - ujmowanie różnic

     -toaleta i mycie

    - sprawność manualna ( ruchy

       palców)

B. Test rozwoju motorycznego

     ( N. Ozierecki )

   - koordynacja statyczna poniżej 4

     roku życia

   - koordynacja dynamiczna głównie

     rąk poniżej 4 roku życia

   - ruchy równoczesne poniżej 4 roku

     życia 

 

C. Monachijska Funkcjonalna

     Diagnostyka Rozwojowa

  - mowa bierna na poziomie 19

    miesiąca życia

  - procesy poznawcze na poziomie 18

    miesiąca życia

  - mowa czynna na poziomie 15

    miesiąca życia

 

 

D. Obserwacja dziecka:

- słaba koordynacja w obrębie rąk

  i nóg

- obniżony poziom koncentracji

- unikanie zadań wymagających

  wysiłku umysłowego lub fizycznego 

Sfera aktualnego rozwoju PAC-1

 

1. Obsługiwanie siebie

- zachowanie się przy stole poniżej poziomu A

- sprawność motoryczna poziom B

- toaleta i mycie poniżej poziomu A

- ubieranie się poziom B

2. Komunikowanie się

   -język poziom A

   -ujmowanie różnic poniżej poziomu A

   -liczby i wielkości poniżej poziomu A

   -posługiwanie się ołówkiem poziom A

3. Uspołecznienie

  - udział w zabawach poziom C

  -czynności domowe poziom A

4. Zajęcia

- sprawność manualna poniżej poziomu A

- zręczność poziom B

 

 

Sfera najbliższego rozwoju PAC -1

 

1.Obsługiwanie siebie

« Zachowanie się przy stole

- używa łyżki przy jedzeniu bez pomocy innych

- pije trzymając szklankę w jednej ręce, nie rozlewa

«Sprawność motoryczna

- jeździ na zabawkach kołowych

2. Komunikowanie się

 « Język

- rozumie układy słów zawierające : na , do, w, za, nad, pod, przed,na zewnątrz,

  na górze, na dole

« Liczby i wielkości

- rozumie różnice między „ dwie” i „ wiele rzeczy”

- potrafi odróżnić poprawnie „ jedną rzecz” od „ wiele rzeczy”

3. Uspołecznienie

« Udział w zabawie

- śpiewa, tańczy przy muzyce, nastawia ulubione melodie

4. Zajęcia

«Sprawność manualna

- potrafi zdjąć pokrywkę, odkręcić nakrętkę, przekręcić zamek zatrzaskowy

 

Sfera aktualnego rozwoju (N. Ozierecki)

  - koordynacja dynamiczna całości na poziomie 4 roku życia

  -  precyzje ruchów na poziomie 4 roku życia

  - szybkość ruchów na granicy 4 roku życia

 

Sfera najbliższego rozwoju (N. Ozierecki)

Nie ujawnia się sfera aktualnego rozwoju, ale poprawie ulega koordynacja dynamiczna całości.

 

 

 

 

CELE OGÓLNE:

 

W zakresie obsługiwania siebie

1. Kształtowanie umiejętności w zakresie zachowania się przy stole

2. Kształtowanie umiejętności w zakresie toalety i mycia

 

W zakresie komunikowania się

3.  Kształtowanie umiejętności w zakresie ujmowania różnic

4. Kształtowanie umiejętności w zakresie liczb i wielkości

5. Kształtowanie umiejętności w zakresie języka

 

W zakresie uspołecznienia

6. Kształtowanie umiejętności w zakresie czynności domowych

 

W zakresie zajęcia

7. Kształtowanie umiejętności w zakresie sprawności manualnych ( ruchy

   palców)

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

 

 

L.P

 

CELE OGÓLNE

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

                          PRZEDMIOT

 

                       UWAGI

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

W zakresie obsługiwania siebie

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie zachowania się przy stole

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie toalety i mycia

 

 

 

Zachowanie się przy stole

  • uczeń potrafi jeść samodzielnie
  • uczeń potrafi rozłożyć talerze
  • uczeń samodzielnie trzyma szklankę w jednej ręce i nie rozlewa w czasie picia
  • uczeń sprząta przybory po zjedzeniu
  • uczeń potrafi operować sztućcami

 

 

Toaleta i mycie

  • uczeń potrafi bawić się puszczając banki mydlane
  • uczeń potrafi pocierać dłonie z użyciem różnych substancji
  • uczeń potrafi moczyć dłonie w wodzie o różnej temperaturze
  • uczeń potrafi pocierać twarz materiałami o różnej strukturze
  • uczeń potrafi masować twarz dłońmi
  • uczeń potrafi sygnalizować swoje potrzeby pójścia do toalety
  • uczeń potrafi samodzielnie wycierać dłonie
  • uczeń potrafi obsługiwać kran i spłuczkę

 

 

 

 

Kszt. Zintegr

Kszt. Zintegr

Kszt. Zintegr

 

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

 

 

AAC

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

AAC

 

 

WW

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

W zakresie komunikowania się

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie ujmowania różnic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie liczb i wielkości

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie języka

 

 

 

Ujmowanie różnic

  • uczeń potrafi odróżnić płeć
  • uczeń potrafi nazwać, wskazać podstawowe kolory
  • uczeń potrafi wskazać na obrazku dzień i noc
  • uczeń potrafi wskazać stronę lewa – prawa
  • uczeń potrafi pokazać mały – duży, wysoko- nisko
  • uczeń potrafi porównać liczebność zbiorów
  • uczeń potrafi posegregować przedmioty

 

Liczby i wielkości

  • uczeń potrafi wskazać cyfrę taką jaką widzi na obrazku
  • uczeń potrafi mechanicznie ułożyć ciąg  kilku cyfr zgodnie ze schematem na obrazku

 

 

Język

  • uczeń potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie baniek
  • uczeń potrafi uczestniczyć w zabawach dźwiękonaśladowczych
  • uczeń potrafi powtórzyć głoskę, wyraz
  • uczeń potrafi wyrazić swoją potrzebę słowem

 

 

 

 

Kszt. Zintegr

Kszt. Zintegr

 

WW

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

 

Kszt. Zintegr

Kszt. Zintegr

 

 

 

Kszt. Zintegr

 

WW

 

 

 

 

 

AAC

 

 

AAC

 

 

AAC

 

Kszt. zintegr

 

 

 

 

6.

W zakresie uspołecznienia

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie czynności domowych

 

 

 

 

 

 

 

Czynności domowe

  • uczeń potrafi  samodzielnie posługiwać się łyżką i widelcem
  • uczeń potrafi  samodzielnie postawić i sprzątnąć talerz
  • uczeń potrafi  samodzielnie kontrolować czystość wokół siebie

 

 

 

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. Zintegr

 

Kszt. zintegr

 

 

 

7.

W zakresie zajęcia

 

Kształtowanie umiejętności w zakresie sprawności manualnych ( ruchy palców)

 

 

 

Sprawność manualna

  • uczeń potrafi kręcić kciukiem przy zamkniętych pozostałych palcach
  • uczeń potrafi naprzemiennie poruszać wszystkimi palcami
  • uczeń potrafi nawijać wełnę, sznurek na palec
  • uczeń potrafi nawijać wełnę na kłębek
  • uczeń potrafi ciąć nożyczkami
  • uczeń potrafi prawidłowo trzymać przybory piśmienne

 

 

 

Gimnastyka

 

Gimnastyka

 

Gimnastyka

 

Gimnastyka

 

Kszt. Zintegr

Kszt. zintegr

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedury osiągania celów:

 

METODY PRACY

- Metoda Dennisona

- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

- Metoda Knilla

- Metoda Dobrego Startu

- Alternatywne Metody Komunikacji

- Integracja Sensoryczna

- Muzykoterapia

- Dogoterapia

- Metoda Ułatwionej Komunikacji

 

FORMY PRACY:

- praca w zespole klasowym

- praca indywidualna

- zajęcia logopedyczne

-gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna

- zajęcia muzyczno –ruchowe

 

 

 

 

EWALUACJA:

- wprowadzana będzie raz w roku

- w ewaluacji uczestniczył będzie nauczyciel, rodzic i dziecko

- cele częściowo zrealizowane opisujemy i przenosimy do realizacji na rok

  następny.

 

 

 

 

 

ARKUSZ OCENY STOPNIA OSIĄGANIA CELÓW

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

 

2 pkt – zaliczono

1pkt – zaliczono częściowo

0 pkt – nie zaliczono

Zachowanie się przy stole

  • uczeń potrafi jeść samodzielnie
  • uczeń potrafi rozłożyć talerze
  • uczeń samodzielnie trzyma szklankę w jednej ręce i nie rozlewa w czasie picia
  • uczeń sprząta przybory po zjedzeniu
  • uczeń potrafi operować sztućcami

 

Toaleta i mycie

  • uczeń potrafi bawić się puszczając banki mydlane
  • uczeń potrafi pocierać dłonie z użyciem różnych substancji
  • uczeń potrafi moczyć dłonie w wodzie o różnej temperaturze
  • uczeń potrafi pocierać twarz materiałami o różnej strukturze
  • uczeń potrafi masować twarz dłońmi
  • uczeń potrafi sygnalizować swoje potrzeby pójścia do toalety
  • uczeń potrafi samodzielnie wycierać dłonie
  • uczeń potrafi obsługiwać kran i spłuczkę

 

Ujmowanie różnic

  • uczeń potrafi odróżnić płeć
  • uczeń potrafi nazwać, wskazać podstawowe kolory
  • uczeń potrafi wskazać na obrazku dzień i noc
  • uczeń potrafi wskazać stronę lewa – prawa
  • uczeń potrafi pokazać mały – duży, wysoko- nisko
  • uczeń potrafi porównać liczebność zbiorów
  • uczeń potrafi posegregować przedmioty

 

Liczby i wielkości

  • uczeń potrafi wskazać cyfrę taką jaką widzi na obrazku
  • uczeń potrafi mechanicznie ułożyć ciąg  kilku cyfr zgodnie ze schematem na obrazku

 

Język

  • uczeń potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie baniek
  • uczeń potrafi uczestniczyć w zabawach dźwiękonaśladowczych
  • uczeń potrafi powtórzyć głoskę, wyraz
  • uczeń potrafi wyrazić swoją potrzebę słowem

 

Czynności domowe

  • uczeń potrafi  samodzielnie posługiwać się łyżką i widelcem
  • uczeń potrafi  samodzielnie postawić i sprzątnąć talerz
  • uczeń potrafi  samodzielnie kontrolować czystość wokół siebie

 

Sprawność manualna

  • uczeń potrafi kręcić kciukiem przy zamkniętych pozostałych palcach
  • uczeń potrafi naprzemiennie poruszać wszystkimi palcami
  • uczeń potrafi nawijać wełnę, sznurek na palec
  • uczeń potrafi nawijać wełnę na kłębek
  • uczeń potrafi ciąć nożyczkami
  • uczeń potrafi prawidłowo trzymać przybory piśmienne

 

 

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Małgorzata Mieszało
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2010 07:37
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 6042
04 października 2010 07:40 (Gabriela Strąk) - Zmiana danych dokumentu.
04 października 2010 07:39 (Gabriela Strąk) - Zmiana danych dokumentu.
04 października 2010 07:37 (Gabriela Strąk) - Dodanie dokumentu.