INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY DLA UCZNIA
UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU ZNACZNYM
dostosowany do możliwości ucznia XXXYZ , urodzonego ………….r w Węgrowie, opracowany w oparciu o podstawę programową dla szkolnictwa specjalnego , na podstawie orzeczenia nr …………… wydanego przez …………………………………..w ………….. w dniu ………………………r
i diagnozę funkcjonalną: PAC – 1, Test rozwoju motorycznego N. Oziereckiego, Monachijską Funkcjonalną Diagnostykę Rozwojową i obserwację.
Wyrażam zgodę na realizację programu w roku Opracował zespół:
Szkolnym 2009 / 2010
Podpis rodzica:
Program zatwierdzony:
………………………………
Charakterystyka dziecka:
MOCNE STRONY DZIECKA |
SŁABE STRONY DZIECKA
|
A. Diagnoza funkcjonalna PAC – 1 - udział w zabawie -sprawność motoryczna -ubieranie się - zręczność motoryczna
B. Test rozwoju motorycznego ( N. Ozierecki ) - koordynacja dynamiczna całości na poziomie 4 roku życia - precyzje ruchów na poziomie 4 roku życia - szybkość ruchów na granicy 4 roku życia
C. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa - lokomocja na poziomie 31 miesiąca życia - motoryka rąk na poziomie 20 miesiąca życia - dojrzałość społeczna na poziomie 20 miesiąca życia
D. Obserwacja dziecka - pozytywne nastawienie do nauczycieli i innych pracowników - chęć wykonywania zadań muzyczno – ruchowych - potrzeba komunikowania się - miłe usposobienie - radość z przebywania w grupie rówieśniczej
|
A. Diagnoza funkcjonalna PAC – 1 - zachowanie się przy stole - ujmowanie różnic -toaleta i mycie - sprawność manualna ( ruchy palców) B. Test rozwoju motorycznego ( N. Ozierecki ) - koordynacja statyczna poniżej 4 roku życia - koordynacja dynamiczna głównie rąk poniżej 4 roku życia - ruchy równoczesne poniżej 4 roku życia
C. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa - mowa bierna na poziomie 19 miesiąca życia - procesy poznawcze na poziomie 18 miesiąca życia - mowa czynna na poziomie 15 miesiąca życia
D. Obserwacja dziecka: - słaba koordynacja w obrębie rąk i nóg - obniżony poziom koncentracji - unikanie zadań wymagających wysiłku umysłowego lub fizycznego |
Sfera aktualnego rozwoju PAC-1
1. Obsługiwanie siebie
- zachowanie się przy stole poniżej poziomu A
- sprawność motoryczna poziom B
- toaleta i mycie poniżej poziomu A
- ubieranie się poziom B
2. Komunikowanie się
-język poziom A
-ujmowanie różnic poniżej poziomu A
-liczby i wielkości poniżej poziomu A
-posługiwanie się ołówkiem poziom A
3. Uspołecznienie
- udział w zabawach poziom C
-czynności domowe poziom A
4. Zajęcia
- sprawność manualna poniżej poziomu A
- zręczność poziom B
Sfera najbliższego rozwoju PAC -1
1.Obsługiwanie siebie
« Zachowanie się przy stole
- używa łyżki przy jedzeniu bez pomocy innych
- pije trzymając szklankę w jednej ręce, nie rozlewa
«Sprawność motoryczna
- jeździ na zabawkach kołowych
2. Komunikowanie się
« Język
- rozumie układy słów zawierające : na , do, w, za, nad, pod, przed,na zewnątrz,
na górze, na dole
« Liczby i wielkości
- rozumie różnice między „ dwie” i „ wiele rzeczy”
- potrafi odróżnić poprawnie „ jedną rzecz” od „ wiele rzeczy”
3. Uspołecznienie
« Udział w zabawie
- śpiewa, tańczy przy muzyce, nastawia ulubione melodie
4. Zajęcia
«Sprawność manualna
- potrafi zdjąć pokrywkę, odkręcić nakrętkę, przekręcić zamek zatrzaskowy
Sfera aktualnego rozwoju (N. Ozierecki)
- koordynacja dynamiczna całości na poziomie 4 roku życia
- precyzje ruchów na poziomie 4 roku życia
- szybkość ruchów na granicy 4 roku życia
Sfera najbliższego rozwoju (N. Ozierecki)
Nie ujawnia się sfera aktualnego rozwoju, ale poprawie ulega koordynacja dynamiczna całości.
CELE OGÓLNE:
W zakresie obsługiwania siebie
1. Kształtowanie umiejętności w zakresie zachowania się przy stole
2. Kształtowanie umiejętności w zakresie toalety i mycia
W zakresie komunikowania się
3. Kształtowanie umiejętności w zakresie ujmowania różnic
4. Kształtowanie umiejętności w zakresie liczb i wielkości
5. Kształtowanie umiejętności w zakresie języka
W zakresie uspołecznienia
6. Kształtowanie umiejętności w zakresie czynności domowych
W zakresie zajęcia
7. Kształtowanie umiejętności w zakresie sprawności manualnych ( ruchy
palców)
CELE SZCZEGÓŁOWE:
L.P |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PRZEDMIOT
|
UWAGI |
1.
2. |
W zakresie obsługiwania siebie
Kształtowanie umiejętności w zakresie zachowania się przy stole
Kształtowanie umiejętności w zakresie toalety i mycia |
Zachowanie się przy stole
Toaleta i mycie
|
Kszt. Zintegr Kszt. Zintegr Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
AAC
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
AAC
WW
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr |
|
3.
4.
5.
|
W zakresie komunikowania się
Kształtowanie umiejętności w zakresie ujmowania różnic
Kształtowanie umiejętności w zakresie liczb i wielkości
Kształtowanie umiejętności w zakresie języka |
Ujmowanie różnic
Liczby i wielkości
Język
|
Kszt. Zintegr Kszt. Zintegr
WW
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
WW
AAC
AAC
AAC
Kszt. zintegr |
|
6. |
W zakresie uspołecznienia
Kształtowanie umiejętności w zakresie czynności domowych
|
Czynności domowe
|
Kszt. Zintegr
Kszt. Zintegr
Kszt. zintegr |
|
7. |
W zakresie zajęcia
Kształtowanie umiejętności w zakresie sprawności manualnych ( ruchy palców)
|
Sprawność manualna
|
Gimnastyka
Gimnastyka
Gimnastyka
Gimnastyka
Kszt. Zintegr Kszt. zintegr |
|
Procedury osiągania celów:
METODY PRACY
- Metoda Dennisona
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metoda Knilla
- Metoda Dobrego Startu
- Alternatywne Metody Komunikacji
- Integracja Sensoryczna
- Muzykoterapia
- Dogoterapia
- Metoda Ułatwionej Komunikacji
FORMY PRACY:
- praca w zespole klasowym
- praca indywidualna
- zajęcia logopedyczne
-gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna
- zajęcia muzyczno –ruchowe
EWALUACJA:
- wprowadzana będzie raz w roku
- w ewaluacji uczestniczył będzie nauczyciel, rodzic i dziecko
- cele częściowo zrealizowane opisujemy i przenosimy do realizacji na rok
następny.
ARKUSZ OCENY STOPNIA OSIĄGANIA CELÓW
CELE SZCZEGÓŁOWE
|
2 pkt – zaliczono 1pkt – zaliczono częściowo 0 pkt – nie zaliczono |
Zachowanie się przy stole
Toaleta i mycie
Ujmowanie różnic
Liczby i wielkości
Język
Czynności domowe
Sprawność manualna
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie