Programy

PROGRAM PRACY ZESPOŁU REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZEGO

PROGRAM PRACY  ZESPOŁU REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZEGO NR 2

W ROKU SZKOLNYM 2010/2011


     Tematyka zajęć rewalidacyjno- wychowawczych opiera się głównie na rozwijaniu percepcji zmysłowej, rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniu samodzielności, szczególnie czynności samoobsługowych w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny dziecka. Uwzględnione zostały działania, które mają doprowadzić dziecko upośledzone umysłowo w stopniu głębokim, do umiejętności współdziałania z otoczeniem w ramach posiadanych przez nie realnych możliwości. Tematyka zajęć została opracowana według poszczególnych sfer aktywności życiowej.

 

Sfera aktywności: KOMUNIKOWANIE SIĘ

Cele terapeutyczne

Ćwiczenia rewalidacyjne

Środki dydaktyczne

Uwagi

  • Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.
  • Rozwijanie komunikacji.
  • Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy.
  • Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku.
  • Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów.
  • Toczenie hałasujących przedmiotów.
  • Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych.
  • Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami.
  • Odbijanie gumowych zabawek.
  • Przelewanie z pomocą wody.
  • Przesuwanie przedmiotów.
  • Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej.
  • Rozpoznawanie głosu, szmeru.
  • Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości.
  • Różnicowanie głośności.
  • Naśladowanie dźwięków dziecka.
  • Wokalizacja dźwięków przez dziecko.
  • Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
  • Pędzelki
  • Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe
  • Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
  • Piłki, balony, kasztany, kamyki
  • Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
  • Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki.
  • Piłki gumowe i skórzane, balony
  • Papier, karton, folia
  • Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki

Stosowanie metody  integracji odruchów twarzy dr Świetlany Masgutowej

Sfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki :
    • postawa
    • lokomocja
    • koordynacja ruchów

 

Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:

  • Leżenie na plecach.
  • Leżenie na brzuchu.
  • Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.
  • Siedząc – przyciąganie kolejno nóg. 
  • Masaże brzucha, pleców i pośladków.

Wyczuwanie rąk i nóg:

  • Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego.
  • Pchanie kolan do siadu prostego.
  • W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan.
  • Uderzanie o podłogę piętami.
  • Uderzanie całą stopą.

Wyczuwanie całego ciała:

  • Leżenie na plecach i brzuchu.
  • Turlanie się.
  • Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach.
  • Materac, mata do ćwiczeń
  • Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela.


Masaże rąk i nóg.

Masaże całego ciała.

  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki:
    • koordynacja ruchów rąk
    • koordynacja wzrokowo-ruchowa
    • manipulacja
  • Badanie otoczenia dotykiem.
  • Zabawy manipulacyjne.
  • Chwytanie drobnych przedmiotów.
  • Zabawy paluszkowe np.
    • Sroczka
    • Idzie rak nieborak
    • Idzie, idzie czapla po drewnianej desce
  • Zabawy z piłką lub balonem.
    • łapanie piłki
    • rzucanie piłki
    • turlanie
  • Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów.
  • Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.
  • Kulki, piłeczki,
  • Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
  • Szyszki, kasztany, żołędzie
  • Piłki gumowe, skórzane, balony
  • Piramidki
  • Foremki
  • Telefony, pozytywki

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela

Sfera aktywności: SAMOOBSŁUGA

  • Zwiększanie aktywności własnej.
  • Pomoc w zdejmowaniu butów.
  • Pomoc w ściąganiu części garderoby.
  • Pomoc przy wkładaniu i wyjmowaniu rąk z rękawów.
  • Picie z pomocą nauczyciela  płynów z  kubka.
  • Jedzenie z pomocą  łyżeczką.
  • Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę.
  • Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy.
  • Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych.
  • Siedzenie z podparciem i bez podparcia.
  • Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem
  • Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.
  • Buty
  • Różne części ubrania
  • Dzbanek
  • Kubek
  • Sztućce
  • Chustki, opaski

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Pomoce dostosowane do możliwości dzieci.

Sfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNE

  • Rozwijanie zainteresowania otoczeniem.
  • Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
  • Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.
  • Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie.
  • Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem.
  • Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie.
  • Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
    • przytulanie
    • głaskanie
    • obejmowanie
    • delikatne masaże
  • Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń.
  • Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź.
  • Właściwe reagowanie na głos opiekuna.
  • Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie.
  • Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk.
  • Samodzielny wybór zabawki.
  • Rozrzucanie zabawek.
  • Wkładanie przedmiotów do pudełka.
  • Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego.
  • Burzenie wieży z klocków.
  • Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów.
  • Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo.
  • Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin
  • Miski z wodą
  • Pojemniki z lodem
  • Suszarki, wentylatory
  • Pojemniki z piaskiem
  • Świeczki, zapałki
  • Zwierzęta
  • Różne przedmioty, zabawki
  • Pozytywki, telefony, grzechotki
  • Zapachy
  • Latarki
  • Radio, magnetofon
  • Tasiemki, wstążeczki, sznurki
  • Opakowania

Ze względów bezpieczeństwa czynności wykonywane są pod ścisłym nadzorem nauczyciela.

Sfera aktywności: FUNKCJE POZNAWCZE

  • Wspomaganie rozwoju spostrzegania.
  • Wielozmysłowe poznawanie otoczenia.
  • Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
  • Podążanie wzrokiem za przedmiotami.
  • Badanie otoczenia dotykiem.
  • Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk.
  • Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów.
  • Badanie powierzchni dotykiem.
  • Reagowanie na zmiany natężenia:
    • światła
    • hałasu
    • temperatury
  • Zabawy z lustrem.
  • Dotykanie przesypywanie ugniatanie rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy.
  • Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody.
  • Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała.
  • Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści.
  • Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci.
  • Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze.
  • Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze.
  • Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych.
  • Wystukiwanie rytmów.
  • Badanie otoczenia dotykiem.
  • Stukanie palcami o blat stołu.
  • Uderzanie nogami o podłogę.
  • Różne przedmioty, zabawki
  • Radio, magnetofon, kasety
  • Zabawki grające
  • Pożywienie, napoje
  • Kubeczki zapachowe, świece zapachowe
  • Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp.
  • Latarka
  • Suszarka
  • Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane
  • Książeczki dla dzieci
  • Lustro
  • Instrumenty perkusyjne
  • Stół. Krzesło, fotel

Wykorzystywane elementy metod:

  • W. Sherborne
  • Program SPH Knillów
  • Masaż twarzy wg Świetlany Masgutowej
  • Metoda Kinezjologii wg P. Dennissona
  • Muzykoterapia
  • Metoda Affolter
  • Masażyki ciała


TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ:

PONIEDZIAŁEK

  • Dogoterapia
  • Przygotowania do zajęć – poranny krąg
  • Ćwiczenia kształtujące rozwój - zachowania społeczne
  • Knill (program Dotyk i komunikacja)
  • Masaż 
  • Relaksacja
  • Pożegnanie
  • AAC

WTOREK

  • Przygotowania do zajęć – poranny krąg
  • Ćwiczenia sprawności motorycznej
  • Knill (program Dotyk i komunikacja)
  • Masaż
  • Relaksacja
  • Pożegnanie
  • Dogoterapia
  • Logopedia

ŚRODA

  • Przygotowania do zajęć – poranny krąg
  • Ćwiczenia kształtujące rozwój funkcji poznawczych
  • Knill (program Dotyk i komunikacja)
  • Masaż 
  • Relaksacja
  • Pożegnanie
  • AAC

CZWARTEK

  • Logopedia
  • Przygotowania do zajęć – poranny krąg
  • Ćwiczenia kształtujące rozwój funkcji samoobsługowych
  • Knill (program Dotyk i komunikacja)
  • Masaż 
  • Relaksacja
  • Pożegnanie
  • Dogoterapia

PIĄTEK

  • Religia
  • Przygotowania do zajęć – poranny krąg
  • Ćwiczenia kształtujące rozwój komunikowania się
  • Knill (program Dotyk i komunikacja)
  • Masaż 
  • Relaksacja
  • Pożegnanie
  • Logopedia

    ROZWÓJ SPOŁECZNY

    Cele:
  • Poszerzenie możliwości porozumiewania się .
  • Poszukiwanie nowych form porozumiewania się.

Sposób realizacji:

  • Ćwiczenie wykonywania prostych poleceń: weź, siadaj, wstawaj, dotknij, spójrz, patrz na mnie.
  • Ćwiczenia wykonywania gestu powitania i pożegnania.
  • Słuchanie głośnej, rytmicznej muzyki lub cichej i spokojnej w zależności od nastroju.
  • Pokazywanie kolorowych kartek lub świecenie kolorową latarką /elementy chromoterapii/
  • Mówienie w odpowiedniej do nastroju  tonacji.
  • Ćwiczenia dotykania i głaskania innych ludzi.
  • Powtarzanie gestów, prowadzenie dłoni (po ok.30 s. odczekanie aż sama podejmie gest).
  • Reagowanie na imię.
  • Wymuszanie wykonywania po nas niektórych czynności np. przechylamy dziecko mówiąc bum, powtarzamy tą czynność kilka razy, następnie opóźniamy przechylanie dziecka, czekając aż dziecko zrobi to samo itp.

 

 

MOTORYKA DUŻA I MAŁA

Cele:

  • Doskonalenie umiejętności panowania nad ruchami ciała.
  • Doskonalenie umiejętności siedzenia z podparciem.
  • Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych.
  • Kształtowanie umiejętności poruszania rękoma i głową.

Sposób realizacji:

  • Siada z pomocą nauczyciela.
  • Nauczyciel pomaga dziecku, aby w pozycji siedzącej chwilę samodzielnie samodzielnie.
  • Chodzi podtrzymywane za prawą rękę, za biodra oraz pod pachami.
  • Dziecko przemieszcza się z pozycji na plecach do pozycji na brzuchu i odwrotnie.
  • Dziecko leży na brzuchu, a nauczyciel pomaga mu podnieść tułów od podłoża.
  • Bierze przedmiot do ręki i puszcza go.
  • Potrafi włożyć różne palce do otworów.
  • Nauka trzymania przedmiotów w  rękach.
  • Włączanie dominującej ręki podczas zabaw typu „kosi-kosi, siała baba mak”.

KOMUNIKOWANIE SIĘ

Cele:

  • Kształtowanie umiejętności nadawania informacji.
  • Kształtowanie umiejętności odbioru informacji.

Sposób realizacji:

  • Sygnalizowanie informacji przez dziecko o potrzebach, stanach emocjonalnych za pomocą gestów.
  • Słuchanie i reagowanie na polecenia.
  • Słuchanie taśm z nagraniami różnych efektów akustycznych.
  • Słuchanie nagłego, głośnego dźwięku np. trąbki.
  • Słuchanie ludzkiej mowy np. mamy, nauczyciela, radia.
  • Kojarzenie polecenia z czynnością np. daj rękę, popatrz na mnie.

 

 

STYMULACJA SENSOMOTORYCZNA

Cele:

  • Rozwiniecie u dziecka globalnego odczuwania bodźców dotykowych.
  • Rozwiniecie u dziecka globalnego odczuwania bodźców wzrokowych.
  • Rozwiniecie u dziecka globalnego odczuwania bodźców węchowych i smakowych.

Sposób realizacji:

  • Nacieranie ciała dziecka szorstkim ręcznikiem, szczotkowanie dość twardą szczotką, pędzlem, gąbką.
  • Dostarczanie ciepłych i zimnych bodźców (lód, świeczka, nadmuch ciepłym i zimnym powietrzem).
  • Stosowanie masażu twarzy, ust itp.
  • Nauka wodzenia wzrokiem za przedmiotem, źródłem światła.
  • Nawiązanie kontaktu wzrokowego dziecka z nauczycielem.
  • Podawanie dziecku na zmianę artykułów spożywczych o przeciwnych smakach.
  • Zapoznawanie dziecka z różnymi zapachami.

 

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Małgorzata Mieszało
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2010 07:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 20739
04 października 2010 07:41 (Gabriela Strąk) - Dodanie dokumentu.