Sfera aktywności: KOMUNIKOWANIE SIĘ
|
Cele terapeutyczne
|
Ćwiczenia rewalidacyjne
|
Środki dydaktyczne
|
Uwagi
|
- Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.
- Rozwijanie komunikacji.
|
- Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy.
- Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku.
- Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów.
- Toczenie hałasujących przedmiotów.
- Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych.
- Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami.
- Odbijanie gumowych zabawek.
- Przelewanie z pomocą wody.
- Przesuwanie przedmiotów.
- Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej.
- Rozpoznawanie głosu, szmeru.
- Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości.
- Różnicowanie głośności.
- Naśladowanie dźwięków dziecka.
- Wokalizacja dźwięków przez dziecko.
- Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
|
- Pędzelki
- Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe
- Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
- Piłki, balony, kasztany, kamyki
- Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
- Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki.
- Piłki gumowe i skórzane, balony
- Papier, karton, folia
- Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki
|
Stosowanie metody integracji odruchów twarzy dr Świetlany Masgutowej
|
Sfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
|
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki :
- postawa
- lokomocja
- koordynacja ruchów
|
Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:
- Leżenie na plecach.
- Leżenie na brzuchu.
- Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.
- Siedząc – przyciąganie kolejno nóg.
- Masaże brzucha, pleców i pośladków.
Wyczuwanie rąk i nóg:
- Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego.
- Pchanie kolan do siadu prostego.
- W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan.
- Uderzanie o podłogę piętami.
- Uderzanie całą stopą.
Wyczuwanie całego ciała:
- Leżenie na plecach i brzuchu.
- Turlanie się.
- Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach.
|
- Materac, mata do ćwiczeń
- Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa
|
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Masaże rąk i nóg. Masaże całego ciała.
|
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki:
- koordynacja ruchów rąk
- koordynacja wzrokowo-ruchowa
- manipulacja
|
- Badanie otoczenia dotykiem.
- Zabawy manipulacyjne.
- Chwytanie drobnych przedmiotów.
- Zabawy paluszkowe np.
- Sroczka
- Idzie rak nieborak
- Idzie, idzie czapla po drewnianej desce
- Zabawy z piłką lub balonem.
- łapanie piłki
- rzucanie piłki
- turlanie
- Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów.
- Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.
|
- Kulki, piłeczki,
- Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
- Szyszki, kasztany, żołędzie
- Piłki gumowe, skórzane, balony
- Piramidki
- Foremki
- Telefony, pozytywki
|
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela
|
Sfera aktywności: SAMOOBSŁUGA
|
- Zwiększanie aktywności własnej.
|
- Pomoc w zdejmowaniu butów.
- Pomoc w ściąganiu części garderoby.
- Pomoc przy wkładaniu i wyjmowaniu rąk z rękawów.
- Picie z pomocą nauczyciela płynów z kubka.
- Jedzenie z pomocą łyżeczką.
- Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę.
- Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy.
- Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych.
- Siedzenie z podparciem i bez podparcia.
- Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem
- Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.
|
- Buty
- Różne części ubrania
- Dzbanek
- Kubek
- Sztućce
- Chustki, opaski
|
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Pomoce dostosowane do możliwości dzieci.
|
Sfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNE
|
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem.
- Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
- Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.
|
- Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie.
- Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem.
- Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie.
- Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
- przytulanie
- głaskanie
- obejmowanie
- delikatne masaże
- Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń.
- Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź.
- Właściwe reagowanie na głos opiekuna.
- Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie.
- Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk.
- Samodzielny wybór zabawki.
- Rozrzucanie zabawek.
- Wkładanie przedmiotów do pudełka.
- Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego.
- Burzenie wieży z klocków.
- Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów.
- Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo.
|
- Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin
- Miski z wodą
- Pojemniki z lodem
- Suszarki, wentylatory
- Pojemniki z piaskiem
- Świeczki, zapałki
- Zwierzęta
- Różne przedmioty, zabawki
- Pozytywki, telefony, grzechotki
- Zapachy
- Latarki
- Radio, magnetofon
- Tasiemki, wstążeczki, sznurki
- Opakowania
|
Ze względów bezpieczeństwa czynności wykonywane są pod ścisłym nadzorem nauczyciela.
|
Sfera aktywności: FUNKCJE POZNAWCZE
|
- Wspomaganie rozwoju spostrzegania.
- Wielozmysłowe poznawanie otoczenia.
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
|
- Podążanie wzrokiem za przedmiotami.
- Badanie otoczenia dotykiem.
- Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk.
- Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów.
- Badanie powierzchni dotykiem.
- Reagowanie na zmiany natężenia:
- światła
- hałasu
- temperatury
- Zabawy z lustrem.
- Dotykanie przesypywanie ugniatanie rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy.
- Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody.
- Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała.
- Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści.
- Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci.
- Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze.
- Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze.
- Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych.
- Wystukiwanie rytmów.
- Badanie otoczenia dotykiem.
- Stukanie palcami o blat stołu.
- Uderzanie nogami o podłogę.
|
- Różne przedmioty, zabawki
- Radio, magnetofon, kasety
- Zabawki grające
- Pożywienie, napoje
- Kubeczki zapachowe, świece zapachowe
- Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp.
- Latarka
- Suszarka
- Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane
- Książeczki dla dzieci
- Lustro
- Instrumenty perkusyjne
- Stół. Krzesło, fotel
|
Wykorzystywane elementy metod:
- W. Sherborne
- Program SPH Knillów
- Masaż twarzy wg Świetlany Masgutowej
- Metoda Kinezjologii wg P. Dennissona
- Muzykoterapia
- Metoda Affolter
- Masażyki ciała
|