Programy

Program Wychowawczy Ośrodka

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Dziecko staje się uczniem.

1. Poznajemy się poprzez zabawę.

- Wprowadzanie podczas zajęć gier i zabaw integracyjnych.

- Organizowanie i udział w uroczystościach klasowych i szkolnych.

I - III

Wychowawcy

 

rodzice, wychowawcy

IX

 

 

IX, X

dyrektor

dyrektor na pierwszej Radzie Pedagogi-cznej

2. Znajdujemy swoje miejsce w grupie i działamy w niej.

 

 

 

 

- Pasowanie na ucznia.

 

 

 

- Pasowanie na czytelnika.

I – III

I - III

dyrektor,

rodzice,

wychowawcy,

bibliotekarz

X

 

 

 

II

dyrektor

dyrektor

2. Wdrażanie do samorządności. Prawa i obowiązki ucznia.

1. Nauczyciele opracowują programy pracy wychowawczej dla poszczególnych etapów edukacyjnych, dostosowane do potrzeb uczniów.

 

 

- Wspólne układanie programów wychowawczych dla kolejnych poziomów edukacyjnych.

wszystkie klasy

wychowawcy

IX

dyrektor pod- czas konsulta- cji z wycho-wawcami klas na temat pracy wychowawczej i przewodniczący Zespołu Wycho- wawczego

dyrektor, przewodni-czący Zespołu Wycho-wawczego

2. Nauczyciele wspólnie z uczniami układają Konwencję Praw i Obowiązków Ucznia Naszego Ośrodka

- Tworzenie Szkolnego Regulaminu Zachowania.

 

 

- Opracowanie Konwencji Praw

i Obowiązków Ucznia.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

przewodni-czący Zes- połu WSO,

wych. klas,

samorząd szkolny z opiekunem

IX, X

dyrektor,

Przewodniczący Zespołu WSO

 

dyrektor, przewo-

dnczący Zespołu WSO

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

3. Uczniowie biorą udział w procesie oceniania.

- Zapoznanie uczniów z kryteriami wystawiania ocen cząstkowych, końcowych oraz ocen z zachowania.

- Kierowanie się przez nauczycieli kryteriami oceniania przy wystawianiu ocen.

-Wystawianie ocen cząstkowych z zachowania przez Klasowe Zespoły Wychowawcze

wszystkie klasy

wychowawcy,

 

 

 

wszyscy nauczyciele

cały rok

 

 

 

 

II, VI

przewodniczący Zespołu WSO, wychowawcy klas

 

członkowie Rady Pedago- gicznej przed klasyfikacyj-nym posiedze- niem Rady, przewodni- czący Zespołu WSO

 

dyrektor szkoły w półrocznych ocenach sytuacji wychowa-wczej, przewo-dniczący Zespołu WSO

4. Uczniowie biorą czynny udział w procesie nauczania – uczenia się.

 

 

- Stosowanie metod aktywizujących w nauczaniu poszczególnych przedmiotów.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

cały rok

dyrektor szkoły podczas hospitacji lekcji

dyrektor w sprawo-zdaniach z pełnionego nadzoru pedago- gicznego

3. Rozwijanie samodzielności, obowiązkowości, systematyczności i wytrwałości w pracy.

1. Uczniowie pełnią różne role społeczne i ponoszą za nie odpowiedzialność.

 

- Wybór samorządów klasowych

- Przydział czynności poszczególnym grupom (kwiatowa, redakcyjna, pomocy koleżeńskiej).

 

 

- Konkursy czystości.

- Prace porządkowe.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wychowawcy,

opiekun samorządu,

 

 

 

 

PCK,

wych. klas

IX

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

wychowawcy, samorząd klasowy,

 

 

 

 

 

opiekun PCK

dyrektor w sprawo-zdaniu z pełnionego nadzoru pedago-gicznego, opiekun samorządu i PCK

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

2. Uczniowie podejmują działalność twórczą w różnych dziedzinach.

 

- Organizowanie wysta -wek prac plastycznych i technicznych.

wszystkie klasy

nauczyciele plastyki i techniki, nauczyciele PNZ

cały rok

członkowie Rady Pedago- gicznej, dyrektor

dyrektor

4. Kształtowanie krea- tywnej postawy ucznia.

1. Uczniowie biorą czynny udział w organizowaniu uro- czystości szkolnych.

- Wspólne przygotowywanie scenariuszy uroczystości i dekoracji.

- Udział uczniów w występach artystycznych.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

wg kalen- darza uro- czystości szkolnych

wychowawcy klas

Rada Peda-gogiczna, dyrektor szkoły

2. Nauczyciele promują w systemie oceniania uczniów postawy twórcze, wnoszące nowe rozwiązania.

 

- Podkreślenie znaczenia twórczych rozwiązań w kryteriach najwyższych ocen.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

IX

Zespół WSO, wychowawcy klas, samo- rząd szkolny dyskutując nad systemem oceniania

nauczyciele, opiekun samorządu, dyrektor

5. Kształtowanie aser- tywnej postawy ucznia.

1. Uczniowie umieją aktywnie słuchać i zabierać głos na lekcjach według określonych reguł.

 

- Ustalenie z uczniami zasad zabierania głosu na lekcjach i przestrzeganie ich.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wszyscy nauczyciele

cały rok

nauczyciele na poszczególnych lekcjach, dyrek- tor podczas hospitacji

dyrektor przedstawia na Radzie Ped. wnioski   z pełnionego nadzoru ped.

2. Uczniowie znają zasady prowadzenia dyskusji i przestrzegają ich.

- Zapoznanie z zasadami kulturalnej dyskusji, respektowanie zasad.

- Uzasadnienie i popieranie wypowiedzi argumentacją.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

nauczyciele przedmiotów humanisty-cznych

pedagog

cały rok

nauczyciele, dyrektor podczas hospitacji

j. w.

 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

3. Uczniowie zachowują się tolerancyjnie i odnoszą się z szacunkiem do osób innych wyznań.

- Przybliżenie pojęcia: tolerancja.

- Wzajemne poszanowanie dla wyznawców różnych religii.

I – VI

szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wszyscy nauczyciele

cały rok

nauczyciel religii w czasie rozmów z dziećmi i rodzicami

j. w.

6. Ustalenie związku między współdecy- dowaniem

a współodpo- wiedzialnością.

1. Uczniowie biorą udział w przygotowaniu planu pracy samorządu.

 

- Wspólne układanie planu pracy samorządu.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

opiekun samorządu

IX

opiekun samorządu, dyrektor

opiekun sa- morządu na Radzie Ped. Plenarnej składając sprawozda-nie

2.Uczniowie znają i rozumieją pojęcia: współdecydowanie i współodpowiedzialność oraz zależności między nimi.

 

 

 

 -  Uczniowie czują się współodpowiedzialni za wizerunek klasy.

- Wykorzystywanie pogadanek i metod aktywizujących na lekcjach do dyspozycji wychowawcy klasy.

- Przestrzeganie zasad kontraktu zawartego między wychowawcą a uczniami.

 

- Dbanie o ład i porządek w klasie.

wszystkie klasy

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

cały rok

dyrektor w czasie hospitacji,

 

 

 

wych. klas,

 

 

opiekun PCK

dyrektor przedstawia wnioski na Radzie Ped.w czerwco-

wym sprawozda-niu z nadzoru ped., opiekun PCK

 

 

 

 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonal-nych.

1. Uczniowie potrafią rozpoznawać i nazywać stany emocjonalne.

- Omawianie poszcze- gólnych zachowań w konkretnych sytuacjach, wskazywanie prawidłowych postaw i zachowań.

- Pogadanki, gry dramowe pozwalające określać i nazywać uczucia.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wychowawcy, nauczy- ciele jęz. polskiego, wszyscy nauczyciele

pedagog

cały rok

nauczyciele, dyrektor analizując zapisy tematów w dziennikach lekcyjnych

dyrektor zbiera infor- macje od nauczycieli i przedstawia na Radzie Ped.

 

2. Uczniowie nawiązują bliskie, serdeczne kontakty z kolegami

i nauczycielami.

- Przekazanie uczniom informacji, u kogo mogą szukać pomocy w trudnych sytuacjach.

- Nauczyciel osobą, która potrafi i ma czas wysłuchać ucznia.

wszystkie klasy

wychowawcy, dyrektor

pedagog

cały rok

wychowawcy klas, dyrektor w rozmowie z nauczycielami

dyrektor przedstawia wnioski Radzie Peda-gogicznej

 

 

3. Uczniowie potrafią rozwiązywać konflikty drogą dyskusji i dochodzenia do kompromisu.

- Zachęcanie uczniów do mówienia wprost o swoich doznaniach i uczuciach.

wszyscy uczniowie

wychowawca, wszyscy nauczyciele

pedagog

cały rok

dyrektor w rozmowach z wychowawcami

dyrektor przedstawia wnioski Radzie Ped.

 

4. Nauczyciele

wspierają uczniów w sytuacjach konflik- towych.

- Zachęcanie uczniów do zwracania się do osób dorosłych z prośbą o pomoc w rozwiązaniu konfliktu.

-Pogadanki z pedagogiem szkolnym.

wszyscy uczniowie

wszyscy nauczyciele

pedagog

cały rok

j. w.

j. w.

 

 

 

 

5. Uczniowie poznają sposoby radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na emocje innych.

- Pogadanki na godzinach wychowawczych.

- Gry dramowe mające na celu wskazanie zachowań akceptowanych społecznie.

-Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego.

wszyscy uczniowie

pedagog

wychowawcy, nauczyciele jęz. polskiego

cały rok

wychowawcy rozmawiając z klasą przy wystawianiu ocen z zacho- wania

wychowaw-cy na   Radzie Ped. oceniając  zachowanie

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

6. Nauczyciele starają się być wzorami osób kontrolujących swoje emocje.

- Panowanie nad emocjami w sytuacjach ekstremalnych.

wszyscy

wszyscy nauczyciele

cały rok

dyrektor

dyrektor na Radzie Peda- gogicznej

 

2. Kształtowanie wrażliwości emo-cjonalnej na sprawy innych ludzi.

1. Uczniowie nawiązują poprawne kontakty z rówieśnikami i służą pomocą koleżeńską.

- Pisanie listu do chorego kolegi, odwiedziny.

- Pomoc w nauce.

I – VI

szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

uczniowie, grupy pomocy koleżeńskiej

cały rok

wychowawcy, opiekun samorządu szkolnego

 

opiekun samorządu, wychowa-wca rozmawiając z klasą przy wystawia-niu ocen z zachowania

 

2. Uczniowie uczestniczą w akcjach mających na celu pomoc innym.

- Pomoc młodszym uczniom w korzystaniu ze środków komunikacji.

- Udział w loterii fantowej.

wszystkie klasy

wychowawcy, uczniowie, samorząd szkolny

cały rok

wychowawcy klas, dyrektor, opiekun samorządu

wychowaw-cy klas, dyrektor, opiekun samorządu

2. Uczniowie znają zasady postępowania w przypadku stwierdzenia naruszenia dóbr materialnych.

- Przekazanie informacji o postępowaniu w przypadku stwierdzenia niszczenia sprzętów, ubrań, kradzieży.

wszystkie klasy

dyrektor, wychowawca na godzinie wycho- wawczej

cały rok

dyrektor, wy- chowawcy,  lider Zespołu Wychowaw-czego

dyrektor, lider Zespołu Wychowa-wczego

 










 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

4. Szkoła miejscem przyjaznym i bezstresowym podczas

kontrolowania wiado- mości i oceniania.

1. Uczniowie i ich rodzice znają zasady oceniania i ustalania oceny semestralnej

i końcoworocznej z poszczególnych przedmiotów.

- Poinformowanie uczniów

i rodziców o częstotliwości klasówek, kartkówek, odpytywań oraz kryteriach na poszczególne oceny.

- Stosowanie kryteriów oceniania w praktyce.

wszyscy uczniowie

nauczyciele poszczegól-nych przed-miotów

IX,

pierwsze lekcje danego przedmiotu

przewodniczący Zespołu WSO, wychowawcy klas

przewodni-czący Zespołu WSO, dyrektor szkoły

 

 

2. Nauczyciele traktują ocenę jako punkt wyjścia do dalszej pracy z uczniem.

- Przedstawienie uczniom mocnych i słabych stron ich wiadomości i umiejętności.

- Ukierunkowanie pracy uczniów w nadrabianiu braków.

- Krótka motywacja każdej oceny ucznia.

I – VI

szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

 

nauczyciele poszczegól-nych przed- miotów

cały rok

dyrektor pod- czas hospitacji, badania wyników nau- czania oraz przestrzegania zasad ocenia- nia, lider Zespołu WSO

dyrektor w sprawozdaniu z pełninego nadzoru pedagogicz-nego, lider Zespołu WSO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Jestem Polakiem, sprawnie posługuję się poprawną polsz- czyzną.

1. Uczniowie posługują się poprawnie językiem ojczystym.

- Wykorzystywanie codziennych sytuacji do ukazania piękna i bogactwa j. polskiego.

- Eliminowanie z języka ucznia wulgaryzmów w szkole i poza szkołą.

- Nauczyciel wzorem poprawności językowej.

- Wdrażanie do korzystania ze słowników i pism fachowych w przypadku problemów językowych.

- Pisanie życzeń okolicznościowych.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele,

 

 

nauczyciele języka polskiego

cały rok

wychowawcy prowadząc obserwację uczniów, motywując ocenę z zachowania, lider Zespołu Wychowa-wczego

 

 

 

 

 

 

dyrektor, lider Zespołu Wychowa-wczego

2. Uczniowie potrafią świadomie i racjonalnie korzystać ze środków masowego przekazu.

- Pogadanki na temat programów telewizyjnych dla dzieci i młodzieży.

- Wykorzystanie środków masowego przekazu na lekcjach.

wszystkie klasy

wychowawcy, nauczyciele jęz.

polskiego i innych

przedmiotów

cały rok

dyrektor analizując zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

 

dyrektor

2. Kształtowanie postaw stosujących zasady dobrego wychowania.

1. Uczniowie posługują się zwrotami grzecznościowymi w kontaktach z rówieś- nikami i osobami dorosłymi.

- Zapoznanie ze zwrotami grzecznościowymi i egzekwowanie ich na co dzień („magiczne słowa”) 

- gry dramowe utrwalające znajomość „magicznych słów”.

wszystkie klasy

wychowawcy, wszyscy nauczyciele

cały rok

wszyscy nauczyciele, dyrektor podczas hospitacji

 

Wychowa-wcy przedsta- wiają wnioski na Radzie Pedagogi-cznej

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Uczniowie znają zasady kulturalnego zachowania.

- Pogadanki, gry dramowe dotyczące zachowania ucznia w różnych sytuacjach.

-Pogadanki ze szkolnym pedagogiem

wszystkie klasy

wychowawcy, wszyscy nauczyciele

pedagog

cały rok

Wychowawcy przy wysta- wianiu ocen z zachowania

dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru 

3. Uczniowie dbają o swój wygląd.

- Przestrzeganie zasad dotyczących stroju ucznia zależnie od okoliczności i miejsca przebywania: schludność, estetyka.

wszyscy uczniowie

wychowawcy, nauczyciele

cały rok

wychowawcy, dyrektor

dyrektor, wychowaw-cy

 

 

4. Uczniowie odnoszą się z szacunkiem do osób dorosłych.

- Przekazanie informacji na temat szacunku dla osób dorosłych, wskazywanie postaw wyrażających szacunek.

- Pomoc osobom starszym.

- Organizowanie Dnia Babci i Dziadka.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

cały rok

 

 

 

 

 

 

styczeń,

maj

nauczyciele, dyrektor

dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped., wycho- wawcy w sprawozda-niach ze swojej pracy

5. Uczniowie przyjmują właściwą, koleżeńską postawę w grupie rówieśniczej.

- Przekazanie informacji na temat właściwego zachowania w grupie rówieśniczej.

- Wskazanie wzorów do naśladowania.

- Reagowanie na przejawy złego zachowania.

- Wdrażanie do samooceny i pracy nad sobą.

- Estetyka otoczenia świadectwem kultury osobistej ucznia.

wszystkie klasy

wychowawcy klas, opiekun samorządu szkolnego

pedagog

cały rok

wychowawcy

przy wysta- wianiu ocen z zachowania

wychowaw-cy na Radzie Pedagogicz-nej omawia- jąc oceny z zachowania

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Społeczeństwo otwarte na poziomie współpracy ze szkołą.

1. Rodzice znają przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły.

- Pogadanki na spotkaniach wychowawców z rodzicami.

I – VI

szk. podst.

  I – III gimn.

I – III zsz

wychowawcy, dyrektor

IX - XI

dyrektor w rozmowach z wychowawcami

dyrektor w sprawozda-niu

z pełnionego nadzoru pedagogicz-nego

 

2. Rodzice uzyskują informacje na temat zmian związanych z reformą oświaty.

- Spotkanie dyrektora z rodzicami.

- Spotkania rodziców z wychowawcami.

wszystkie klasy

dyrektor, wychowawcy

IX

Rada Szkoły na spotkaniu z dyrektorem

dyrektor na Radzie Pedagogicz-nej

3. Nauczyciele dostrzegają trudności w nauce uczniów i pomagają rodzicom w przezwyciężaniu ich.

- Prowadzenie indywi- dualnych rozmów z rodzicami.

- Ukierunkowanie pracy rodziców z dzieckiem w domu.

wszystkie klasy

wychowawcy, wszyscy nauczyciele

cały rok

wychowawca

wychowaw-ca na posiedzeniu Rady Ped.

 

 

4. Nauczyciele udzielają rodzicom pomocy w nawiązywaniu kontaktów ze specjalistami.

- Pomoc w kierowaniu dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do Zespołu Orzekającego o Niepełnosprawności i innych instytucji.

wszyscy uczniowie

wychowawcy, pedagog

cały rok

wychowawcy, dyrektor

wychowaw-cy, dyrektor na Radzie Pedagogicz-nej

 

 

5. Rodzice uzyskują pomoc w rozwiązy- waniu problemów wychowawczych.

- Wspólne rozmowy dziecka, rodzica, pedagoga

i nauczyciela mające na celu ustalenie i wskazanie podłoża problemów wychowawczych.

wszystkie klasy

wychowawcy, pedagog

cały rok

wychowawcy, dyrektor

dyrektor w sprawozda-niu

z pełnionego nadzoru pedagogicz-nego











 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

2. Rodzice współtwór-cami organizacji pracy szkoły.

1. Rodzice aktywnie uczestniczą w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych.

- Ślubowanie pierwszej klasy.

- Uroczyste pożegnanie klas najstarszych.

- Przygotowywanie cho- inkowej zabawy szkolnej, Dnia Dziecka, imprez związanych ze świętami rodzinnymi (Wielkanoc, Boże Narodzenie, Dzień Godności Osoby Niepełnosprawnej, innych organizowanych przez szkołę).

I – VI

szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

nauczyciele wspólnie z rodzicami

cały rok

dyrektor zbie- rając informa- cje od wycho- wawców, koordynator ds. współpracy z Radą Rodziców

dyrektor i koordynator ds. współ- pracy z Radą Rodziców przekazując stanowisko rodziców Radzie Ped.

2. Rodzice biorą udział w organizacji pracy szkoły.

- Spotkanie Rady Szkoły i dyrektora z rodzicami.

wszystkie klasy

dyrektor, koordynator Rady Rodziców, wychowawcy

cały rok

dyrektor

dyrektor w podsumo-waniu pracy szkoły

3. Kształtowanie pozytywnych relacji rodziców ze szkołą.

1. Dyrektor wyróżnia rodziców za wzorowe wychowanie dziecka.

- Wręczanie rodzicom listów pochwalnych za wysoką średnią ocen i wzorowe zachowanie ich dzieci.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

dyrektor

VI

dyrektor, wych. klas

dyrektor na Radzie Ped.

 

 

 

2. Nauczyciele wspólnie z uczniami organizują imprezy dla rodziców.

- Organizowanie Dnia Matki.

- Wystawy osiągnięć uczniów.

wszystkie klasy

wychowawcy

V,

cały rok

dyrektor

Rada Ped. analizuje sposób współpracy z rodzicami

3. Rodzice mają moż- liwość obserwacji dziecka podczas pracy na lekcji.

- Przeprowadzenie lekcji otwartych dla rodziców.

- Rozmowy indywidualne ze wskazaniem mocnych i słabych stron dziecka.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele, pedagog

cały rok

dyrektor

dyrektor

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

4. Pedagogizacja rodziców.

1. Rodzice znają skutki stosowania niewłaściwych postaw wychowawczych wobec dzieci.

- Przeprowadzenie pogadanek wychowawców z rodzicami.

- Pomoc w rozwiązywaniu konkretnych problemów wychowawczych.

wszystkie klasy

wychowawcy, pedagog

cały rok

dyrektor analizując zapisy tematów spotkań z rodzicami

dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped.

2. Rodzice uzyskują informacje na temat szkodliwości nałogów wśród młodzieży.

- Przeprowadzenie pogadanek na spotkaniach z rodzicami.

- Udział rodziców w prelekcji dotyczącej szkodliwości narkotyków przeprowadzonej przez funkcjonariusza Powiatowej Komendy Policji w Węgrowie.

- przeprowadzenie przez pedagoga pogadanki dla rodziców

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wychowawcy,

 

osoba odpo- wiedzialna za profilaktykę i resocjalizację, pedagog

cały rok

dyrektor

dyrektor, osoba odpo- wiedzialną za profilaktykę i resocjaliza-cję

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










 

 

 

 

Cel oólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Kultywowanie i umacnianie tradycji naszej szkoły.

1. Nauczyciele wspólnie z uczniami rejestrują najważ- niejsze wydarzenia z życia szkoły.

- Prowadzenie kroniki szkolnej, wykonywanie zdjęć.

wszystkie klasy

wychowaw-cy klas

cały rok

dyrektor

dyrektor na Radzie Pedagogicznej

2. Nauczyciele wspólnie z samorzą- dem uczniowskim organizują uroczys- tości związane z przyjęciem nowych uczniów do społecz- ności szkolnej.

- Zorganizowanie uroczystości pasowania pierwszoklasistów na uczniów.

I

szk. podst.

wychowaw-ca kl. I, dyrektor, samorząd uczniowski

X - XI

dyrektor szkoły

dyrektor szkoły

 

 

 

 

 

 

3. Opiekun samorządu uczniowskiego przeprowadza wybory do Rady Samorządu.

- Przygotowanie

 i przeprowadzenie demokratycznych wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

opiekun samorządu szkolnego

IX

dyrektor szkoły

opiekun samorządu w sprawozdaniu ze swojej pracy

 

4. Nauczyciele wspólnie z uczniami organizują imprezy, konkursy i spotkania związane z kultywo- waniem tradycji szkoły.

- Obchody  Dnia Godności Osoby Niepełnosprawnej.

 

- Zorganizowanie Wie- czoru Andrzejkowego: spotkania w klasach, wróżby, dyskoteka.

 

 

- Uroczysty opłatek całej społeczności szkolnej: wykonanie dekoracji

 

Wszystkie klasy

 

 

 

III – VI

szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

Osoba odpowiedzialna, wszyscy nauczyciele

 

nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa-nie uroczys- tości

V

 

 

 

 

XI

dyrektor

 

 

 

 

dyrektor, wychowawcy

dyrektor

 

 

 

 

dyrektor, wychowawcy na Radzie Ped.

 

 

 

 

 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

świątecznych, przypom- nienie zwyczajów i oby- czajów związanych z Bożym Narodzeniem, jasełka, dzielenie się opłatkiem, wspólne kolędowanie.

- Przygotowanie uro- czystych obchodów Dnia Patrona połączonych z choinką szkolną.

- Przeprowadzenie w ramach obchodów Dnia Patrona:

# Konkursu Wiedzy o K. Makuszyńskim

# Konkursu plastycznego poświęconego twórczości patrona szkoły

 

- Zorganizowanie Dnia Babci i Dziadka: spotkanie dzieci z babciami i dziadkami przy herbacie, część artystyczna.

- Obchody Dnia Wiosny: topienie Marzanny połą- czone z częścią artystyczną i pieczeniem kiełbasek.

 

wszystkie klasy

 

 

 

 

 

wszystkie klasy

 

 

 

 

 

j. w.

 

j. w.

 

I – III

szk. podst.

 

 

 

wszystkie klasy

katecheta, nauczyciele, rodzice

 

 

 

 

nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa- nie imprezy

 

 

j. w.

 

j. w.

 

wychowawcy

 

 

 

nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa-nie uroczys- tości

XII

 

 

 

 

 

 

I

 

 

 

 

 

 

I

 

I

 

I

 

 

 

 

III

dyrektor, nauczyciele

 

 

 

 

 

dyrektor

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

wychowawcy

 

wychowawcy, dyrektor

 

 

 

dyrektor

dyrektor, katecheta podczas Rady Ped.

 

 

 

 

 

dyrektor

 

 

 

 

 

 

dyrektor

 

dyrektor

 

wychowawcy na Radzie Ped.

 

 

dyrektor na semestralnej Radzie Ped.

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

 

- Zorganizowanie konkursu na najciekawiej wykonaną pisankę wielkanocną.

- Przygotowanie Misterium Zmartwychwstania Pańskiego.

- Zorganizowanie konkursu czytelniczego.

 

 

- Zorganizowanie konkursu na najładniejszą klasę.

 

 

- Przygotowanie uczniów do Szkolnego Konkursu Recytatorskiego.

wszystkie klasy

 

wszystkie klasy

 

wszystkie klasy

 

 

wszystkie klasy

 

 

wszystkie klasy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciel plastyki

 

katecheta

 

 

bibliotekarz

 

 

 

opiekun PCK

 

 

 

nauczyciele jęz. polskiego

III – IV

 

 

VI

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

podsumo-wanie w VI

IV

dyrektor

 

 

dyrektor, katecheta

 

bibliotekarz, nauczyciele jęz. polskiego, dyrektor

opiekun PCK, wych. klas

 

 

wych. klas, dyrektor

dyrektor, nauczyciel plastyki

 

dyrektor, katecheta

 

 

dyrektor, bibliotekarz

 

 

 

 

 

 

 

dyrektor i opiekun PCK na ostatniej Radzie Ped.

dyrektor

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Kształtowanie poczucia więzi z własnym regionem.

1. Uczniowie poznają historię swojego regionu.

- Poznanie legendarnych początków naszej miejscowości i regionu.

- Próby dotarcia do źródeł mówiących o historii regionu.

- Zachęcanie uczniów do wykonania drzewa gene- alogicznego.

- Poszukiwanie przed- miotów będących śladami naszej przeszłości i eksponowanie ich.

wszystkie klasy

nauczyciele historii,  jęz. polskiego, przyrody, bibliotekarz, wychowawcy

cały rok

nauczyciele historii, jęz. polskiego, przyrody, bibliotekarz

dyrektor analizując zapisy tematów lekcji oraz wycieczek tematycznych w dzienniku

2. Uczniowie znają sylwetki osób zasłużonych dla regionu.

 

 

 

- Pogadanki na temat ludzi, którzy działali dla dobra regionu.

- Zwiedzanie wystaw poświęconych ludziom zasłużonym dla regionu w przeszłości i obecnie.

wszyscy uczniowie

nauczyciele historii, jęz. polskiego, wych. klas

cały rok

nauczyciele historii, jęz. polskiego, wych. klas

dyrektor

 

3. Nauczyciele przybliżają uczniom walory turystyczne naszego regionu.

 

- Poznanie szlaków turystycznych regionu.

- Gromadzenie wiado- mości o zabytkach Węgrowa i okolic.

- Zachęcanie do zwie- dzania zabytków, organi- zowanie wycieczek.

 

 

wszystkie klasy

nauczyciele historii, przy- rody, geogra- fii, jęz. pols- kiego, wy-chowawcy

cały rok

dyrektor, nauczyciele historii, przy- rody, geografii, jęz. polskiego

dyrektor

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

4. Uczniowie znają miejscowe obrzędy i zwyczaje.

 

 

- Gromadzenie wiedzy o obyczajach związanych ze świętami kościelnymi

i religijnymi.

wszystkie klasy

nauczyciele jęz. polskiego, katecheta, wych.

cały rok

nauczyciele jęz. polskiego, katecheta, wych., dyrektor

dyrektor

5. Nauczyciele przybliżają uczniom historię szkoły.

 

 

 

- Zachęcanie uczniów do czytania kroniki szkolnej.

- Oglądanie kaset video

 z uroczystości szkolnych

i wycieczek.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

cały rok

nauczyciele, dyrektor

dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped.

2. Kształtowa-

nie poczucia przynależności do wspólnoty narodowej.

1. Uczniowie uczestniczą w organizowanych przez szkołę uroczystościach związanych z ważnymi wydarzeniami narodowymi.

- Organizowanie uroczystości i apeli z okazji świąt narodowych.

 

wszystkie klasy

nauczyciele odpowiedzialni wg kalendarza imprez

cały rok

dyrektor, nauczyciele odpowiedzialni

dyrektor

2. Uczniowie potrafią zachować się godnie wobec symboli narodowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

- Zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi.

- Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.

- Dbanie o pomniki pamięci narodowej na terenie Węgrowa.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele,

harcerze NS-u, kółko historyczne

cały rok

nauczyciele, dyrektor

dyrektor

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1.„Człowiek potrzebuje Ziemi, a Ziemia potrzebuje człowieka”.

1. Uczniowie dbają o środowisko.

 

 

 

 

 

 

 

- Organizowanie pogadanek i lekcji otwartych poświęconych ochronie środowiska.

- Dbanie o teren wokół szkoły: ukwiecenie klombów szkolnych, sadzenie i pielęgnacja drzewek i krzewów.

wszyscy uczniowie

wychowawcy klas

cały rok

nauczyciele, dyrektor

dyrektor na Radzie Ped.

2. Uczniowie znają skutki degradacji środowiska.

 

- Pogadanki i filmy przedstawiające skutki degradacji środowiska.

wszystkie klasy

wychowawcy, nauczyciel przyrody

cały rok

dyrektor szkoły   

dyrektor, wychowawcy na Radzie Ped.

3. Uczniowie przyjmują postawy aktywnych obrońców przyrody.

 

- Udział w akcji Sprzątanie Świata.

- Dokarmianie zwierząt i ptaków zimą, zakładanie budek lęgowych.

- Ukwiecanie klas.

- Kształtowanie  prawidłowych zachowań wobec zwierząt i roślin.

- Uświadomienie związku codziennych czynności ze stanem środowiska.

- Włączanie do działań proekologicznych (oszczędzamy wodę, energię, zbieramy surowce wtórne).

- Pogadanki na temat segregacji śmieci.

wszystkie klasy

wychowawcy, nauczyciele przyrody i techniki

cały rok

wych. klas, dyrektor

wychowawcy na Radzie Ped., dyrektor

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. „Z higieną na ty”.

1. Uczniowie umieją dbać o higienę osobistą.

 

 

 

 

 

 

- Pogadanki  na temat higieny osobistej.

- Prezentacja filmu z programu profilaktycznego „Twój piękny uśmiech”.

- Dostosowanie okrycia wierzchniego do pory roku i temperatury.

wszystkie klasy

nauczyciel przyrody, wychowawcy, pielęgniarka

cały rok

dyrektor analizując zapisy tematów lekcyj- nych, podczas hospitacji

dyrektor w półrocznej ocenie sytuacji wychowawczej na Radzie Ped.

2. Nauczyciele uświadamiają uczniom wpływ właściwego odżywiania na zdrowie.

 

 

 

 

 

 

- Zapoznanie z zasadami spożywania posiłków w ciągu dnia.

- Pogadanki na temat wpływu witamin zawartych w zdrowych produktach na rozwój organizmu.

- Prezentacja przykładów prawidłowego jadłospisu dostosowanego do pory roku.

wszystkie klasy

wychowawcy, nauczyciel przyrody, techniki, pielęgniarka

cały rok

dyrektor

dyrektor

3. Uczniowie są świadomi szkodliwego wpływu używek na zdrowie.

 

- Filmy i pogadanki o szkodliwym działaniu tytoniu, alkoholu i narkotyków.

- Wykonywanie gazetek ściennych.

- Spotkania ze specja- listami  zajmującymi się profilaktyką.

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

wychowawcy, koordynator programu profilaktycznego, pedagog

cały rok

dyrektor, koordynator programu profilaktycznego, pedagog

dyrektor, koordynator programu profilaktycznego

 

 

 

 

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

4. Uczniowie umieją racjonalnie planować czas przeznaczony na pracę i wypoczynek.

 

 

 

 

 

- Prezentowanie przy- kładów prawidłowego planowania czasu.

- Organizowanie wy- poczynku czynnego.

- Wdrażanie do właściwego korzystania ze środków masowego przekazu.

wszystkie klasy

wychowawcy, nauczy- ciel przyrody, jęz. pols- kiego, WOS, pedagog

zgodnie z programem nauczania

wychowawcy, nauczyciele, dyrektor

dyrektor

5. Nauczyciele organizują uczniom wyjazdy o charakterze rehabilitacyjnym.

- Organizowanie wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne.

wszystkie klasy

wychowawcy, osoba odpowiedzialna za turnus

III – IV

osoba odpowiedzialna za turnus

dyrektor, osoba odpo- wiedzialna za turnus

2. Bezpie- czeństwo w życiu co- dziennym.

1. Uczniowie dbają o własne bezpieczeństwo.

 

- Prezentacja programu profilaktycznego na kasetach video.

- Spotkania z ludźmi odpowiadającymi za bezpieczeństwo (policjant).

- Zapoznanie uczniów z przepisami bhp oraz regulaminem pracowni pnz.

- Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego.

- Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową.

wszystkie klasy

 

j. w.

 

 

 

IV – VI szk. podst.

I – III gimn.

I – III zsz

j. w.

dyrektor, osoba odpowiedzialna za profilaktykę i resocjalizację

 

 

nauczyciele pnz

 

 

wszyscy nauczyciele

osoby odpowie-dzialne

cały rok

 

 

 

 

 

 

IX

 

 

 

cały rok

 

VI

osoba odpowie-dzialna za profilaktykę i resocjalizację

 

 

nauczyciele pnz

 

 

nauczyciele,

 

nauczyciele, dyrektor

dyrektor w półrocznej ocenie sytuacji wychowawczej

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

 

2. Nauczyciele przybliżają uczniom zasady bezpiecznego wypoczynku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Uświadomienie uczniom niebezpieczeństw grożących podczas zabaw zimowych.

- Wskazanie bezpiecznych miejsc do zabaw i gier.

- Zwrócenie uwagi na zagrożenia czyhające na dzieci i młodzież w czasie wypoczynku letniego.

wszystkie klasy

wszyscy nauczyciele

I, VI

wychowawcy, dyrektor

wychowaw-

cy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania do wykonania

Poziom org. szkoły

Wykonawcy zadania

Termin wykonania

Monitorowanie

Ewaluacja

1. Pomoc materialna najbardziej potrzebującym.

1. Nauczyciele organizują dożywia- nie dla dzieci z naj- uboższych rodzin przy współpracy z Miejskimi i Gmin- nymi Ośrodkami Pomocy Społecznej.

- Zapewnienie uczniom obiadów w stołówce Gimnazjum Gminy Liw.

- Umożliwienie uczniom zakupu bułek.

wszystkie klasy

wychowawcy klas

cały rok

dyrektor, wychowawcy

dyrektor, wychowaw-

cy w sprawo- zdaniach na Radzie Ped.

2. Nauczyciele podejmują działania mające na celu zapewnienie uczniom pomocy materialnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Hanna kasperowicz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2010 12:07
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 2051
04 października 2010 12:07 (Gabriela Strąk) - Dodanie dokumentu.