Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1. Dziecko staje się uczniem. |
1. Poznajemy się poprzez zabawę. |
- Wprowadzanie podczas zajęć gier i zabaw integracyjnych. - Organizowanie i udział w uroczystościach klasowych i szkolnych. |
I - III |
Wychowawcy
rodzice, wychowawcy |
IX
IX, X |
dyrektor |
dyrektor na pierwszej Radzie Pedagogi-cznej |
2. Znajdujemy swoje miejsce w grupie i działamy w niej.
|
- Pasowanie na ucznia.
- Pasowanie na czytelnika. |
I – III I - III |
dyrektor, rodzice, wychowawcy, bibliotekarz |
X
II |
dyrektor |
dyrektor |
|
2. Wdrażanie do samorządności. Prawa i obowiązki ucznia. |
1. Nauczyciele opracowują programy pracy wychowawczej dla poszczególnych etapów edukacyjnych, dostosowane do potrzeb uczniów.
|
- Wspólne układanie programów wychowawczych dla kolejnych poziomów edukacyjnych. |
wszystkie klasy |
wychowawcy |
IX |
dyrektor pod- czas konsulta- cji z wycho-wawcami klas na temat pracy wychowawczej i przewodniczący Zespołu Wycho- wawczego |
dyrektor, przewodni-czący Zespołu Wycho-wawczego |
2. Nauczyciele wspólnie z uczniami układają Konwencję Praw i Obowiązków Ucznia Naszego Ośrodka |
- Tworzenie Szkolnego Regulaminu Zachowania.
- Opracowanie Konwencji Praw i Obowiązków Ucznia. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
przewodni-czący Zes- połu WSO, wych. klas, samorząd szkolny z opiekunem |
IX, X |
dyrektor, Przewodniczący Zespołu WSO
|
dyrektor, przewo- dnczący Zespołu WSO |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
3. Uczniowie biorą udział w procesie oceniania. |
- Zapoznanie uczniów z kryteriami wystawiania ocen cząstkowych, końcowych oraz ocen z zachowania. - Kierowanie się przez nauczycieli kryteriami oceniania przy wystawianiu ocen. -Wystawianie ocen cząstkowych z zachowania przez Klasowe Zespoły Wychowawcze |
wszystkie klasy |
wychowawcy,
wszyscy nauczyciele |
cały rok
II, VI |
przewodniczący Zespołu WSO, wychowawcy klas
członkowie Rady Pedago- gicznej przed klasyfikacyj-nym posiedze- niem Rady, przewodni- czący Zespołu WSO
|
dyrektor szkoły w półrocznych ocenach sytuacji wychowa-wczej, przewo-dniczący Zespołu WSO |
4. Uczniowie biorą czynny udział w procesie nauczania – uczenia się.
|
- Stosowanie metod aktywizujących w nauczaniu poszczególnych przedmiotów. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
dyrektor szkoły podczas hospitacji lekcji |
dyrektor w sprawo-zdaniach z pełnionego nadzoru pedago- gicznego |
|
3. Rozwijanie samodzielności, obowiązkowości, systematyczności i wytrwałości w pracy. |
1. Uczniowie pełnią różne role społeczne i ponoszą za nie odpowiedzialność.
|
- Wybór samorządów klasowych - Przydział czynności poszczególnym grupom (kwiatowa, redakcyjna, pomocy koleżeńskiej).
- Konkursy czystości. - Prace porządkowe. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wychowawcy, opiekun samorządu,
PCK, wych. klas |
IX
cały rok
cały rok |
wychowawcy, samorząd klasowy,
opiekun PCK |
dyrektor w sprawo-zdaniu z pełnionego nadzoru pedago-gicznego, opiekun samorządu i PCK |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
2. Uczniowie podejmują działalność twórczą w różnych dziedzinach.
|
- Organizowanie wysta -wek prac plastycznych i technicznych. |
wszystkie klasy |
nauczyciele plastyki i techniki, nauczyciele PNZ |
cały rok |
członkowie Rady Pedago- gicznej, dyrektor |
dyrektor |
4. Kształtowanie krea- tywnej postawy ucznia. |
1. Uczniowie biorą czynny udział w organizowaniu uro- czystości szkolnych. |
- Wspólne przygotowywanie scenariuszy uroczystości i dekoracji. - Udział uczniów w występach artystycznych. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
wg kalen- darza uro- czystości szkolnych |
wychowawcy klas |
Rada Peda-gogiczna, dyrektor szkoły |
2. Nauczyciele promują w systemie oceniania uczniów postawy twórcze, wnoszące nowe rozwiązania.
|
- Podkreślenie znaczenia twórczych rozwiązań w kryteriach najwyższych ocen. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
IX |
Zespół WSO, wychowawcy klas, samo- rząd szkolny dyskutując nad systemem oceniania |
nauczyciele, opiekun samorządu, dyrektor |
|
5. Kształtowanie aser- tywnej postawy ucznia. |
1. Uczniowie umieją aktywnie słuchać i zabierać głos na lekcjach według określonych reguł.
|
- Ustalenie z uczniami zasad zabierania głosu na lekcjach i przestrzeganie ich. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
nauczyciele na poszczególnych lekcjach, dyrek- tor podczas hospitacji |
dyrektor przedstawia na Radzie Ped. wnioski z pełnionego nadzoru ped. |
2. Uczniowie znają zasady prowadzenia dyskusji i przestrzegają ich. |
- Zapoznanie z zasadami kulturalnej dyskusji, respektowanie zasad. - Uzasadnienie i popieranie wypowiedzi argumentacją. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
nauczyciele przedmiotów humanisty-cznych pedagog |
cały rok |
nauczyciele, dyrektor podczas hospitacji |
j. w.
|
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
|
3. Uczniowie zachowują się tolerancyjnie i odnoszą się z szacunkiem do osób innych wyznań. |
- Przybliżenie pojęcia: tolerancja. - Wzajemne poszanowanie dla wyznawców różnych religii. |
I – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
nauczyciel religii w czasie rozmów z dziećmi i rodzicami |
j. w. |
|
6. Ustalenie związku między współdecy- dowaniem a współodpo- wiedzialnością. |
1. Uczniowie biorą udział w przygotowaniu planu pracy samorządu.
|
- Wspólne układanie planu pracy samorządu. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
opiekun samorządu |
IX |
opiekun samorządu, dyrektor |
opiekun sa- morządu na Radzie Ped. Plenarnej składając sprawozda-nie |
|
2.Uczniowie znają i rozumieją pojęcia: współdecydowanie i współodpowiedzialność oraz zależności między nimi.
- Uczniowie czują się współodpowiedzialni za wizerunek klasy. |
- Wykorzystywanie pogadanek i metod aktywizujących na lekcjach do dyspozycji wychowawcy klasy. - Przestrzeganie zasad kontraktu zawartego między wychowawcą a uczniami.
- Dbanie o ład i porządek w klasie. |
wszystkie klasy |
wychowawcy
wychowawcy |
cały rok |
dyrektor w czasie hospitacji,
wych. klas,
opiekun PCK |
dyrektor przedstawia wnioski na Radzie Ped.w czerwco- wym sprawozda-niu z nadzoru ped., opiekun PCK
|
||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
1. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonal-nych. |
1. Uczniowie potrafią rozpoznawać i nazywać stany emocjonalne. |
- Omawianie poszcze- gólnych zachowań w konkretnych sytuacjach, wskazywanie prawidłowych postaw i zachowań. - Pogadanki, gry dramowe pozwalające określać i nazywać uczucia. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wychowawcy, nauczy- ciele jęz. polskiego, wszyscy nauczyciele pedagog |
cały rok |
nauczyciele, dyrektor analizując zapisy tematów w dziennikach lekcyjnych |
dyrektor zbiera infor- macje od nauczycieli i przedstawia na Radzie Ped.
|
|
2. Uczniowie nawiązują bliskie, serdeczne kontakty z kolegami i nauczycielami. |
- Przekazanie uczniom informacji, u kogo mogą szukać pomocy w trudnych sytuacjach. - Nauczyciel osobą, która potrafi i ma czas wysłuchać ucznia. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, dyrektor pedagog |
cały rok |
wychowawcy klas, dyrektor w rozmowie z nauczycielami |
dyrektor przedstawia wnioski Radzie Peda-gogicznej
|
||
3. Uczniowie potrafią rozwiązywać konflikty drogą dyskusji i dochodzenia do kompromisu. |
- Zachęcanie uczniów do mówienia wprost o swoich doznaniach i uczuciach. |
wszyscy uczniowie |
wychowawca, wszyscy nauczyciele pedagog |
cały rok |
dyrektor w rozmowach z wychowawcami |
dyrektor przedstawia wnioski Radzie Ped.
|
||
4. Nauczyciele wspierają uczniów w sytuacjach konflik- towych. |
- Zachęcanie uczniów do zwracania się do osób dorosłych z prośbą o pomoc w rozwiązaniu konfliktu. -Pogadanki z pedagogiem szkolnym. |
wszyscy uczniowie |
wszyscy nauczyciele pedagog |
cały rok |
j. w. |
j. w.
|
||
5. Uczniowie poznają sposoby radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na emocje innych. |
- Pogadanki na godzinach wychowawczych. - Gry dramowe mające na celu wskazanie zachowań akceptowanych społecznie. -Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego. |
wszyscy uczniowie pedagog |
wychowawcy, nauczyciele jęz. polskiego |
cały rok |
wychowawcy rozmawiając z klasą przy wystawianiu ocen z zacho- wania |
wychowaw-cy na Radzie Ped. oceniając zachowanie
|
||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
|
6. Nauczyciele starają się być wzorami osób kontrolujących swoje emocje. |
- Panowanie nad emocjami w sytuacjach ekstremalnych. |
wszyscy |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor na Radzie Peda- gogicznej
|
|
2. Kształtowanie wrażliwości emo-cjonalnej na sprawy innych ludzi. |
1. Uczniowie nawiązują poprawne kontakty z rówieśnikami i służą pomocą koleżeńską. |
- Pisanie listu do chorego kolegi, odwiedziny. - Pomoc w nauce. |
I – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
uczniowie, grupy pomocy koleżeńskiej |
cały rok |
wychowawcy, opiekun samorządu szkolnego
|
opiekun samorządu, wychowa-wca rozmawiając z klasą przy wystawia-niu ocen z zachowania
|
|
2. Uczniowie uczestniczą w akcjach mających na celu pomoc innym. |
- Pomoc młodszym uczniom w korzystaniu ze środków komunikacji. - Udział w loterii fantowej. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, uczniowie, samorząd szkolny |
cały rok |
wychowawcy klas, dyrektor, opiekun samorządu |
wychowaw-cy klas, dyrektor, opiekun samorządu |
||
2. Uczniowie znają zasady postępowania w przypadku stwierdzenia naruszenia dóbr materialnych. |
- Przekazanie informacji o postępowaniu w przypadku stwierdzenia niszczenia sprzętów, ubrań, kradzieży. |
wszystkie klasy |
dyrektor, wychowawca na godzinie wycho- wawczej |
cały rok |
dyrektor, wy- chowawcy, lider Zespołu Wychowaw-czego |
dyrektor, lider Zespołu Wychowa-wczego
|
||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
4. Szkoła miejscem przyjaznym i bezstresowym podczas kontrolowania wiado- mości i oceniania. |
1. Uczniowie i ich rodzice znają zasady oceniania i ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej z poszczególnych przedmiotów. |
- Poinformowanie uczniów i rodziców o częstotliwości klasówek, kartkówek, odpytywań oraz kryteriach na poszczególne oceny. - Stosowanie kryteriów oceniania w praktyce. |
wszyscy uczniowie |
nauczyciele poszczegól-nych przed-miotów |
IX, pierwsze lekcje danego przedmiotu |
przewodniczący Zespołu WSO, wychowawcy klas |
przewodni-czący Zespołu WSO, dyrektor szkoły
|
2. Nauczyciele traktują ocenę jako punkt wyjścia do dalszej pracy z uczniem. |
- Przedstawienie uczniom mocnych i słabych stron ich wiadomości i umiejętności. - Ukierunkowanie pracy uczniów w nadrabianiu braków. - Krótka motywacja każdej oceny ucznia. |
I – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz
|
nauczyciele poszczegól-nych przed- miotów |
cały rok |
dyrektor pod- czas hospitacji, badania wyników nau- czania oraz przestrzegania zasad ocenia- nia, lider Zespołu WSO |
dyrektor w sprawozdaniu z pełninego nadzoru pedagogicz-nego, lider Zespołu WSO
|
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
||
1. Jestem Polakiem, sprawnie posługuję się poprawną polsz- czyzną. |
1. Uczniowie posługują się poprawnie językiem ojczystym. |
- Wykorzystywanie codziennych sytuacji do ukazania piękna i bogactwa j. polskiego. - Eliminowanie z języka ucznia wulgaryzmów w szkole i poza szkołą. - Nauczyciel wzorem poprawności językowej. - Wdrażanie do korzystania ze słowników i pism fachowych w przypadku problemów językowych. - Pisanie życzeń okolicznościowych. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele,
nauczyciele języka polskiego |
cały rok |
wychowawcy prowadząc obserwację uczniów, motywując ocenę z zachowania, lider Zespołu Wychowa-wczego
|
dyrektor, lider Zespołu Wychowa-wczego |
||
2. Uczniowie potrafią świadomie i racjonalnie korzystać ze środków masowego przekazu. |
- Pogadanki na temat programów telewizyjnych dla dzieci i młodzieży. - Wykorzystanie środków masowego przekazu na lekcjach. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, nauczyciele jęz. polskiego i innych przedmiotów |
cały rok |
dyrektor analizując zapisy w dziennikach lekcyjnych
|
dyrektor |
|||
2. Kształtowanie postaw stosujących zasady dobrego wychowania. |
1. Uczniowie posługują się zwrotami grzecznościowymi w kontaktach z rówieś- nikami i osobami dorosłymi. |
- Zapoznanie ze zwrotami grzecznościowymi i egzekwowanie ich na co dzień („magiczne słowa”) - gry dramowe utrwalające znajomość „magicznych słów”. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, wszyscy nauczyciele |
cały rok |
wszyscy nauczyciele, dyrektor podczas hospitacji
|
Wychowa-wcy przedsta- wiają wnioski na Radzie Pedagogi-cznej |
||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
||
|
2. Uczniowie znają zasady kulturalnego zachowania. |
- Pogadanki, gry dramowe dotyczące zachowania ucznia w różnych sytuacjach. -Pogadanki ze szkolnym pedagogiem |
wszystkie klasy |
wychowawcy, wszyscy nauczyciele pedagog |
cały rok |
Wychowawcy przy wysta- wianiu ocen z zachowania |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru |
||
3. Uczniowie dbają o swój wygląd. |
- Przestrzeganie zasad dotyczących stroju ucznia zależnie od okoliczności i miejsca przebywania: schludność, estetyka. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy, nauczyciele |
cały rok |
wychowawcy, dyrektor |
dyrektor, wychowaw-cy
|
|||
4. Uczniowie odnoszą się z szacunkiem do osób dorosłych. |
- Przekazanie informacji na temat szacunku dla osób dorosłych, wskazywanie postaw wyrażających szacunek. - Pomoc osobom starszym. - Organizowanie Dnia Babci i Dziadka. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
cały rok
styczeń, maj |
nauczyciele, dyrektor |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped., wycho- wawcy w sprawozda-niach ze swojej pracy |
|||
5. Uczniowie przyjmują właściwą, koleżeńską postawę w grupie rówieśniczej. |
- Przekazanie informacji na temat właściwego zachowania w grupie rówieśniczej. - Wskazanie wzorów do naśladowania. - Reagowanie na przejawy złego zachowania. - Wdrażanie do samooceny i pracy nad sobą. - Estetyka otoczenia świadectwem kultury osobistej ucznia. |
wszystkie klasy |
wychowawcy klas, opiekun samorządu szkolnego pedagog |
cały rok |
wychowawcy przy wysta- wianiu ocen z zachowania |
wychowaw-cy na Radzie Pedagogicz-nej omawia- jąc oceny z zachowania
|
|||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
||
1. Społeczeństwo otwarte na poziomie współpracy ze szkołą. |
1. Rodzice znają przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły. |
- Pogadanki na spotkaniach wychowawców z rodzicami. |
I – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wychowawcy, dyrektor |
IX - XI |
dyrektor w rozmowach z wychowawcami |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru pedagogicz-nego
|
||
2. Rodzice uzyskują informacje na temat zmian związanych z reformą oświaty. |
- Spotkanie dyrektora z rodzicami. - Spotkania rodziców z wychowawcami. |
wszystkie klasy |
dyrektor, wychowawcy |
IX |
Rada Szkoły na spotkaniu z dyrektorem |
dyrektor na Radzie Pedagogicz-nej |
|||
3. Nauczyciele dostrzegają trudności w nauce uczniów i pomagają rodzicom w przezwyciężaniu ich. |
- Prowadzenie indywi- dualnych rozmów z rodzicami. - Ukierunkowanie pracy rodziców z dzieckiem w domu. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, wszyscy nauczyciele |
cały rok |
wychowawca |
wychowaw-ca na posiedzeniu Rady Ped.
|
|||
4. Nauczyciele udzielają rodzicom pomocy w nawiązywaniu kontaktów ze specjalistami. |
- Pomoc w kierowaniu dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do Zespołu Orzekającego o Niepełnosprawności i innych instytucji. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy, pedagog |
cały rok |
wychowawcy, dyrektor |
wychowaw-cy, dyrektor na Radzie Pedagogicz-nej
|
|||
5. Rodzice uzyskują pomoc w rozwiązy- waniu problemów wychowawczych. |
- Wspólne rozmowy dziecka, rodzica, pedagoga i nauczyciela mające na celu ustalenie i wskazanie podłoża problemów wychowawczych. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, pedagog |
cały rok |
wychowawcy, dyrektor |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru pedagogicz-nego |
|||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
2. Rodzice współtwór-cami organizacji pracy szkoły. |
1. Rodzice aktywnie uczestniczą w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych. |
- Ślubowanie pierwszej klasy. - Uroczyste pożegnanie klas najstarszych. - Przygotowywanie cho- inkowej zabawy szkolnej, Dnia Dziecka, imprez związanych ze świętami rodzinnymi (Wielkanoc, Boże Narodzenie, Dzień Godności Osoby Niepełnosprawnej, innych organizowanych przez szkołę). |
I – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
nauczyciele wspólnie z rodzicami |
cały rok |
dyrektor zbie- rając informa- cje od wycho- wawców, koordynator ds. współpracy z Radą Rodziców |
dyrektor i koordynator ds. współ- pracy z Radą Rodziców przekazując stanowisko rodziców Radzie Ped. |
|
2. Rodzice biorą udział w organizacji pracy szkoły. |
- Spotkanie Rady Szkoły i dyrektora z rodzicami. |
wszystkie klasy |
dyrektor, koordynator Rady Rodziców, wychowawcy |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor w podsumo-waniu pracy szkoły |
||
3. Kształtowanie pozytywnych relacji rodziców ze szkołą. |
1. Dyrektor wyróżnia rodziców za wzorowe wychowanie dziecka. |
- Wręczanie rodzicom listów pochwalnych za wysoką średnią ocen i wzorowe zachowanie ich dzieci. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
dyrektor |
VI |
dyrektor, wych. klas |
dyrektor na Radzie Ped.
|
|
2. Nauczyciele wspólnie z uczniami organizują imprezy dla rodziców. |
- Organizowanie Dnia Matki. - Wystawy osiągnięć uczniów. |
wszystkie klasy |
wychowawcy |
V, cały rok |
dyrektor |
Rada Ped. analizuje sposób współpracy z rodzicami |
||
3. Rodzice mają moż- liwość obserwacji dziecka podczas pracy na lekcji. |
- Przeprowadzenie lekcji otwartych dla rodziców. - Rozmowy indywidualne ze wskazaniem mocnych i słabych stron dziecka. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele, pedagog |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor
|
||
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
4. Pedagogizacja rodziców. |
1. Rodzice znają skutki stosowania niewłaściwych postaw wychowawczych wobec dzieci. |
- Przeprowadzenie pogadanek wychowawców z rodzicami. - Pomoc w rozwiązywaniu konkretnych problemów wychowawczych. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, pedagog |
cały rok |
dyrektor analizując zapisy tematów spotkań z rodzicami |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped. |
|
2. Rodzice uzyskują informacje na temat szkodliwości nałogów wśród młodzieży. |
- Przeprowadzenie pogadanek na spotkaniach z rodzicami. - Udział rodziców w prelekcji dotyczącej szkodliwości narkotyków przeprowadzonej przez funkcjonariusza Powiatowej Komendy Policji w Węgrowie. - przeprowadzenie przez pedagoga pogadanki dla rodziców |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wychowawcy,
osoba odpo- wiedzialna za profilaktykę i resocjalizację, pedagog |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor, osoba odpo- wiedzialną za profilaktykę i resocjaliza-cję
|
||
Cel oólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1. Kultywowanie i umacnianie tradycji naszej szkoły. |
1. Nauczyciele wspólnie z uczniami rejestrują najważ- niejsze wydarzenia z życia szkoły. |
- Prowadzenie kroniki szkolnej, wykonywanie zdjęć. |
wszystkie klasy |
wychowaw-cy klas |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor na Radzie Pedagogicznej |
2. Nauczyciele wspólnie z samorzą- dem uczniowskim organizują uroczys- tości związane z przyjęciem nowych uczniów do społecz- ności szkolnej. |
- Zorganizowanie uroczystości pasowania pierwszoklasistów na uczniów. |
I szk. podst. |
wychowaw-ca kl. I, dyrektor, samorząd uczniowski |
X - XI |
dyrektor szkoły |
dyrektor szkoły
|
|
3. Opiekun samorządu uczniowskiego przeprowadza wybory do Rady Samorządu. |
- Przygotowanie i przeprowadzenie demokratycznych wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
opiekun samorządu szkolnego |
IX |
dyrektor szkoły |
opiekun samorządu w sprawozdaniu ze swojej pracy
|
|
4. Nauczyciele wspólnie z uczniami organizują imprezy, konkursy i spotkania związane z kultywo- waniem tradycji szkoły. |
- Obchody Dnia Godności Osoby Niepełnosprawnej.
- Zorganizowanie Wie- czoru Andrzejkowego: spotkania w klasach, wróżby, dyskoteka.
- Uroczysty opłatek całej społeczności szkolnej: wykonanie dekoracji
|
Wszystkie klasy
III – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
Osoba odpowiedzialna, wszyscy nauczyciele
nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa-nie uroczys- tości |
V
XI |
dyrektor
dyrektor, wychowawcy |
dyrektor
dyrektor, wychowawcy na Radzie Ped.
|
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
|
świątecznych, przypom- nienie zwyczajów i oby- czajów związanych z Bożym Narodzeniem, jasełka, dzielenie się opłatkiem, wspólne kolędowanie. - Przygotowanie uro- czystych obchodów Dnia Patrona połączonych z choinką szkolną. - Przeprowadzenie w ramach obchodów Dnia Patrona: # Konkursu Wiedzy o K. Makuszyńskim # Konkursu plastycznego poświęconego twórczości patrona szkoły
- Zorganizowanie Dnia Babci i Dziadka: spotkanie dzieci z babciami i dziadkami przy herbacie, część artystyczna. - Obchody Dnia Wiosny: topienie Marzanny połą- czone z częścią artystyczną i pieczeniem kiełbasek.
|
wszystkie klasy
wszystkie klasy
j. w.
j. w.
I – III szk. podst.
wszystkie klasy |
katecheta, nauczyciele, rodzice
nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa- nie imprezy
j. w.
j. w.
wychowawcy
nauczyciele odpowie-dzialni za przygotowa-nie uroczys- tości |
XII
I
I
I
I
III |
dyrektor, nauczyciele
dyrektor
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy, dyrektor
dyrektor |
dyrektor, katecheta podczas Rady Ped.
dyrektor
dyrektor
dyrektor
wychowawcy na Radzie Ped.
dyrektor na semestralnej Radzie Ped. |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
|
- Zorganizowanie konkursu na najciekawiej wykonaną pisankę wielkanocną. - Przygotowanie Misterium Zmartwychwstania Pańskiego. - Zorganizowanie konkursu czytelniczego.
- Zorganizowanie konkursu na najładniejszą klasę.
- Przygotowanie uczniów do Szkolnego Konkursu Recytatorskiego. |
wszystkie klasy
wszystkie klasy
wszystkie klasy
wszystkie klasy
wszystkie klasy
|
nauczyciel plastyki
katecheta
bibliotekarz
opiekun PCK
nauczyciele jęz. polskiego |
III – IV
VI
cały rok
cały rok podsumo-wanie w VI IV |
dyrektor
dyrektor, katecheta
bibliotekarz, nauczyciele jęz. polskiego, dyrektor opiekun PCK, wych. klas
wych. klas, dyrektor |
dyrektor, nauczyciel plastyki
dyrektor, katecheta
dyrektor, bibliotekarz
dyrektor i opiekun PCK na ostatniej Radzie Ped. dyrektor |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1. Kształtowanie poczucia więzi z własnym regionem. |
1. Uczniowie poznają historię swojego regionu. |
- Poznanie legendarnych początków naszej miejscowości i regionu. - Próby dotarcia do źródeł mówiących o historii regionu. - Zachęcanie uczniów do wykonania drzewa gene- alogicznego. - Poszukiwanie przed- miotów będących śladami naszej przeszłości i eksponowanie ich. |
wszystkie klasy |
nauczyciele historii, jęz. polskiego, przyrody, bibliotekarz, wychowawcy |
cały rok |
nauczyciele historii, jęz. polskiego, przyrody, bibliotekarz |
dyrektor analizując zapisy tematów lekcji oraz wycieczek tematycznych w dzienniku |
2. Uczniowie znają sylwetki osób zasłużonych dla regionu.
|
- Pogadanki na temat ludzi, którzy działali dla dobra regionu. - Zwiedzanie wystaw poświęconych ludziom zasłużonym dla regionu w przeszłości i obecnie. |
wszyscy uczniowie |
nauczyciele historii, jęz. polskiego, wych. klas |
cały rok |
nauczyciele historii, jęz. polskiego, wych. klas |
dyrektor
|
|
3. Nauczyciele przybliżają uczniom walory turystyczne naszego regionu.
|
- Poznanie szlaków turystycznych regionu. - Gromadzenie wiado- mości o zabytkach Węgrowa i okolic. - Zachęcanie do zwie- dzania zabytków, organi- zowanie wycieczek.
|
wszystkie klasy |
nauczyciele historii, przy- rody, geogra- fii, jęz. pols- kiego, wy-chowawcy |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele historii, przy- rody, geografii, jęz. polskiego |
dyrektor |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
4. Uczniowie znają miejscowe obrzędy i zwyczaje.
|
- Gromadzenie wiedzy o obyczajach związanych ze świętami kościelnymi i religijnymi. |
wszystkie klasy |
nauczyciele jęz. polskiego, katecheta, wych. |
cały rok |
nauczyciele jęz. polskiego, katecheta, wych., dyrektor |
dyrektor |
5. Nauczyciele przybliżają uczniom historię szkoły.
|
- Zachęcanie uczniów do czytania kroniki szkolnej. - Oglądanie kaset video z uroczystości szkolnych i wycieczek. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
nauczyciele, dyrektor |
dyrektor w sprawozda-niu z pełnionego nadzoru ped. |
|
2. Kształtowa- nie poczucia przynależności do wspólnoty narodowej. |
1. Uczniowie uczestniczą w organizowanych przez szkołę uroczystościach związanych z ważnymi wydarzeniami narodowymi. |
- Organizowanie uroczystości i apeli z okazji świąt narodowych.
|
wszystkie klasy |
nauczyciele odpowiedzialni wg kalendarza imprez |
cały rok |
dyrektor, nauczyciele odpowiedzialni |
dyrektor |
2. Uczniowie potrafią zachować się godnie wobec symboli narodowych.
|
- Zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi. - Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych. - Dbanie o pomniki pamięci narodowej na terenie Węgrowa. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele, harcerze NS-u, kółko historyczne |
cały rok |
nauczyciele, dyrektor |
dyrektor |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1.„Człowiek potrzebuje Ziemi, a Ziemia potrzebuje człowieka”. |
1. Uczniowie dbają o środowisko.
|
- Organizowanie pogadanek i lekcji otwartych poświęconych ochronie środowiska. - Dbanie o teren wokół szkoły: ukwiecenie klombów szkolnych, sadzenie i pielęgnacja drzewek i krzewów. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy klas |
cały rok |
nauczyciele, dyrektor |
dyrektor na Radzie Ped. |
2. Uczniowie znają skutki degradacji środowiska.
|
- Pogadanki i filmy przedstawiające skutki degradacji środowiska. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, nauczyciel przyrody |
cały rok |
dyrektor szkoły |
dyrektor, wychowawcy na Radzie Ped. |
|
3. Uczniowie przyjmują postawy aktywnych obrońców przyrody.
|
- Udział w akcji Sprzątanie Świata. - Dokarmianie zwierząt i ptaków zimą, zakładanie budek lęgowych. - Ukwiecanie klas. - Kształtowanie prawidłowych zachowań wobec zwierząt i roślin. - Uświadomienie związku codziennych czynności ze stanem środowiska. - Włączanie do działań proekologicznych (oszczędzamy wodę, energię, zbieramy surowce wtórne). - Pogadanki na temat segregacji śmieci. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, nauczyciele przyrody i techniki |
cały rok |
wych. klas, dyrektor |
wychowawcy na Radzie Ped., dyrektor |
|
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1. „Z higieną na ty”. |
1. Uczniowie umieją dbać o higienę osobistą.
|
- Pogadanki na temat higieny osobistej. - Prezentacja filmu z programu profilaktycznego „Twój piękny uśmiech”. - Dostosowanie okrycia wierzchniego do pory roku i temperatury. |
wszystkie klasy |
nauczyciel przyrody, wychowawcy, pielęgniarka |
cały rok |
dyrektor analizując zapisy tematów lekcyj- nych, podczas hospitacji |
dyrektor w półrocznej ocenie sytuacji wychowawczej na Radzie Ped. |
2. Nauczyciele uświadamiają uczniom wpływ właściwego odżywiania na zdrowie.
|
- Zapoznanie z zasadami spożywania posiłków w ciągu dnia. - Pogadanki na temat wpływu witamin zawartych w zdrowych produktach na rozwój organizmu. - Prezentacja przykładów prawidłowego jadłospisu dostosowanego do pory roku. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, nauczyciel przyrody, techniki, pielęgniarka |
cały rok |
dyrektor |
dyrektor |
|
3. Uczniowie są świadomi szkodliwego wpływu używek na zdrowie.
|
- Filmy i pogadanki o szkodliwym działaniu tytoniu, alkoholu i narkotyków. - Wykonywanie gazetek ściennych. - Spotkania ze specja- listami zajmującymi się profilaktyką. |
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz |
wychowawcy, koordynator programu profilaktycznego, pedagog |
cały rok |
dyrektor, koordynator programu profilaktycznego, pedagog |
dyrektor, koordynator programu profilaktycznego |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
4. Uczniowie umieją racjonalnie planować czas przeznaczony na pracę i wypoczynek.
|
- Prezentowanie przy- kładów prawidłowego planowania czasu. - Organizowanie wy- poczynku czynnego. - Wdrażanie do właściwego korzystania ze środków masowego przekazu. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, nauczy- ciel przyrody, jęz. pols- kiego, WOS, pedagog |
zgodnie z programem nauczania |
wychowawcy, nauczyciele, dyrektor |
dyrektor |
5. Nauczyciele organizują uczniom wyjazdy o charakterze rehabilitacyjnym. |
- Organizowanie wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne. |
wszystkie klasy |
wychowawcy, osoba odpowiedzialna za turnus |
III – IV |
osoba odpowiedzialna za turnus |
dyrektor, osoba odpo- wiedzialna za turnus |
|
2. Bezpie- czeństwo w życiu co- dziennym. |
1. Uczniowie dbają o własne bezpieczeństwo.
|
- Prezentacja programu profilaktycznego na kasetach video. - Spotkania z ludźmi odpowiadającymi za bezpieczeństwo (policjant). - Zapoznanie uczniów z przepisami bhp oraz regulaminem pracowni pnz. - Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego. - Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową. |
wszystkie klasy
j. w.
IV – VI szk. podst. I – III gimn. I – III zsz j. w. |
dyrektor, osoba odpowiedzialna za profilaktykę i resocjalizację
nauczyciele pnz
wszyscy nauczyciele osoby odpowie-dzialne |
cały rok
IX
cały rok
VI |
osoba odpowie-dzialna za profilaktykę i resocjalizację
nauczyciele pnz
nauczyciele,
nauczyciele, dyrektor |
dyrektor w półrocznej ocenie sytuacji wychowawczej |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
|
2. Nauczyciele przybliżają uczniom zasady bezpiecznego wypoczynku.
|
- Uświadomienie uczniom niebezpieczeństw grożących podczas zabaw zimowych. - Wskazanie bezpiecznych miejsc do zabaw i gier. - Zwrócenie uwagi na zagrożenia czyhające na dzieci i młodzież w czasie wypoczynku letniego. |
wszystkie klasy |
wszyscy nauczyciele |
I, VI |
wychowawcy, dyrektor |
wychowaw- cy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej |
Cel ogólny |
Cele operacyjne |
Zadania do wykonania |
Poziom org. szkoły |
Wykonawcy zadania |
Termin wykonania |
Monitorowanie |
Ewaluacja |
1. Pomoc materialna najbardziej potrzebującym. |
1. Nauczyciele organizują dożywia- nie dla dzieci z naj- uboższych rodzin przy współpracy z Miejskimi i Gmin- nymi Ośrodkami Pomocy Społecznej. |
- Zapewnienie uczniom obiadów w stołówce Gimnazjum Gminy Liw. - Umożliwienie uczniom zakupu bułek. |
wszystkie klasy |
wychowawcy klas |
cały rok |
dyrektor, wychowawcy |
dyrektor, wychowaw- cy w sprawo- zdaniach na Radzie Ped. |
2. Nauczyciele podejmują działania mające na celu zapewnienie uczniom pomocy materialnej.
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie