Program profilaktyki i resocjalizacji dla uczniów
w Węgrowie
Podstawa prawna:
1.Ustawa o systemie oświaty z 7 IX 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.
2. Rozporządzenie MENiS z dn. 31 stycznia 2002 r. w sprawie ramowego
statutu publicznych przedszkoli oraz szkół.
3. Rozporządzenie dot. Podstawy Programowej (najnowszej) i planów
nauczania.
4. Rozporządzenie MEN z dn. 12 VIII 1999 r. w sprawie sposobu nauczania
oraz zakresu treści dot. wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach
świadomego macierzyństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach
rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej
prokreacji zawartych w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego
( Dz. U. nr 67 z 1999 r., poz. 756).
Cele programu:
- ułatwienie poznania siebie i refleksji nad sobą,
- uczenie zachowań asertywnych, w tym umiejętności wyrażania uczuć,
- wskazanie konstruktywnych sposobów w radzeniu sobie ze stresem i
sytuacjami trudnymi,
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi,
- wzrost samoakceptacji i zadowolenia z siebie, bezpieczeństwa w grupie,
- dostarczanie informacji o alkoholu i innych substancjach uzależniających oraz
o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu,
- pokazanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych
bez zażywania alkoholu i innych substancji uzależniających,
- oferowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu,
- stworzenie warunków umożliwiających uczniom niepełnosprawnym pełną
integrację z grupą.
PROMOCJA ZDROWIA
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
1. Dostarczenie uczniom i rodzicom wiedzy na temat różnych aspektów zdrowia.
ZADANIA |
▪ utworzenie biblioteczki wiedzy o zdrowiu w czytelni szkolnej ( literatura, broszury, referaty, czasopisma) ▪ projekcja filmów wideo o tematyce zdrowotnej ( właściwe odżywianie, profilaktyka chorób, pierwsza pomoc, nałogi itd.) ▪ organizowanie wśród uczniów konkursów wiedzy i konkursów plastycznych o tej tematyce ▪ prowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach ▪ zorganizowanie cyklu spotkań z pielęgniarką ▪ przeprowadzenie ankiety dotyczącej zdrowia uczniów i jej analiza ▪ zapoznanie rodziców podczas zebrań z głównymi problemami zdrowotnymi uczniów ▪ zorganizowanie apeli poświęconych tematyce zdrowotnej ▪ udział uczniów w spektaklach profilaktycznych zaproponowanych przez odpowiednie instytucje, stowarzyszenia, grupy aktorskie itp. ▪ zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze ▪ ustalenie przez Samorząd Uczniowski dyżurów na korytarzu szkolnym i szatni.
SPOSOBY REALIZACJI |
▪ bibliotekarz szkolny, nauczyciel świetlicy i przyrody
▪ nauczyciele różnych przedmiotów
▪ wychowawcy szkoły i internatu, nauczyciel plastyki
▪ wychowawcy
▪ dyrektor szkoły, koordynator ▪ wychowawcy szkoły i internatu
▪ wychowawcy szkoły i internatu
▪ opiekun koła teatralnego
▪ koordynator
▪ koordynator
▪ opiekun SU
ODPOWIEDZIALNI |
IX
Cały rok
Cały rok
I
Cały rok
Cały rok
IX
IX
TERMIN REALIZACJI |
dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
EWALUACJA |
2.Motywowanie uczniów do dbałości o higienę osobistą |
▪ zorganizowanie godzin wychowawczych poświęconych higienie osobistej ucznia ▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych higienie osobistej ucznia ▪ częste informowanie rodziców o stanie czystości uczniów w czasie zebrań i indywidualnych rozmów ▪ propagowanie czytelnictwa czasopism promujących zdrowy styl życia. |
▪ wychowawcy
▪ koordynator
▪ wychowawcy szkoły i internatu
▪ bibliotekarz szkolny |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
3. Działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie chorobom zakaźnym |
▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych tematyce chorób zakaźnych ▪ projekcja filmów wideo o tej tematyce ▪ analiza artykułów poświęconych chorobom „brudnych rąk” i chorobom przenoszonym drogą płciową ▪ przygotowanie przez uczniów gazetek ściennych w klasach poświęconych profilaktyce chorób zakaźnych.
|
▪ koordynator
▪ wychowawcy szkoły i internatu
▪ pielęgniarka, wychowawcy
▪ wychowawcy |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
4. Promowanie wśród uczniów racjonalnego odżywiania
ZADANIA |
▪ zapewnienie uczniom możliwości korzystania z posiłków na stołówce ▪ pozyskanie środków na dofinansowanie obiadów dla dzieci z rodzin najuboższych ▪ zorganizowanie konkursów dotyczących właściwego odżywiania ▪ liczenie kalorii, analiza piramidy pokarmowej oraz układanie jadłospisu podczas lekcji biologii w klasie I
SPOSÓB REALIZACJI |
▪ dyrekcja ośrodka
▪ dyrekcja ośrodka, nauczyciele
▪ nauczyciele biologii, techniki i przyrody
▪ nauczyciele biologii
ODPOWIEDZIALNI |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
X
TERMIN REALIZACJI |
Dyrektor
Dyrektor
EWALUACJA |
|
▪ wykonanie gazetki szkolnej na temat racjonalnego odżywiania. |
▪ nauczyciele |
XII |
Dyrektor |
5. Szerzenie wiedzy na temat wpływu środowiska na zdrowie i życie człowieka |
▪ dbanie o zieleń wokół szkoły i o estetyczny wygląd terenu przyszkolnego ▪ udział uczniów w akcjach Sprzątania Świata i Dnia Ziemi ▪ zorganizowanie konkursu plastycznego o tematyce ekologicznej ▪ udział uczniów w konkursach wiedzy o tematyce ekologicznej ▪ przeprowadzenie wywiadów z ludźmi zajmującymi się profesjonalnie ochroną przyrody na terenie starostwa ▪ projekcja filmów wideo o tematyce ekologicznej ▪ sporządzanie katalogu sposobów oszczędzania wody w gospodarstwie domowym.
|
▪ nauczyciele biologii, przyrody
▪ nauczyciele biologii
▪ nauczyciel plastyki
▪ nauczyciele biologii, przyrody
▪ nauczyciele biologii, przyrody
▪ nauczyciele biologii, chemii, geografii, fizyki, przyrody ▪ nauczyciele biologii, techniki, przyrody |
Cały rok
IX
Cały rok
Cały rok
III
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
|
6. Kształtowanie „zdrowej osobowości” pod względem emocjonalnym, psychicznym oraz społecznym
ZADANIA |
▪ przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących agresji, asertywności i tolerancji ▪ organizowanie spotkań integracyjnych nauczycieli z rodzicami ▪ zapoznanie uczniów z zasadami właściwego zachowania w miejscach publicznych oraz szkole ▪ organizowanie imprez szkolnych z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców ▪ współudział młodzieży w tworzeniu i nowelizacji prawa szkolnego
SPOSOBY REALIZACJI |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy, dyrekcja ośrodka, nauczyciele
▪ wychowawcy szkoły i internatu
▪ nauczyciele szkoły i internatu
▪ opiekun samorządu
ODPOWIEDZIALNI |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
IX
TERMIN REALIZACJI |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
EWALUACJA |
|
▪ przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych nauce właściwej komunikacji międzyludzkiej ▪ częste rozmowy z uczniami, którzy używają wulgaryzmów i nie przestrzegają podstawowych zasad współżycia. |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy, dyrekcja ośrodka |
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor |
7. Działania mające na celu dbałość o właściwy rozwój fizyczny, kondycję i poprawę postawy ucznia |
▪ organizowanie szkolnych imprez sportowych ▪ zapewnienie uczniom aktywnego udziału w różnego typu zawodach na różnych szczeblach ▪ zorganizowanie wycieczek pieszych, wycieczek autokarowych i lekcji w terenie ▪ zapoznanie rodziców z problemami zdrowotnymi uczniów na podstawie badań okresowych i obserwacji ucznia ▪ rozmowy z pielęgniarką, nauczycielem wych. fiz. na temat aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu ▪ organizowanie zajęć pozalekcyjnych sportowych ( piłka ręczna, piłka nożna) oraz dyskotek ▪ zorganizowanie turnusu rehabilitacyjnego. |
▪ nauczyciele wych. fizycznego ▪ nauczyciele wych. fizycznego
▪ wychowawcy
▪ nauczyciele wych. fizycznego, wychowawcy
▪ nauczyciele, pielęgniarka
▪ nauczyciele wych. fizycznego, wychowawcy ▪ nauczyciel odpowiedzialny za turnus |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
II-III |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
PRZYSTOSOWANIE DO ŻYCIA SPOŁECZNEGO
WYCHOWANKÓW
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
1. Rozwijanie zainteresowań uczniów |
▪ prowadzenie lekcji wychowawczych i warsztatów poświęconych autoprezentacji, rozmowy na temat własnych zainteresowań ▪ omówienie sposobów radzenia sobie z wszelkimi niepokojami ▪ zapoznanie uczniów z treścią Konwencji o Prawach Dziecka ▪ zorganizowanie warsztatów: „Jak radzić sobie ze stresem?” prowadzonych przez pracowników poradni. |
▪ nauczyciele, wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy szkoły i internatu ▪ wychowawcy, nauczyciele WOS-u
▪ koordynator |
Cały rok
II |
Dyrektor
Dyrektor |
2. Budzenie pragnienia naśladowania pozytywnych cech autorytetów |
▪ przeprowadzenie lekcji: Moje mocne strony ▪ przeprowadzenie dyskusji na godzinach wychowawczych dotyczących współczesnych autorytetów. |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy
|
III
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor |
3. Wywoływanie refleksji na temat własnej przyszłości
ZADANIA |
▪ dyskusja na lekcjach wychowawczych dotycząca przyszłości i właściwego wyboru szkoły średniej ▪ rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: Moje udane życie rodzinne ▪ przeprowadzenie debaty na temat problemów w naszym najbliższym środowisku.
SPOSÓB REALIZACJI |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy
ODPOWIEDZIALNI |
V
V
V
TERMIN REALIZACJI |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
EWALUACJA |
4. Informowanie uczniów o zmianach zachodzących w świecie |
▪ przeprowadzenie konkursu na najciekawszy plakat:Jakie zmiany zachodzą w moim środowisku? ▪ omawianie bieżącej prasy dotyczącej wydarzeń w świecie, wydarzenia tygodnia, miesiąca, roku ▪ prowadzenie „ prasówek” na lekcjach wiedzy o społeczeństwie ▪ dyskusja na temat bieżących wydarzeń na świecie w oparciu o artykuły prasowe.
|
▪ nauczyciele plastyki, świetlicy, biblioteki
▪ nauczyciele WOS-u
▪ nauczyciele WOS-u
▪ wychowawcy |
IV
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
1. Zapoznanie uczniów z rodzajami uzależnień występujących we współczesnym świecie |
▪ prezentowanie filmów na temat wszelkich uzależnień ▪ utworzenie biblioteczki dotyczącej rodzajów uzależnień ▪ wykonanie gazetki szkolnej związanej z tą tematyką ▪ przeglądanie i omawianie artykułów z prasy na godzinach wychowawczych ▪ zorganizowanie dla uczniów Gimnazjum i ZSZ warsztatów na temat: Pułapka alkoholu- przyczyny i skutki uzależnień. |
▪ wychowawcy, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie ▪ bibliotekarz szkolny
▪ nauczyciel świetlicy, biblioteki
▪ wychowawcy
▪ pedagog |
Cały rok
IX
III
Cały rok
IV |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
2. Zapoznanie uczniów ze skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów zapobiegania im |
▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych skutkom uzależnień ▪ dyskusja w gronie klasy na powyższy temat w czasie godzin wychowawczych ▪ projekcje filmów wideo o tej tematyce ▪ umieszczanie plakatów na tablicach informacyjnych na terenie szkoły. |
▪ koordynator
▪ wychowawcy
▪ nauczyciel wychowania do życia w rodzinie ▪ nauczyciele biologii, przyrody |
IV
IV
IV |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
3. Wyrabianie właściwych nawyków dotyczących spędzania wolnego czasu
ZADANIA |
▪ częste dyskusje na temat form spędzania wolnego czasu ▪ organizowanie apeli poświęconych zdrowemu stylowi życia i spędzania wolnego czasu ▪ zorganizowanie konkursu plastycznego pod tytułem „ Jak aktywnie spędzam czas?” ▪ propagowanie wśród uczniów czytelnictwa (konkurs czytelniczy)
SPOSÓB REALIZACJI |
▪ wychowawcy
▪ opiekun koła teatralnego
▪ nauczyciele plastyki
▪ bibliotekarz szkolny
ODPOWIEDZIALNI |
Cały rok
Cały rok
X
Cały rok
TERMIN REALIZACJI |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
EWALUACJA |
|
▪ organizowanie wycieczek krajoznawczych ▪ częste organizowanie rozgrywek sportowych na terenie szkoły ▪ udział uczniów w międzyszkolnych zawodach sportowych ▪ organizowanie imprez szkolnych z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli. |
▪ wychowawcy
▪ nauczyciele wych. fizycznego
▪ wychowawcy szkoły i internatu |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
4. Rozwijanie u uczniów asertywności |
▪ uświadomienie uczniom konieczności kształtowania w sobie postaw asertywnych ▪ prezentowanie postaw asertywnych ▪ ćwiczenie asertywności poprzez odgrywanie scenek sytuacyjnych w czasie godzin wychowawczych ▪ odgrywanie scenek rodzajowych w czasie godzin wychowawczych, pogadanki dla klas gimnazjalnych. |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy, pedagog |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
5. Zapoznanie rodziców z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi uzależnień grożących ich dzieciom |
▪ popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień czyhających na ich dzieci ▪ przygotowanie pogadanki z rodzicami w czasie zebrań z wychowawcą klasowym ▪ rozdanie materiałów dotyczących problemu uzależnień ▪ uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko- rodzic. |
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy,
▪ nauczyciele- wychowawcy, pedagog
|
Cały rok
I
I
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
6. Zapoznanie rodziców i nauczycieli z pierwszymi sygnałami wpływu narkotyków na młodego człowieka |
▪ zwrócenie uwagi na pierwsze sygnały ostrzegawcze( zmiany w zachowaniu i wyglądzie zewnętrznym)
SPOSÓB REALIZACJI |
▪ nauczyciele- wychowawcy |
Cały rok |
Dyrektor |
ZADANIA
|
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
|
|
▪ organizowanie prelekcji na temat zapobiegania uzależnieniom ▪ zorganizowanie warsztatów na temat: Jak zapobiec, aby dziecko nie sięgnęło po alkohol i narkotyki? ▪ omówienie aspektów prawnych związanych z uzależnieniami ▪ podanie rodzicom telefonów i adresów poradni, w których rodzice mogliby szukać fachowej pomocy. |
▪ nauczyciel wychowania do życia w rodzinie ▪pedagog
▪ wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy |
III
I
I
I |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
7. Otoczenie opieką uczniów, u których występują zachowania ryzykowne |
▪ indywidualne rozmowy wychowawców i nauczycieli z uczniami ▪ spotkania z rodzicami uczniów mających problemy ▪ umożliwienie uczniom, udziału w indywidualnych spotkaniach z pedagogami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej ▪ kierowanie do innych placówek służących fachową pomocą w uzależnieniach.
|
▪ dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy, zespół wychowawczy
▪ dyrekcja szkoły |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
1.Poznanie środowisk rodzinnych uczniów. Pomoc rodzinom dysfunkcyjnym i niewydolnym wychowawczo
|
▪ wizyty wychowawców w domach patologicznych oraz niewydolnych wychowawczo celem rozpoznania sytuacji i podjęcia właściwych działań ▪ zapoznanie z dokumentacją nowych wychowanków, rozmowy z nowymi wychowankami i ich rodzicami w celu wychwycenia najważniejszych problemów oraz zjawisk patologii w środowisku lokalnym uczniów ▪ współpraca szkoły z ośrodkami pomocy społecznej celem udzielenia pomocy materialnej uczniom z rodzin najuboższych ▪ zorganizowanie wystawy plakatów „Szkoła bez agresji i przemocy”, „Mój czas wolny” ▪częste rozmowy z rodzicami mającymi kłopoty wychowawcze z dziećmi i umożliwienie im kontaktu z psychologiem oraz pedagogiem.
|
▪ wychowawcy, dyrektor szkoły
▪ koordynator wychowawcy, pedagog
▪ wychowawcy szkoły i internatu, pedagog
▪ wychowawcy, nauczyciele techniki i plastyki
▪ wychowawcy, nauczyciele z zespołu wychowawczego, pedagog
|
Cały rok
IX
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
|
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI
|
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
2. Ograniczenie zjawiska wagarowania uczniów |
▪ zapoznanie uczniów ze Szkolnym Systemem Oceniania Zachowania i karami za wagary ▪ profilaktyczne rozmowy z rodzicami na temat skutków wagarowania ▪ stworzenie grup pomocy koleżeńskiej w nauce uczniom mającym trudności ▪ oficjalne nagradzanie tych uczniów, którzy nie opuszczają zajęć lekcyjnych ▪ zorganizowanie właściwego nadzoru nad powrotem uczniów do domu ▪ w trosce o bezpieczeństwo uczniów, zorganizowanie różnych form spędzania Dnia Wagarowicza. |
▪ wychowawcy
▪ dyrektor szkoły, wychowawcy,pedagog
▪ wychowawcy internatu ▪ dyrektor szkoły, wychowawcy
▪ dyrektor szkoły
▪ wychowawcy
|
IX
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
III |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
3. Zorganizowanie różnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów |
▪ przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych czynnemu odpoczynkowi ▪ zorganizowanie dyskotek i zabaw szkolnych ▪ aktywny udział uczniów w wycieczkach, turniejach sportowych ▪ zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych w szkole ▪ współpraca z ośrodkiem kultury celem włączenia uczniów w życie kulturalne miasta. |
▪ wychowawcy
▪ nauczyciele ▪ nauczyciele wych. fizycznego
▪ nauczyciel szkoły i ośrodka ▪ dyrektor szkoły, nauczyciele |
Cały rok
Cały rok Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor Dyrektor |
4. Przekazywanie informacji o instytucjach, miejscach pomocy dla rodziców i uczniów borykających się z trudnościami |
▪ spotkanie uczniów z przedstawicielami Klubu AA celem udzielenia informacji na temat celowości działania klubu oraz możliwościach udzielania pomocy ludziom uzależnionym ▪ zorganizowanie spotkań z przedstawicielem Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla uczniów oraz rodziców w celu zapoznania z formami działalności komisji i sposobami udzielania pomocy. |
▪ koordynator
▪ koordynator
|
XI
XII |
|
OCHRONA PRZED NEGATYWNYM WPŁYWEM
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
1.Zapoznanie uczniów z systemem ogólnoludzkich i chrześcijańskich wartości uznanych powszechnie w kulturze i tradycji |
▪ prezentowanie dorobku polskiej i światowej literatury i kultury w ramach edukacji polonistycznej z zakresu kształcenia literackiego i kulturalnego uczniów. |
▪ nauczyciele poloniści |
Cały rok |
Dyrektor |
2. Wyrabianie u uczniów odpowiedniego doświadczenia audiowizualnego |
▪ popularyzacja filmów, programów telewizyjnych, słuchanie programów radiowych prezentujących pozytywne wartości ▪ comiesięczny przegląd prasy w ramach zajęć z przedmiotów humanistycznych ( w sposób spontaniczny lub kierowany przez nauczyciela) w celu eksponowania postaw i zachowań godnych naśladowania. |
▪ nauczyciele poloniści
▪ nauczyciele poloniści, nauczyciele WOS-u
|
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor |
3. Kształtowanie u uczniów umiejętności segregowania i krytycznego odbioru informacji oraz wytworów kultury masowej
|
▪ organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum ▪ organizowanie spotkań z twórcami kultury ▪ stosowanie na zajęciach lekcyjnych aktywizujących metod i form realizacji celów kształcenia, rozwijających u uczniów twórcze postawy (przeżywanie, samodzielne myślenie, motywację do działania, kreatywność) ▪ tworzenie przez uczniów tekstów innych niż literackie, np.: rzetelnego sprawozdania z własnej opinii o ..., komentarza na temat..., reklamy, apelu w sprawie...itp. |
▪ wychowawcy
▪ nauczyciele jęz. polskiego, historii, wychowawcy, ▪ nauczyciele ośrodka
▪ nauczyciele jęz. polskiego
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
EWALUACJA |
|
▪ prezentowanie przez uczniów wybranych książek, filmów, programów telewizyjnych, ciekawych artykułów prasowych- eksponowanie pozytywnych wartości wytworów kultury oraz działania, osobowości i poglądów bohaterów.
|
▪ nauczyciele poloniści, wychowawcy, szkolny zespół teatralny |
Cały rok |
Dyrektor |
4. Przeciwdziałanie ujemnym wpływom masowego przekazu audiowizualnego ( bierny odbiór, telegapiostwo, narzucanie poglądów i gustów estetycznych, deprawacja moralna) |
▪ pogadanki (pokaz, film) na temat fizycznych i psychicznych konsekwencji uzależnienia od telewizora, komputera itp. ▪ prezentowanie w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy popularnych wśród uczniów form spędzania wolnego czasu ( dyskusja, gromadzenie argumentów „za” i „ przeciw” ▪ organizowanie rozgrywek sportowych, konkursów, festynów, pokazów.
|
▪ nauczyciele, wychowawcy internatu
▪ wychowawcy
▪ wychowawcy |
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Węgrowie