Programy

Program Profilikatyki i Resocjalizacji Ośrodka

 

Program profilaktyki i resocjalizacji dla uczniów

Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

w Węgrowie

 

Podstawa prawna:

 

 

1.Ustawa o systemie oświaty z 7 IX 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.

 

 

2. Rozporządzenie MENiS z dn. 31 stycznia 2002 r. w sprawie ramowego

 

    statutu publicznych przedszkoli oraz szkół.

 

 

3. Rozporządzenie dot. Podstawy Programowej (najnowszej) i planów

 

     nauczania.

 

 

4. Rozporządzenie MEN z dn. 12 VIII 1999 r. w sprawie sposobu nauczania

 

    oraz zakresu treści dot. wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach

 

   świadomego macierzyństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach

 

    rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej

 

   prokreacji zawartych w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego

 

    ( Dz. U. nr 67 z 1999 r., poz. 756).

 

Cele programu:

 - ułatwienie poznania siebie i refleksji nad sobą,

 

- uczenie zachowań asertywnych, w tym umiejętności wyrażania uczuć,

 

- wskazanie konstruktywnych sposobów w radzeniu sobie ze stresem i

 

   sytuacjami trudnymi,

 

- kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi,

 

- wzrost samoakceptacji i zadowolenia z siebie, bezpieczeństwa w grupie,

 

- dostarczanie informacji o alkoholu i innych substancjach uzależniających oraz

 

   o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu,

 

- pokazanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych

 

   bez zażywania alkoholu i innych substancji uzależniających,

 

- oferowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu,

 

- stworzenie warunków umożliwiających uczniom niepełnosprawnym pełną

 

   integrację z grupą.

 

 

                             PROMOCJA ZDROWIA

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

1. Dostarczenie uczniom i rodzicom wiedzy na temat różnych aspektów zdrowia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

▪ utworzenie biblioteczki wiedzy o zdrowiu w czytelni szkolnej ( literatura, broszury, referaty, czasopisma)

projekcja filmów wideo o tematyce zdrowotnej

( właściwe odżywianie, profilaktyka chorób, pierwsza pomoc, nałogi itd.)

▪ organizowanie wśród uczniów konkursów wiedzy i konkursów plastycznych o tej tematyce

▪ prowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach

▪ zorganizowanie cyklu spotkań z pielęgniarką

▪ przeprowadzenie ankiety dotyczącej zdrowia uczniów i jej analiza

▪ zapoznanie rodziców podczas zebrań z głównymi problemami zdrowotnymi uczniów

▪ zorganizowanie apeli poświęconych tematyce zdrowotnej

▪ udział uczniów w spektaklach profilaktycznych zaproponowanych przez odpowiednie instytucje, stowarzyszenia, grupy aktorskie itp.

▪ zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze

▪ ustalenie przez Samorząd Uczniowski dyżurów na korytarzu szkolnym i szatni.

 

 

SPOSOBY REALIZACJI

▪ bibliotekarz szkolny,

nauczyciel świetlicy i przyrody

 

 

▪ nauczyciele różnych przedmiotów

 

 

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu, nauczyciel plastyki

 

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ dyrektor szkoły, koordynator

▪ wychowawcy szkoły i internatu

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

 

 

▪ opiekun koła teatralnego

 

▪ koordynator

 

 

 

 

 

 

▪ koordynator

 

 

▪ opiekun SU

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNI

       IX

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         I

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

      IX

 

 

      IX

 

 

 

 

TERMIN REALIZACJI

dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

EWALUACJA

2.Motywowanie uczniów do dbałości o higienę osobistą

▪ zorganizowanie godzin wychowawczych poświęconych higienie osobistej ucznia

▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych higienie osobistej ucznia

▪ częste informowanie rodziców o stanie czystości uczniów w czasie zebrań i indywidualnych rozmów

▪ propagowanie czytelnictwa czasopism promujących zdrowy styl życia.

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ koordynator

 

 

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

 

 

▪ bibliotekarz szkolny

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

3. Działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie chorobom zakaźnym

▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych tematyce chorób zakaźnych

▪ projekcja filmów wideo o tej tematyce

▪ analiza artykułów poświęconych chorobom „brudnych rąk” i chorobom przenoszonym drogą płciową

▪ przygotowanie przez uczniów gazetek ściennych w klasach poświęconych profilaktyce chorób zakaźnych.

 

▪ koordynator

 

 

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

 

▪ pielęgniarka, wychowawcy

 

 

▪ wychowawcy

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

4. Promowanie wśród uczniów racjonalnego odżywiania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

▪ zapewnienie uczniom możliwości korzystania z posiłków na stołówce

▪ pozyskanie środków na dofinansowanie obiadów dla dzieci z rodzin najuboższych

▪ zorganizowanie konkursów dotyczących właściwego odżywiania

▪ liczenie kalorii, analiza piramidy pokarmowej oraz układanie jadłospisu podczas lekcji biologii w klasie I

 

 

 

SPOSÓB REALIZACJI

▪ dyrekcja ośrodka

 

 

▪ dyrekcja ośrodka, nauczyciele

 

 

▪ nauczyciele biologii, techniki i przyrody

 

▪ nauczyciele biologii

 

 

 

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNI

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

       X

 

 

 

 

 

 

 

TERMIN REALIZACJI

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

EWALUACJA

 

▪ wykonanie gazetki szkolnej na temat racjonalnego odżywiania.

▪ nauczyciele

     XII

Dyrektor

5. Szerzenie wiedzy na temat wpływu środowiska na zdrowie i życie człowieka

▪ dbanie o zieleń wokół szkoły i o estetyczny wygląd terenu przyszkolnego

▪ udział uczniów w akcjach Sprzątania Świata i Dnia Ziemi

▪ zorganizowanie konkursu plastycznego o tematyce ekologicznej

▪ udział uczniów w konkursach wiedzy o tematyce ekologicznej

▪ przeprowadzenie wywiadów z ludźmi zajmującymi się profesjonalnie ochroną przyrody na terenie starostwa

▪ projekcja filmów wideo o tematyce ekologicznej

▪ sporządzanie katalogu sposobów oszczędzania wody w gospodarstwie domowym.

 

▪ nauczyciele biologii, przyrody

 

 

▪ nauczyciele biologii

 

 

▪ nauczyciel plastyki

 

 

▪ nauczyciele biologii, przyrody

 

▪ nauczyciele biologii, przyrody

 

 

 

 

▪ nauczyciele biologii, chemii, geografii, fizyki, przyrody

▪ nauczyciele biologii, techniki, przyrody

Cały rok

 

 

 

     IX

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

    III

 

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Kształtowanie „zdrowej osobowości” pod względem emocjonalnym, psychicznym oraz społecznym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

▪ przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących agresji, asertywności i tolerancji

▪ organizowanie spotkań integracyjnych nauczycieli z rodzicami

▪ zapoznanie uczniów z zasadami właściwego zachowania w miejscach publicznych oraz szkole

▪ organizowanie imprez szkolnych z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców

▪ współudział młodzieży w tworzeniu i nowelizacji

prawa szkolnego

 

 

 

SPOSOBY REALIZACJI

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ wychowawcy, dyrekcja ośrodka, nauczyciele

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

 

▪ nauczyciele szkoły i internatu

 

 

▪ opiekun samorządu

 

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNI

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

      IX

 

 

 

 

 

TERMIN REALIZACJI

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

EWALUACJA

 

▪ przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych nauce właściwej komunikacji międzyludzkiej

▪ częste rozmowy z uczniami, którzy używają wulgaryzmów i nie przestrzegają podstawowych zasad współżycia.

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ wychowawcy, dyrekcja ośrodka

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

7. Działania mające na celu dbałość o właściwy rozwój fizyczny, kondycję i poprawę postawy ucznia

▪ organizowanie szkolnych imprez sportowych

▪ zapewnienie uczniom aktywnego udziału w różnego typu zawodach na różnych szczeblach

▪ zorganizowanie wycieczek pieszych, wycieczek autokarowych i lekcji w terenie

▪ zapoznanie rodziców z problemami zdrowotnymi uczniów na podstawie badań okresowych i obserwacji ucznia

▪ rozmowy z pielęgniarką, nauczycielem wych. fiz. na temat aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu

▪ organizowanie zajęć pozalekcyjnych sportowych ( piłka ręczna, piłka nożna) oraz dyskotek

▪ zorganizowanie turnusu rehabilitacyjnego.

▪ nauczyciele wych. fizycznego

▪ nauczyciele wych. fizycznego

 

 

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ nauczyciele wych. fizycznego, wychowawcy

 

 

▪ nauczyciele, pielęgniarka

 

 

 

▪ nauczyciele wych. fizycznego, wychowawcy

▪ nauczyciel odpowiedzialny za turnus

Cały rok

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

   II-III

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

PRZYSTOSOWANIE DO ŻYCIA SPOŁECZNEGO

                             WYCHOWANKÓW

 

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

1. Rozwijanie zainteresowań uczniów

▪ prowadzenie lekcji wychowawczych i warsztatów poświęconych autoprezentacji, rozmowy na temat własnych zainteresowań

▪ omówienie sposobów radzenia sobie z wszelkimi niepokojami

▪ zapoznanie uczniów z treścią Konwencji o Prawach Dziecka

▪ zorganizowanie warsztatów: „Jak radzić sobie ze stresem?” prowadzonych przez pracowników poradni.

▪ nauczyciele, wychowawcy, pedagog

 

 

 

 

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

▪ wychowawcy, nauczyciele WOS-u

 

▪ koordynator

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      II

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

2. Budzenie pragnienia naśladowania pozytywnych cech autorytetów

▪ przeprowadzenie lekcji: Moje mocne strony

▪ przeprowadzenie dyskusji na godzinach wychowawczych dotyczących współczesnych autorytetów.

▪ wychowawcy

 

 

▪ wychowawcy

 

      III

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

Dyrektor

3. Wywoływanie refleksji na temat własnej przyszłości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

▪ dyskusja na lekcjach wychowawczych dotycząca przyszłości i właściwego wyboru szkoły średniej

▪ rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: Moje udane życie rodzinne

▪ przeprowadzenie debaty na temat problemów w naszym najbliższym środowisku.

 

 

 

 

 

 

SPOSÓB REALIZACJI

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNI

         V

 

 

 

 

        V

 

 

 

 

         V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERMIN REALIZACJI

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EWALUACJA

4. Informowanie uczniów o zmianach zachodzących w świecie

▪ przeprowadzenie konkursu na najciekawszy plakat:Jakie zmiany zachodzą w moim środowisku?

▪ omawianie bieżącej prasy dotyczącej wydarzeń w świecie, wydarzenia tygodnia, miesiąca, roku

▪ prowadzenie „ prasówek” na lekcjach wiedzy o społeczeństwie

▪ dyskusja na temat bieżących wydarzeń na świecie w oparciu o artykuły prasowe.

 

 

 

▪ nauczyciele plastyki,

świetlicy, biblioteki

 

 

 

▪ nauczyciele WOS-u

 

 

 

▪ nauczyciele WOS-u

 

 

▪ wychowawcy

      IV

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

1. Zapoznanie uczniów z rodzajami uzależnień występujących we współczesnym świecie

▪ prezentowanie filmów na temat wszelkich uzależnień

▪ utworzenie biblioteczki dotyczącej rodzajów uzależnień

wykonanie gazetki szkolnej związanej z tą tematyką

▪ przeglądanie i omawianie artykułów z prasy na godzinach wychowawczych

▪ zorganizowanie dla uczniów Gimnazjum i ZSZ warsztatów na temat: Pułapka alkoholu- przyczyny i skutki uzależnień.

▪ wychowawcy, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie

▪ bibliotekarz szkolny

 

▪ nauczyciel świetlicy,

biblioteki

 

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ pedagog

Cały rok

 

 

     IX

 

      III

 

 

Cały rok

 

 

 

 

      IV

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

2. Zapoznanie uczniów ze skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów zapobiegania im

▪ przeprowadzenie cyklu spotkań z pielęgniarką poświęconych skutkom uzależnień

▪ dyskusja w gronie klasy na powyższy temat w czasie godzin wychowawczych

▪ projekcje filmów wideo o tej tematyce

▪ umieszczanie plakatów na tablicach informacyjnych na terenie szkoły.

▪ koordynator

 

 

 

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ nauczyciel wychowania do życia w rodzinie

▪ nauczyciele biologii, przyrody

     IV

 

 

 

     IV

 

 

 

 

 

 

     IV

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

3. Wyrabianie właściwych nawyków dotyczących spędzania wolnego czasu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

▪ częste dyskusje na temat form spędzania wolnego czasu

▪ organizowanie apeli poświęconych zdrowemu stylowi życia i spędzania wolnego czasu

▪ zorganizowanie konkursu plastycznego pod tytułem

„ Jak aktywnie spędzam

   czas?”

▪ propagowanie wśród uczniów czytelnictwa (konkurs czytelniczy)

 

 

 

SPOSÓB REALIZACJI

▪ wychowawcy

 

 

▪ opiekun koła teatralnego

 

 

▪ nauczyciele plastyki

 

 

 

▪ bibliotekarz szkolny

 

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNI

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

        X

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

TERMIN REALIZACJI

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

EWALUACJA

 

▪ organizowanie wycieczek krajoznawczych

▪ częste organizowanie rozgrywek sportowych na terenie szkoły

▪ udział uczniów w międzyszkolnych zawodach sportowych

▪ organizowanie imprez szkolnych z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli.

▪ wychowawcy

 

▪ nauczyciele wych. fizycznego

 

 

 

 

 

▪ wychowawcy szkoły i internatu

Cały rok

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

4. Rozwijanie u uczniów asertywności

▪ uświadomienie uczniom konieczności kształtowania w sobie postaw asertywnych

▪ prezentowanie postaw asertywnych

▪ ćwiczenie asertywności poprzez odgrywanie scenek sytuacyjnych w czasie godzin wychowawczych

▪ odgrywanie scenek rodzajowych w czasie godzin wychowawczych, pogadanki dla klas gimnazjalnych.

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ wychowawcy

 

▪ wychowawcy

 

 

 

 

▪ wychowawcy, pedagog

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

5. Zapoznanie rodziców z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi uzależnień grożących ich dzieciom

▪ popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień czyhających na ich dzieci

▪ przygotowanie pogadanki z rodzicami w czasie zebrań z wychowawcą klasowym

▪ rozdanie materiałów dotyczących problemu uzależnień

▪ uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko- rodzic.

▪ wychowawcy

 

 

▪ wychowawcy, pedagog

 

 

▪ wychowawcy,

 

▪ nauczyciele- wychowawcy, pedagog

 

Cały rok

 

 

      I

 

 

 

      I

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

6. Zapoznanie rodziców i nauczycieli z pierwszymi sygnałami wpływu narkotyków na młodego człowieka

▪ zwrócenie uwagi na pierwsze sygnały ostrzegawcze( zmiany w zachowaniu i wyglądzie zewnętrznym)

 

 

SPOSÓB REALIZACJI

▪ nauczyciele- wychowawcy

Cały rok

Dyrektor

ZADANIA

 

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

 

organizowanie prelekcji na temat zapobiegania uzależnieniom

▪ zorganizowanie warsztatów na temat: Jak zapobiec, aby dziecko nie sięgnęło po alkohol i narkotyki?

▪ omówienie aspektów prawnych związanych z uzależnieniami

▪ podanie rodzicom telefonów i adresów poradni, w których rodzice mogliby szukać fachowej pomocy.

nauczyciel wychowania do życia w rodzinie

▪pedagog

 

 

 

 

 

 

 

▪ wychowawcy, pedagog

 

 

▪ wychowawcy

       III

 

 

        I

 

 

 

 

 

 

 

       I

 

 

       I

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

7. Otoczenie opieką uczniów, u których występują zachowania ryzykowne

▪ indywidualne rozmowy wychowawców i nauczycieli z uczniami

▪ spotkania z rodzicami uczniów mających problemy

▪ umożliwienie uczniom, udziału w indywidualnych spotkaniach z pedagogami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

▪ kierowanie do innych placówek służących fachową pomocą w uzależnieniach.

 

 

dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog

 

wychowawcy, pedagog

 

wychowawcy, zespół wychowawczy

 

 

 

dyrekcja szkoły

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE PRZESTĘPCZOŚCI

NIELETNICH

 

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

1.Poznanie środowisk rodzinnych uczniów. Pomoc rodzinom dysfunkcyjnym i niewydolnym wychowawczo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

▪ wizyty wychowawców w domach patologicznych oraz niewydolnych wychowawczo celem rozpoznania sytuacji i podjęcia właściwych działań

▪ zapoznanie z dokumentacją nowych wychowanków, rozmowy z nowymi wychowankami i ich rodzicami w celu wychwycenia najważniejszych problemów oraz zjawisk patologii w środowisku lokalnym uczniów

▪ współpraca szkoły z ośrodkami pomocy społecznej celem udzielenia pomocy materialnej uczniom z rodzin najuboższych

▪ zorganizowanie wystawy plakatów „Szkoła bez agresji i przemocy”, „Mój czas wolny”

▪częste rozmowy z rodzicami mającymi kłopoty wychowawcze z dziećmi i umożliwienie im kontaktu z psychologiem oraz pedagogiem.

 

wychowawcy, dyrektor szkoły

 

 

 

 

 

koordynator

wychowawcy, pedagog

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy szkoły i internatu, pedagog

 

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele techniki i plastyki

 

wychowawcy, nauczyciele z zespołu wychowawczego,

pedagog

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

         IX

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

 

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

2. Ograniczenie zjawiska wagarowania uczniów

zapoznanie uczniów ze Szkolnym Systemem Oceniania Zachowania i karami za wagary

▪ profilaktyczne rozmowy z rodzicami na temat skutków wagarowania

▪ stworzenie grup pomocy koleżeńskiej w nauce uczniom mającym trudności

▪ oficjalne nagradzanie tych uczniów, którzy nie opuszczają zajęć lekcyjnych

▪ zorganizowanie właściwego nadzoru nad powrotem uczniów do domu

▪ w trosce o bezpieczeństwo uczniów, zorganizowanie różnych form spędzania Dnia Wagarowicza.

▪ wychowawcy

 

 

▪ dyrektor szkoły, wychowawcy,pedagog

 

 

▪ wychowawcy internatu

▪ dyrektor szkoły, wychowawcy

 

▪ dyrektor szkoły

 

▪ wychowawcy

 

 

 

      IX

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

       III

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

Dyrektor

3. Zorganizowanie różnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów

przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych czynnemu odpoczynkowi

▪ zorganizowanie dyskotek i zabaw szkolnych

▪ aktywny udział uczniów w wycieczkach, turniejach sportowych

▪ zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych w szkole

▪ współpraca z ośrodkiem kultury celem włączenia uczniów w życie kulturalne miasta.

▪ wychowawcy

 

 

 

▪ nauczyciele

▪ nauczyciele wych. fizycznego

 

▪ nauczyciel szkoły i ośrodka

▪ dyrektor szkoły, nauczyciele

Cały rok

 

 

 

Cały rok

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor

Dyrektor

4. Przekazywanie informacji o instytucjach, miejscach pomocy dla rodziców i uczniów borykających się z trudnościami

spotkanie uczniów z przedstawicielami Klubu AA celem udzielenia informacji na temat celowości działania klubu oraz możliwościach udzielania pomocy ludziom uzależnionym

▪ zorganizowanie spotkań z przedstawicielem Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla uczniów oraz rodziców w celu zapoznania z formami działalności komisji i sposobami udzielania pomocy.

▪ koordynator

 

 

 

 

 

▪ koordynator

 

 

 

 

 

 

 

 

           XI

 

 

 

 

 

          XII

 

 

 

OCHRONA PRZED NEGATYWNYM WPŁYWEM

MEDIÓW

 

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

1.Zapoznanie uczniów z systemem ogólnoludzkich i chrześcijańskich wartości uznanych powszechnie w kulturze i tradycji

▪ prezentowanie dorobku polskiej i światowej literatury i kultury w ramach edukacji polonistycznej z zakresu kształcenia literackiego i kulturalnego uczniów.

▪ nauczyciele poloniści

Cały rok

Dyrektor

2. Wyrabianie u uczniów odpowiedniego doświadczenia audiowizualnego

▪ popularyzacja filmów, programów telewizyjnych, słuchanie programów radiowych prezentujących pozytywne wartości

▪ comiesięczny przegląd prasy w ramach zajęć z przedmiotów humanistycznych ( w sposób spontaniczny lub kierowany przez nauczyciela) w celu eksponowania postaw i zachowań godnych naśladowania.

▪ nauczyciele poloniści

 

 

 

 

▪ nauczyciele poloniści, nauczyciele WOS-u

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

 

Dyrektor

3. Kształtowanie u uczniów umiejętności segregowania i krytycznego odbioru informacji oraz wytworów kultury masowej

 

 

 

 

 

▪ organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum

▪ organizowanie spotkań z twórcami kultury

▪ stosowanie na zajęciach lekcyjnych aktywizujących metod i form realizacji celów kształcenia, rozwijających u uczniów twórcze postawy (przeżywanie, samodzielne myślenie, motywację do działania, kreatywność)

▪ tworzenie przez uczniów tekstów innych niż literackie, np.: rzetelnego sprawozdania z własnej opinii o ..., komentarza na temat..., reklamy, apelu w sprawie...itp.

▪ wychowawcy

 

▪ nauczyciele jęz. polskiego, historii, wychowawcy,

▪ nauczyciele ośrodka

 

 

 

 

 

 

 

▪ nauczyciele jęz. polskiego

 

 

 

 

Cały rok

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

ZADANIA

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

EWALUACJA

 

prezentowanie przez uczniów wybranych książek, filmów, programów telewizyjnych, ciekawych artykułów prasowych- eksponowanie pozytywnych wartości wytworów kultury oraz działania, osobowości i poglądów bohaterów.

 

nauczyciele poloniści, wychowawcy, szkolny zespół teatralny

Cały rok

Dyrektor

4. Przeciwdziałanie ujemnym wpływom masowego przekazu audiowizualnego

( bierny odbiór, telegapiostwo, narzucanie poglądów i gustów estetycznych, deprawacja moralna)

pogadanki (pokaz, film) na temat fizycznych i psychicznych konsekwencji uzależnienia od telewizora, komputera itp.

▪ prezentowanie w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy popularnych wśród uczniów form spędzania wolnego czasu

( dyskusja, gromadzenie argumentów „za” i

„ przeciw”

▪ organizowanie rozgrywek sportowych, konkursów, festynów, pokazów.

 

 

nauczyciele, wychowawcy internatu

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

Cały rok

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Dyrektor

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2010 12:11
Dokument wprowadzony do BIP przez: Gabriela Strąk
Ilość wyświetleń: 1953
04 października 2010 12:13 (Gabriela Strąk) - Zmiana danych dokumentu.
04 października 2010 12:11 (Gabriela Strąk) - Dodanie dokumentu.